دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

قدرت هوایی و موشکی یمن ثابت کرد که دست برتر را داریم/ارتش توان تغییر معادلات در دریا را دارد

قدرت هوایی و موشکی یمن ثابت کرد که دست برتر را داریم/ارتش توان تغییر معادلات در دریا را دارد

 دبیر شورای عالی سیاسی یمن در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توان بالای نظامی ارتش این کشور گفت: قدرت هوایی و موشکی ارتش یمن ثابت کرد که دست برتر را دارد و حتی می تواند معادلات در دریا را تغییر دهد.

“یاسر الحوری” امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا تصریح کرد: جمهوری یمن صاحب توان و دستاوردهای نظامی بزرگی شده است که نباید آن را دست کم بگیرند زیرا می تواند معادلات را حتی در دریا تغییر دهد.

وی افزود: ارتش در نبرد زمینی و هوایی در طول هشت سال گذشته توانایی و قدرت غلبه خود را به اثبات رساند.

الحوری از نقش سازمان ملل در زمینه آتش بس در یمن به شدت انتقاد کرد و گفت: سازمان ملل متحد در موضوع یمن و آتش بس یک نقش صوری و نمایشی دارد. سازمان ملل متحد، مشکلی را از یمن حل نمی کند و مهم این است که اوضاع را به سود متجاوزان پیچیده تر نکند.

وی اضافه کرد: پذیرش دخالت سازمان ملل در پرونده یمن از سوی صنعا، ترجیح میان بد و بدتر است و به این خاطر است که گفته نشود، ما از گفت و گو با همه طرف ها خودداری می کنیم.

الحوری گفت: میانجی عمانی بسیار بهتر از سازمان ملل متحد عمل کرده است ولی از چتر و نام سازمان ملل نیز برای دستیابی به تفاهم و توافقنامه ها استفاده می کنیم.

وی بیان کرد: سازمان ملل متحد و فرستاده آن در حال پس دادن امتحان هستند و همانطور که مشاهده شد، صنعا از پذیرش فرستاده این سازمان خودداری کرد زیرا وی پیمان شکنی کرد.

دبیرشورای عالی سیاسی یمن تصریح کرد: صنعا قبل از آخرین تمدید آتش بس، به جای “گراندبرگ” (فرستاده سازمان ملل در امور یمن) از هیات عمانی استقبال کرد و از پذیرش نماینده سازمان ملل متحد به خاطر موضع گیری ضعیف و گزارش جانبدارانه ای که به شورای امنیت ارائه کرد، خودداری کرد.

الحوری اضافه کرد: فرستاده سازمان ملل متحد پس از اینکه صنعا وی را نپذیرفت، درحال انتقال و رفت و آمد میان برخی پاتخت ها است با اینکه می داند تصمیم ها در صنعا گرفته می شود و دوست و دشمن نقشی در تصمیم گیری یمن ندارند.

وی افزود: یمن به تعهدات خود پایبند بوده است و همه دنیا شاهد این پایبندی هستند و برغم پایبند نبودن عربستان و مزدورانش به تعهدات، صنعا به خاطر وفای به عهد، صبر و حکمت در پیش گرفته است.

الحوری گفت: طرف مقابل به شروط آتش بس پایبند نبوده و عمل نکرده است و مسیر پروازی قاهره باز نشد، ورود فرآورده های نفتی به بندر الحدیده را با مشکل روبرو کردند، هواپیماهای جاسوسی آن ها در حریم هوایی یمن پرواز می کند و نیروهای مرزبانی سعودی به طور مداوم به داخل خاک یمن تیراندازی می کنند که تاکنون در طول آتش بس شماری زخمی و شهید شده اند.

وی بیان کرد: تنها بند آتش بس که تقریبا به طور کامل اجرا شد، پروازها به اردن بود و بسیاری از ساکنان استان های جنوبی سفر از طریق فرودگاه صنعا را به فرودگاه عدن که توسط اشغالگران و مزدوران آن ها اداره می شود، ترجیح می دهند.

دبیرشورای عالی سیاسی یمن افزود: هنگام سخن از هرگونه تمدید آتش بس در آینده، موارد نقض بندهای آتش بس پیشین توسط دشمن باید با پاسخ و موضعی قاطع روبرو شود زیرا جمهوری یمن به یاری خداوند صاحب توان و دستاوردهای نظامی بزرگی شده است که نباید آن را دست کم بگیرند چرا که می تواند معادلات را حتی در دریا تغییر دهد. در خشکی و دریا نیز، مبارزان یمنی با توان و قدرت موشکی و پهپادی خود در طول هشت سال گذشته ثابت کرده اند که غلبه و پیروزی به یاری خداوند از آن آنها است.

وی اضافه کرد: موافقت ما با آتش بس ابتدا به خاطر اسباب و عوامل انسانی بوده است و ملت یمن اندکی توانست از این آتش بس استفاده کند و برخی بیماران صعب العلاج توانستند برای درمان به خارج سفر کنند و دانشجویان در خارج نیز تاحدودی از این آتش بس بهرمند شدند.

الحوری بیان کرد: البته ملت آن چنان که انتظار داشت بهره مند نشد، بویژه اینکه هدف دشمن از آتش بس فقط تعلیق جنگ بدنبال بازتعریف اولویت های خود براساس تحولات بین المللی و جنگ اوکراین است.

وی افزود: از این رو، هنگامی که دشمن مانع از ورود کشتی های سوخت به یمن شد، ملت از رهبران و فرماندهان خواستند که دشمن را سرجای خودش بنشانند و حمله های موشکی دردناک و ویرانگر را به دشمن از سر بگیرند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *