دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

نشست اضطراری کابینه ماکرون همزمان با بازداشت ۶۷۰ نفر / کشته شدن نوجوان 17 ساله توسط پلیس فرانسه

نشست اضطراری کابینه ماکرون همزمان با بازداشت ۶۷۰ نفر / کشته شدن نوجوان 17 ساله توسط پلیس فرانسه

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه جمعه پس از گسترده‌ترین شب اعتراضات به تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان ۱۷ ساله، کابینه خود را برای دومین جلسه بحران طی دو روز گذشته گردهم جمع کرد.

همزمان با تداوم اعتراضات خشن و ناآرامی‌ها در فرانسه، نزدیک به ۶۷۰ نفر در این تجمعات بازداشت شده و کابینه این کشور نیز نشست اضطراری برگزار کرد.

به گزارش فارس، کشور فرانسه که خود را مهد تمدن و زادگاه «اعلامیه حقوق بشر و تمدن» به جهانیان معرفی می‌کند، بار دیگر به دلیل نقض همان حقوق انسانی و قتل یک نوجوان توسط پلیس این کشور درگیر ناآرامی و اعتراضات گسترده و خشن به بی‌عدالتی، تناقض و دورویی دموکراسی فرانسوی شده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز (جمعه) پس از گسترده‌ترین شب اعتراضات به تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان ۱۷ ساله، کابینه خود را برای دومین جلسه بحران طی دو روز گذشته گردهم جمع کرد.

«جرالد دارمانیان» وزیر کشور فرانسه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حداقل ۶۶۷ نفر در طول شبانه روز گذشته در سراسر فرانسه به بهانه درگیری با پلیس و نیروهای امنیتی و همچنین آتش‌زدن اماکن خصوصی و عمومی از جمله فروشگاه‌ها و بانک‌ها و منفجر کردن خودروها و اتوبوس‌ها دستگیر شدند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت کشور فرانسه از شامگاه پنجشنبه در تلاش برای سرکوب سومین شب اعتراضات و ناآرامی‌ها در اکثر شهرهای این کشور، ۴۰ هزار پلیس و نیروی امنیتی را مستقر کرده بود.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماکرون روز جمعه در ساعت ۱۱:۰۰ به وقت گرینویچ با کابینه خود در پاریس دیدار خواهد کرد که احتمالاً حضور وی در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل را کوتاه می‌کند.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی با به اشتراک گذاشتن تصاویر و فیلم‌های متعددی از وضعیت آشوبناک شهرهای مختلف فرانسه در پی برخورد خشن نیروهای امنیتی با معترضان به قتل یک نوجوان توسط پلیس، نوشتند: «وضعیت کنونی در فرانسه نسبت به شورش هفته قبل واگنر در روسیه، بیشتر به کودتا شباهت دارد. اما رسانه‌های جریان اصلی غربی هیچوقت به آن اعتراف نمی‌کنند».

رئیس جمهور تاکنون اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور در پی اعتراضات و آشوب گسترده را رد کرده است.

«کلمنت بوون» وزیر حمل و نقل فرانسه در مصاحبه‌ای رادیویی گفت که حمل‌ونقل عمومی در منطقه پاریس در روز جمعه به شدت مختل خواهد شد و بسته شدن زودهنگام این شبکه را رد نکرد. این در حالی است که بامداد امروز ۱۲ دستگاه اتوبوس در پارکینگی در منطقه اوبرویلیه واقع در شمال پاریس به آتش کشیده و تخریب شدند.

رویترز درباره وضعیت کنونی فرانسه نوشت: «این ناآرامی‌ها، خاطرات آشوب‌های سال ۲۰۰۵ را زنده کرد که فرانسه را به مدت سه هفته دچار تشنج کرده بود و ژاک شیراک رئیس‌جمهور وقت، مجبور به اعلام وضعیت فوق‌العاده شد».

وزارت کشور فرانسه همچنین امروز اعلام کرد که ۲۵۰ پلیس و نیروی امنیتی در جریان اعتراضات و درگیری با مردم، زخمی شده‌اند.

خودروی یک نوجوان ۱۷ ساله که از وی با عنوان «نائل ام.» نام برده شده، سه‌شنبه به دلیل نقض قوانین رانندگی در منطقه «نانتیر» در حومه پاریس توسط پلیس متوقف شد. پلیس ابتدا گزارش داد یکی از ماموران به این نوجوان تیراندازی کرد زیرا او قصد زیر گرفتنش را داشت اما این روایت با ویدئویی که از این حادثه منتشر شده و به تایید خبرگزاری فرانسه رسیده، نقض شد.

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *