سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

کارنامه ۲۰ ساله آمریکا در بگرام که تاریخ آن را فراموش نمی کند

کارنامه ۲۰ ساله آمریکا در بگرام که تاریخ آن را فراموش نمی کند

نظامیان آمریکایی پس از ۲۰ سال حضور پر فرازو نشیب در افغانستان جمعه بزرگترین پایگاه نظامی خود به نام «بگرام» را ترک کردند تا کارنامه ۲۰ سال حضور خود در این پایگاه را ثبت تاریخ کنند.

به گزارش ایرنا، منابع خبری افغانستان امروز به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کردند که آنها پایگاه بگرام را به ارتش افغانستان سپرده و آن را تخلیه کرده اند.

با توجه به حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان که بگرام مرکز اصلی آنها به شمار می رفت، این پایگاه مانند خاک آمریکا بود، چرا که مقامات بلند پایه آمریکایی از جمله رییس جمهوری های آن کشور بدون دادن هیچ اطلاعی به دولت افغانستان در این پایگاه رفت و آمد می کردند و حتی یکبار رییس جمهوری افغانستان برای دیدار با همتای آمریکایی خود از کابل به بگرام رفت.

در خرداد ماه سال ۱۳۹۳ بارک اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا نیز به بگرام آمد و از حامد کرزی همتای افغانستانی خود دعوت کرد که در بگرام به دیدار او برود، اما با تنش‌هایی که آن روزها بین کرزی و اوباما بر سر امضای توافقنامه امنیتی و عملیات های شبانه بوجود آمده بود، این دیدار انجام نشد.

کرزی نیز در مقابل از اوباما خواسته بود که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان با وی دیدار کند، اما اوباما نیز این ملاقات را رد کرده بود و در واقع این سفر اوباما به افغانستان بدون ملاقات با حامد کرزی به پایان رسید و از دیدگاه عرف دیپلماتیک در افغانستان انتقادهای زیادی را همراه داشت.

حتی در دی ماه سال ۱۳۹۸ دونالد ترامپ رییس جمهوری دیگر آمریکا برای دیدار با نظامیان این کشور به بگرام افغانستان سفر کرد و از اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور خواسته بود که در این پایگاه با وی دیدار کند. اما سفر شبانه اشرف غنی به بگرام و دیدار او با دونالد ترامپ با واکنش های تندی در داخل افغانستان مواجه شده بود و کارشناسان آن دیدار را خلاف عرف دیپلماتیک ارزیابی کرده بودند.

اما این پایگاه بعنوان بزرگترین مرکز نیروهای آمریکایی در افغانستان که بزرگترین زندان آنها نیز در همین پایگاه قرار داشت، شاهد تخلف ها و تخطی‌های زیادی در قبال حقوق زندانیان بود و گزارش های زیادی از شکنجه زندانیان با روش‌های مغایر با حقوق انسانی از آن منتشر شد.

همین شکنجه و رفتارهای خلاف قانون آمریکایی ها در بگرام باعث شد که حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان این پایگاه را کارخانه طالب سازی معرفی کند که شماری از کارشناسان نیز با این گفته کرزی موافق هستند.

کرزی در پنجم بهمن ماه سال ۱۳۹۲ در نشست خبری در کاخ ریاست جمهوری گفت: “براساس اطلاعاتی که من دارم، بگرام کارخانه طالب‌سازی است (گروه طالبان در آن پرورش می یابند).”

وی افزود: “بگرام جایی است که مردم بی‌گناه به آن جا منتقل می‌شوند و به آنها از راه توهین، شکنجه و آزار، نفرت از خاک و دولت افغانستان آموزش داده شود. زندان بگرام هم جایی است که مردم بی‌گناه افغانستان را در خود جای داده تا از آنجا علیه کشور خود بسیج شوند.”

آگاهان سیاسی افغانستان بارها گفته اند که رفتارهای غیرانسانی نظامیان آمریکایی با زندانیان در بگرام باعث شد که طالبان دوباره به وضعیت امروز خود برسند. آنها چنین اظهار می کنند: “زمانی بود که آمریکایی در این زندان شمار زیادی از مردم را با روش های مختلف شکنجه می کردند و از طرف دیگر قرآن و سجاده در اختیار آنها می گذشتند، اقدامی که خروجی آن به وجود آمدن گروه طالبان (امروز) است.”

هرچند شاید هنوز هم تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی در افغانستان به سر می برند اما نظامیان آمریکایی امروز این پایگاه را ترک می کنند، اقدامی که بطور نمادین به عنوان پایان حضور نظامی و جنگی آمریکا در افغانستان به حساب می آید و از طرف دیگر طالبان نیز این اقدام را پیروزی نمادین خود تلقی کرده است.

نیروهای آمریکایی در حالی افغانستان را ترک می کنند که سرعت پیشروی طالبان در شهرستان های افغانستان نگرانی های زیادی را بوجود آورده و حتی “اسکات میلر” فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز دو روز پیش در کابل نسبت به وقوع جنگ داخلی در افغانستان هشدار داده بود.

آمریکایی‌ها با اقدامات اشتباه و تحریک آمیز خود طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان که شامل شکنجه زندانیان، عملیات شبانه، قتل عام در قندهار توسط یک افسر نظامی آمریکایی در یک روستایی پنجوایی، افزایش کشت و تولید مواد مخدر و دهها مورد دیگر می شوند، باعث به وجود آمدن وضعیت امروز در افغانستان شده اند.

آمریکایی‌ها با ترک افغانستان بیش از ۲۰ گروه تروریستی را از کشورهای مختلف جهان به این کشور آورند و آنها را به میراث گذاشته و آینده مبهم و تاریکی را برای افغان ها به ارمغان آوردند.

وزارت دفاع افغانستان نیز جمعه تائید کرده است که پایگاه بگرام در اختیار ارتش افغانستان قرار گرفته و نظامیان آمریکایی این پایگاه را ترک کرده اند و این پایگاه در سال ۲۰۰۹ میزبان حضور حدود ۴۰ هزار نظامی آمریکایی بود و اینکه ارتش افغانستان در شرایط موجود چگونه ازاین پایگاه حفاظت خواهند کرد، روشن نیست.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *