یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

نایب رئیس دفتر صلح بین المللی : ایران برای هژمونی آمریكا و سعودی ها چالش ایجاد كرده است .

نایب رئیس دفتر صلح بین المللی : ایران برای هژمونی آمریكا و سعودی ها چالش ایجاد كرده است .

* بولتون به دنبال مرعوب كردن ایرانی هاست ، اظهارات بولتون در خصوص اعزام ناو گروه آمریکا به خلیج فارس ” مزخرف ” و برای ” خودنمایی ” است

*بسیار ضروری است كه ایران به اقدامات تحریك آمیز آمریكا پاسخ ندهد.

*اگر ایران پاسخ نظامی ندهد و با صبر و حسن نیت پاسخ دهد، قدرت و تاثیر بولتون و متحدانش بی ارزش خواهد شد.

*ترامپ برجام را نقض كرده است.

رئیس كارزار خلع سلاح صلح آمیز و امنیت مشترك اظهارات مشاور امنیت ملی ترامپ درباره اعزام ناو گروه آبراهام لینكلن به خلیج فارس را ‘مزخرف’ و ‘خودنمایی’ دانست و گفت: بولتون به دنبال ارعاب ایران است در حالی كه خبر اعزام این ناو از یك ماه پیش اعلام شده بود.
‘ژوزف گارسن’ روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی گفتگویی ، این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز یكشنبه بولتون مبنی بر ارسال پیام روشن به ایران در پی اعزام ناو جنگی آمریكا به خلیج فارس، مطرح كرد.
وی افزود: اعزام ناو گروه آبراهام لینكلن از بیش از یك ماه پیش اعلام شده بود. این یك روند استاندارد برای عملیات های دریایی است اگرچه خود تاكیدی بر نظامی گری آمریكا و جاه طلبی ژئو استراتژیك و سیاسی آن است.
نایب رئیس دفتر صلح بین الملل ادامه داد: روشن است كه بولتون به دنبال مرعوب كردن ایرانی ها و ایجاد یك شرایط سیاسی در داخل آمریكا برای حمایت از كسانی بود كه خواستار دخالت نظامی در ایران هستند.
گارسن تاكید كرد: مردم آمریكا جنگ دیگری را در خاورمیانه نمی خواهند. اگر ایران پاسخ نظامی ندهد و با صبر و حسن نیت پاسخ دهد، قدرت و تاثیر بولتون و متحدانش بی ارزش خواهد شد.

**میخی بر تابوت ان پی تی

رئیس كارزار خلع سلاح صلح آمیز و امنیت مشترك درباره احتمال خروج ایران از برخی تعهدات برجامی و حتی ان پی تی هم گفت: من تازه از كنفرانس بازنگری ان پی تی در سازمان ملل متحد بازگشته ام. نگرانی هایی وجود دارد كه شاید ایران بخواهد از این پیمان خارج شود.
گارسن افزود: این كار می تواند نظامیان آمریكا را برای انجام دخالت های نظامی تقویت كند (حتی اگر آمریكا و دیگر قدرت های هسته ای خود ناقض ان پی تی باشند) و این می تواند میخی بر تابوت ان پی تی باشد.
وی تصریح كرد: سقوط ان پی تی، گسترش سلاح های اتمی را در جهان سرعت می بخشد و احتمال اینكه در برخی مناطق جهان در طی بحران ها و جنگ، از سلاح اتمی استفاده شود، افزایش می یابد. تا جایی كه می دانیم این وضعیت، پایان زندگی بر این سیاره خواهد بود.
نایب رئیس دفتر صلح بین المللی خاطرنشان كرد: خویشتنداری و دیپلماسی سازنده، راه هایی هستند كه ایران و آمریكا را از فاجعه باز می دارند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خروج از ان پی تی را یكی از گزینه های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اقدامات خصمانه آمریكا و بی توجهی طرف های اروپایی به بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام مطرح كرده است.

**ترامپ برجام را نقض كرد
رئیس كارزار خلع سلاح صلح آمیز و امنیت مشترك در پاسخ به این سوال كه آیا ترامپ با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران به اهداف خود دست یافته است، گفت: ترامپ برجام را نقض كرده است. این اقدام باعث شتاب گرفتن جدایی بیشتر آمریكا از متحدان اروپایی و همچنین كاهش احترام بین المللی آمریكا شده است.
گارسن افزود: برای میان مدت تا بلند مدت، این اقدام به جایگاه جهانی آمریكا آسیب خواهد زد. همچنین می خواهد برای پیگیری تغییر رژیم، علیه ایران تحریم اعمال كند. اگرچه موفقیت تحریم ها به پاسخ مردم ایران و به میزان حمایت یا مخالفت دیگر كشورها بستگی دارد.
دونالد ترامپ هجدهم اردیبهشت ماه سال 1397 در اقدامی یكجانبه و غیرقانونی از توافق بین المللی برجام كه پشتوانه قطعنامه شورای امنیت را هم با خود داشت، خارج شد و تحریم های غیرقانونی آمریكا را علیه مردم ایران اعمال كرد.

**تحریم علیه ایران به پیروزی دوستان آمریكا نمی انجامد

این فعال سیاسی درباره سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران و تاثیر آن بر صلح و امنیت منطقه ای و جهانی اظهار كرد: اعمال تحریم بر كشورهایی همچون ژاپن، چین و هند به پیروزی دوستان آمریكا منجر نخواهد شد. مردم حافظه طولانی مدت دارند و این كار منجر به انزوای بیشتر آمریكا خواهد شد.
گارسن افزود: همچنین تحریم ها می توانند برای ایجاد حمایت به منظور اقدامات نظامی آتی استفاده شوند. از این رو، من فكر می كنم بسیار ضروری است كه ایران به اقدامات تحریك آمیز آمریكا پاسخ ندهد.
وی خاطرنشان كرد: حتی یك تصادف كوچك دریایی یا هوایی می تواند به راحتی تشنج آفرین شده و جنگ بزرگی برپا كند كه هیچ پیروزی نخواهد داشت و بالقوه صدها هزار و شاید بیشتر قربانی خواهد داشت.
مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود، اعلام كرد از دوم ماه مه (12 اردیبهشت) معافیت خرید نفت از ایران برای هیچ كشوری تمدید نخواهد شد و سیاست آمریكا به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

**چالش ایران برای هژمونی سعودی-صهیونیستی

نایب رئیس دفتر صلح بین المللی درباره اقدام آمریكا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عمل متقابل ایران علیه نیروهای آمریكایی در غرب آسیا، گفت: ریشه اصلی این است كه یك قدرت می كوشد تا نسبت به دیگران برتری یابد و به عنوان هژمونی منطقه شود.
گارسن افزود: با اقدامات پیدا و پنهان نظامی از سوریه و لبنان تا یمن، دولت ایران برای هژمونی آمریكا و سعودی ها چالش ایجاد كرده است كه مدت های طولانی تحت تحكم اسرائیل بوده است.
وی خاطرنشان كرد: به جای اینكه هر طرف به دنبال هژمونی باشد، ما اقدامات بهتری خواهیم داشت اگر دیپلماسی امنیت مشترك بتواند دنبال شود. همانگونه كه گاندی گفت با چشم در برابر چشم، به زودی همگی نابینا خواهیم بود. حتی آمریكا و شوروی سابق قادر بودند كه دیپلماسی تشنج زدایی را به كار گیرند و خودشان را از مرزهای نابودی با سلاح های اتمی عقب بكشند.
دولت ترامپ در فروردین ماه امسال برخلاف معاهدات بین المللی و كنوانسیون ژنو، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یك سازمان تروریستی خارجی شناسایی كرد و جمهوری اسلامی ایران هم در اقدامی متقابل تمام نیروهای آمریكایی در غرب آسیا و كسانی كه به هر طریقی با آنها همكاری كنند را تروریست نامید.
مجلس شورای اسلامی هم در این باره قانونی وضع كرد كه به موجب آن بخش های مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی و اطلاعاتی وظایفی در مقابله با اقدامات آمریكایی ها بر عهده خواهند داشت.
اروپام*

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *