یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

پشت پرده نا آرامی‌های اخیر در شهر ناصریه عراق چیست؟

پشت پرده نا آرامی‌های اخیر در شهر ناصریه عراق چیست؟

 

 

در روزهای اخیر ناصریه نا آرامی‌هایی را به خود دیده است، موضوعی که این بار بیش از این که متأثر از عوامل خارجی باشد، متأثر از عوامل داخلی است.

به گزارش تسنیم، در روزهای اخیر اخباری درخصوص برگزاری اعتراضات توسط جوانان شهر ناصریه عراق منتشر شد. اما موضوعی که باعث انتشار سریع تر و نیز ورود نخست وزیر عراق به موضوع شد، جان باختن دو نفر در اثر این اعتراضات و زخمی شدن 16 نفر از معترضان و نیروهای امنیتی بود. حال در این گزارش دلایل این نا آرامی ها را بررسی خواهیم کرد.

محکومیت یک جوان تشرینی عامل ایجاد این نا آرامی‌ها

در واقع موضوع محکومیت یک جوان تشرینی به نام “حیدر الزیدی” علت نا آرامی‌ها در این شهر جنوبی در عراق بوده است. محکومیت این جوان هم سه سال حبس به دلیل هتاکی های وی علیه شهید ابو مهدی المهندس و سازمان الحشد الشعبی در شبکه های اجتماعی می باشد. البته ذکر این نکته هم لازم است که او ظاهرا با فرقه ضاله الصرخی نیز هم عقیده بوده و به دفاع از آنان پرداخته است.

بدین ترتیب در اصل دستگیری وی به هر دلیلی که باشد نمی توان تردید کرد اما شاید بتوان دو ایراد شکلی و نه ماهوی به اقدام اداره حقوقی الحشد الشعبی وارد کرد:

الف- اتهامی که حیدر الزیدی بنابر آن دستگیر شده است شامل بسیاری از شخصیت های متنفذ تر و نیز سیاسیون عراقی می شود پس شایسته است که برای دفع شبهه، این اداره علیه افراد قوی تر نیز اقدامات قانونی را به عمل آورد.

ب- دستگیری این فرد هتاک توسط بخش امنیت الحشد الشعبی صورت گرفت درحالی که بهتر این بود که این کار توسط پلیس انجام می شد خصوصا که جرم او یک موضوع جنایی (هتاکی) است.

با این حال همانطور که در ابتدا گفته شد در اصل حقانیت محکومیت و به زندان رفتن او هیچ شکی نیست و انتقادها صرفا وارد به برخی از روش ها و در راستای عدم بهانه دادن به دشمنان الحشد الشعبی است.

این اتفاق باعث ایجاد این نا آرامی ها در ناصریه شد اما این موضوع صرفا یک دلیل ظاهری است و پشت پرده این نا آرامی ها چیزهای دیگری هم می باشد.

دلایل پشت پرده این نا آرامی‌ها چیست؟

در حقیقت دلایل این اتفاقات را می توان به دو بخش تقسیم کرد: یکی باج خواهی های اقتصادی برخی از لیدرهای تشرینی و دیگری رقابت احزاب بر سر مناصب در استان ذی قار که مرکز آن ناصریه است.

درخصوص مورد اول متأسفانه میزان هرج و مرج در این استان به حدی است که نه تنها برخی از احزاب به دنبال باج هایی برای پیش برد پروژه های اقتصادی در این استان هستند بلکه فعالان تشرینی نیز دست به همین کار می زنند.

در همین راستا هم تشرینی ها به بهانه حقوق جانبازی و نیز برخورداری از برخی از امتیازات مربوط به آن دست به این نا آرامی ها زدند؛ درحالی که اساسا این افراد جانباز نبوده‌اند! (لازم به ذکر است که جان باختگان اعتراضات تشرین طبق دستور دولت عراق، شهید محسوب شده و افرادی که طی این اعتراضات با مشکلات جسمانی مواجه شدند، جانباز محسوب می شوند و از حقوق و مزایایی برخوردارند).

اما مورد دوم یعنی نزاع احزاب به توضیح بیشتری نیاز دارد. اوایل دولت الکاظمی استاندار وقت ذی قار “ناظم الوائلی” بود که متحد صدری ها بود اما یک شخصیت صدری نبود.

پس از آن صدری ها در راستای تلاش برای جایگزین کردن استانداران با شخصیت های صد در صد صدری، تلاش کردند از طریق ائتلافی میان خود و تشرینی ها استاندار وقت را کنار بزنند.

اما در ادامه اوضاع اندکی پیچیده شد زیرا پس از استعفای ناظم الوائلی، میان صدری ها و تشرینی ها و نیز بقیه احزاب بر سر گزینه جدید اختلافاتی پیش آمد و در نهایت منجر به این شد که استاندار جدید “احمد الخفاجی” باشد که شخصیتی مستقل بود.

با این حال صدری ها آرام ننشستند و تمام تلاش خود را کردند که چوب لای چرخ عملکرد این استاندار بگذارند و فردی صدری جای او بیاید. در پایان هم موفق شدند و بالاخره “محمد الغزی” که یک شخص صدری بود تا به امروز استاندار این استان شد.

حال که دولت الکاظمی (متحد صدری‌ها) تغییر کرده و جریان صدر هم دست به قهر سیاسی زده است، برخی احزاب دیگر تلاش دارند که مناصب این استان را در اختیار بگیرند و همچنین امتیازات پروژه های اقتصادی را در دست داشته باشند و در همین راستا آنان هم با تحریک جوانان این منطقه آتشی به این نا امنی ها زده‌اند و تمامی این اقدامات باعث شده است که اعتراضات در آن جا به خشونت هم کشیده شود.

واکنش دولت و مجلس در قبال این اتفاقات چه بوده است؟

تا بدین جای کار دولت، فرمانده پلیس استان را به دلیل استفاده نیروها از سلاح گرم در مقابل معترضین تغییر داده است. همچنین دولت کمیته عالی حقیقت یابی را به ناصریه برای پیگیری دلایل این اتفاقات و نیز پیگیری مطالبات معترضین فرستاده است.

از طرف دیگر مجلس هم کمیته‌ای از طرف کمیسیون امنیت خود به سوی این استان ارسال کرده و این کمیته هم دیداری با برخی از جوانان معترض داشته است.

در پایان باید گفت مشکل اصلی ناصریه که باعث کشیده شدن جوانان به این راه ها می شود، بیکاری و کمبود شدید خدمات است و کلید حل کامل مشکل این نا آرامی ها در حل این دو مشکل می باشد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *