یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

نه راه پس، نه راه پیش؛ اشغالگران در غزه چه خواهند کرد؟

نه راه پس، نه راه پیش؛ اشغالگران در غزه چه خواهند کرد؟

جنگ در غزه به مرحله‌ای رسیده است که اشغالگران تمنای پایان هرچه زودتر آن را دارند، اما در این شرایط پایان جنگ خسارت تمام‌عیار محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، ۷۷ روز از جنگ در غزه می‌گذرد و چند روزی است که خبرها و گزارش‌های متعدد، از آغاز دوباره تلاش‌‌ها برای آتش‌بس حکایت دارد، تعدادی از رسانه‌های اسرائیلی و غربی در این خصوص خبرهایی منتشر کردند. کاخ سفید نیز مدعی شده که مذاکرات درباره آتش‌بس بشردوستانه و آزادی گروگان‌ها در غزه بسیار جدی شده است.

در این میان به نظر می‌رسد که کابینه جنگ اسرائیل نیز تحت فشار زیادی از جهات مختلف قرار دارد و ارتش نیز هنوز به اهداف اعلامی خود نرسیده و تلفاتش در حال افزایش است. ارتش اسرائیل روز چهارشنبه از زخمی شدن ۲۹ نظامی خود خبر داد، روز گذشته نیز رادیو ارتش اسرائیل خبر داد که ۴۰ نظامی در جنوب غزه زخمی شده‌اند؛ بی تردید این آماری است که با سانسور و ملاحظات شدید اعلام می‌شود.

در این میان می‌توان گفت که یکی از نشانه‌های آمادگی برای آتش‌بس، تشدید بمباران غزه طی روزهای گذشته است، به شکلی که اصولا پیش از انجام هر مذاکراتی در جنگ، شدت بمباران و حملات برای امتیاز گیری و تحت فشار قرار دادن طرف مقابل افزوده می‌شود.

از سوی دیگر اسرائیل طی روزهای گذشته سعی دارد واقعیت میدانی جدیدی در غزه بر حماس تحمیل کند، از جمله اینکه برای ایجاد یک «منطقه امن» در طول خط درگیری در شرق غزه تلاش می‌کند. ارتش اشغالگر همچنین تلاش دارد اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه را از «بیت لاهیا» جدا کند و برای ورود به منطقه میانی بین «حی التفاح» و «الشجاعیه» وارد عمل شود که البته مقاومت فلسطینی‌ها در این نقطه بسیار شدید است.

اما در جبهه مقابل، اسرائیل دچار چند دستگی شده و محافل مختلف نسبت به برنامه‌های جنگ و امکان تحقق اهداف تردید نشان می‌دهند، هرچند اختلافات عمیق پیش از آغاز جنگ نیز وجود داشت، اما اکنون به حدی رسیده است که مقامات کابینه نتانیاهو جرئت حضور در محافل عمومی و در مراسم تشییع نظامیان کشته شده در غزه و یا عیادت زخمی‌های جنگ در بیمارستان‌ها را ندارند. حتی شاهد هستیم که دیگر خبری از اظهارات شاذ و تند افرادی چون «ایتمار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ» نیست.

در این راستا، در حالیکه جناح راستگرا خواستار ادامه جنگ است، مخالفان و چپگراها می‌خواهند تا طرح دیگری اندیشیده شود، دولت نتانیاهو نیز هرچند در ظاهر مدعی است که جنگ را تا «نابودی حماس» ادامه خواهد داد، اما در پشت پرده حداقل خواستار یک هفته آتش بس است.

در مقابل نیز مقاومت خود را برای تمامی سناریوها آماده کرده و باید دید که نتانیاهو و اطرافیانش تا چه حد برای مواجهه با متغیرهای بزرگی که رخ خواهد داد، آماده‌اند.

هم‌پیمانان غربی اسرائیل نیز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این رژیم در کوتاه مدت هرگز نمی‌تواند اهداف خود را محقق کند، به خصوص اینکه ارتش اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی در مرز لبنان نیز درگیر است، علاوه بر اینکه تنش در دریای سرخ نیز روز به روز بیشتر می‌شود.

در این شرایط مقامات اسرائیل تصمیم گرفته‌اند که با آتش و کشتار بیشتر وارد مذاکره با حماس شوند تا همان‌طور که ذکر آن رفت، بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند، البته مقاومت نیز نشان داده که توانایی وارد کردن ضربات دردناکی به اهداف اشغالگران را دارد.

«ابو عبیده» سخنگوی عزالدین القسام اعلام کرده است که طی سه روز گذشته ۴۱ تانک و نفربر و دیگر ماشین آلات ارتش اسرائیل در غزه مورد هدف قرار گرفته و ۲۵ نظامی اسرائیلی کشته و دهها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در این میان با وجود تلفات بسیار بالای ارتش اسرائیل که بخش زیادی از آن سانسور می‌شود، اما هنوز برخی از مقامات از جمله نتانیاهو و گالانت بر طبل ادامه جنگ می‌کوبند، آن‌ها در یک شرایط وخیمی قرار دارند، ادامه جنگ به معنای تلفات بیشتر است و سانسور آمار تلفات تا حدی می‌تواند موفق باشد، اما در نهایت ساکنان اسرائیل واقعیت را خواهند فهمید و بر سر کابینه راستگرا آوار خواهند شد.

اما توقف جنگ بدون تحقق هدف اصلی یعنی «نابودی حماس» نیز برای نتانیاهو و دار و دسته‌اش یک کابوس است. این دامی است که مقاومت برای اشغالگران پهن کرده و هر گزینه‌ای برای اسرائیل همراه با هزینه بسیار بالاست.

نکته حائز اهمیت اینجاست که اسرائیل، برنامه نهایی خود را به اجرا گذاشته که همان ورود زمینی به غزه است، اما مقاومت هنوز گزینه‌های انجام نشده‌ای دارد که به مقتضای شرایط ورود خواهد کرد.

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *