شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

پایان دوران آمریکا در منطقه و توهم بایدن برای «هت‌تریک» («سایمون تیسدال» مفسر روابط خارجه و سردبیر آمریکایی روزنامه گاردین )

پایان دوران آمریکا در منطقه و توهم بایدن برای «هت‌تریک» («سایمون تیسدال» مفسر روابط خارجه و سردبیر آمریکایی روزنامه گاردین )

روزنامه انگلیسی نوشت کاهش نفوذ آمریکا در سراسر منطقه ظاهرا نشان می‌دهد که این کشور، الگوی مشابه عقب‌نشینی تحقیرآمیز بریتانیا از این منطقه را دنبال می‌کند. بایدن نسبت به توافق ریاض-تل‌آویو، دستاوردی پیرامون مسئله فلسطین و همچنین توافق با ایران تقلا می‌کند اما دوران آمریکا مدت‌هاست که تمام شده است.

به گزارش ایسنا، «سایمون تیسدال» مفسر روابط خارجه و سردبیر آمریکایی روزنامه گاردین در تحلیلی برای این روزنامه نوشت: عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت خود را از طریق مسائل مالی، نفت و دنیای ورزش اعمال می‌کنند. آن‌ها با اهمیت استراتژیک خود از موقعیت‌ها سود می‌برند و با اقداماتشان جایگاه آمریکا و پیش از آن انگلیس را نادیده می‌گیرند.

سایمون تیسدال می‌گوید: در اسرائیل، ملی‌گرایان یهودی و تندروهای مذهبی تلاش دارند تا آینده اسرائیل را برخلاف آنچه واشنگتن تمایل دارد، ترسیم کنند؛ اقدامی که یادآور سرنوشت مشابه دولت بریتانیا در روزهای آخر قیمومیت بر این منطقه است.

در ترکیه نیز رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور که به دنبال احیای امپراتوری است، غرب را در مقابل شرق و بالعکس قرار می‌دهد و به‌طور متناوب و به سرعت منافعش را از ایالات متحده، ناتو، اتحادیه اروپا، روسیه و چین به‌دست می‌آورد.

جو بایدن، از زمانی که در سال ۲۰۲۱ رئیس‌جمهور آمریکا شد، به دلیل بحران‌های این کشور و مشغولیت او با چین و اوکراین، عمدتا از بحران‌های مداوم در کرانه باختری، لبنان، عراق، سوریه، یمن، لیبی و سودان دوری کرده و عقب ایستاده است. یکی از وعده‌های بزرگ او در منطقه یعنی احیای توافق هسته‌ای ایران که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نابود شد، هنوز محقق نشده است.

بایدن علنا دست‌وپا می‌زند تا رهبری ایالات متحده آمریکا در جهان را مجددا ترسیم کند. او در این مسیر ادعا می‌کند که با نفوذ پکن و مسکو در حال مقابله است و از طرفی در ماه جاری میلادی ۳۰۰۰ نیروی اضافی به خلیج فارس اعزام کرد تا فرضا نشان دهد «چه کسی رئیس است» اما دوران آمریکا «مدت‌هاست که پایان یافته است».

نویسنده این تحلیل گاردین در ادامه تاکید می‌کند: جو بایدن با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امیدوار است بتواند یک «هت‌تریک غیرمحتمل» به‌ثمر برساند. این جایزه معادل «تاج سه‌گانه دیپلماسی» برای او است؛ توافق آمریکا با ایران، توافقنامه صلح تاریخی عربستان سعودی و اسرائیل و دستیابی به موفقیتی درخصوص شکل‌گیری دولت مستقل فلسطین.

پیرامون مسئله ایران، گفت‌وگوها در قطر درباره آزادی زندانیان آمریکایی پیشرفت چشمگیری در این ماه بود. علاوه بر این، ایالات متحده به دلیل از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین ترسیده و عصبی شده است و از طرفی تلاش می‌کند تا محمد بن سلمان، رهبر دوفاکتو سعودی را متقاعد کند تا به سمت مسیر «پیمان ابراهیم» و عادی‌سازی روابط با اسرائیل برگردد.

«سایمون تیسدال» در پایان می‌نویسد: ظاهرا جو بایدن فکر می‌کند که می‌تواند با توافق اسرائیل، باعث افزایش احتمال استقلال فلسطین، توقف طرح‌های الحاق کرانه باختری و احیای روند صلح دو دولتی شود اما امیدهای او برای این هت‌تریک نسبتا «غیرواقعی و توهمی» به نظر می‌رسد. دوران ابرقدرتی آمریکا رو به پایان است. شاید بایدن تمام تلاش خود را برای حفط این نظم قدیمی به‌کار بگیرد اما آمریکا نیز مانند بریتانیا، به‌سرعت به تاریخ می‌پیوندد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *