دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

وزیر خارجه ونزوئلا: آمریکا اولین تهدید علیه صلح جهان است

وزیر خارجه ونزوئلا: آمریکا اولین تهدید علیه صلح جهان است

 رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تمایل ونزوئلا به خرید سلاح از ایران، آمریکا را بزرگترین تهدید علیه صلح جهان خواند که با تدارک گروه‌های تروریستی و جنگ افروزی، بیش از یک قرن عامل جنگ و مرگ در جهان شده است.

به گزارش ایرنا، «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا امروز (چهارشنبه) در پاسخ به پیام پمپئو در صفحه توییترش با لحنی طعنه آمیز خطاب به او نوشت: آقای اخبار جعلی؛ اولین تهدید برای صلح جهان، آمریکا است. کشوری که بمب‌های اتمی بر سر مردم می‌فرستد؛ بمب‌های ناپالم در ویتنام استفاده کرد؛ تدارک گروه‌های تروریستی و حمله به عراق… بیش از یک قرن، عامل جنگ و مرگ در جهان.

آمریکایی‌ها که بارها نگرانی خود از روابط رو به فزونی تهران- کاراکاس را ابراز کردند، در تازه‌ترین مورد «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) در صفحه توییترش نوشت: جای تعجب نیست که ونزوئلا برای سلاح‌ به ایران روی می‌آورد. او مدعی شد “دقیقاً به همین دلیل است که ما همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، از جمله تسلیحاتی را باز می‌گردانیم. ما به طور کامل این تحریم‌ها را اجرا خواهیم کرد. ”

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در حالی این توییت را منتشر کرد که امروز اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر پذیرش نامه اخیر ایالات متحده مبنی بر ادعای آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت بر ایران را رد کردند.

پس از آنکه کلمبیا در روزهای اخیر مدعی شد که ونزوئلا در حال بررسی طرحی برای خرید سلاح از ایران است، «نیکلاس مادورو» شنبه در واکنش به این ادعا، در پاسخی همراه با طعنه، آن را «ایده خوبی» دانست و گفت: چطور به ذهن خودم خطور نکرد!

ایران و ونزوئلا دهه‌هاست روابط قوی و محکمی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند؛ حال آنکه سیاست‌های خصمانه و تحریم‌های یکجانبه کاخ سفید با تقویت روحیه ضد امپریالیستی، فراتر از مناسبات استراتژیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی موجب پیوند و دوستی عمیق این دو کشور با فاصله جغرافیایی کیلومترها دورتر از یکدیگر شده است.

دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن در کاخ سفید بنا را بر تشدید فشارها علیه ایران و ونزوئلا گذاشت. این در حالی است که فشارهای دولت ترامپ علیه ایران و ونزوئلا در برخی زمینه‌ها نتیجه معکوس به دنبال داشته است و موجب گسترش روابط اقتصادی دو طرف شده به طوری­‌که ایران و ونزوئلا شجاعانه در مسیر تقویت مراودات اقتصادی‌شان به طور علنی گام برداشته‌اند. اعزام علنی نفتکش به حیات خلوت آمریکا، اعتماد به نفس روزافزون ایران را نشان داد. دادوستد سوختی میان تهران و کاراکاس، اگر چه در اصل جنبه اقتصادی دارد، اما با توجه به تنش‌ها میان ایران و آمریکا، جنبه سیاسی آن اهمیت بسزایی دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *