دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

روزنامه‌های سعودی و اماراتی تحولات اخیر تونس را جشن گرفتند

روزنامه‌های سعودی و اماراتی تحولات اخیر تونس را جشن گرفتند

در حالی که اغلب کشورهای خارجی، مقامات تونسی را به خویشتن داری و تکیه به گفت‌وگو برای برون‌رفت از بحران کنونی این کشور فرا می‌خوانند، روزنامه‌های سعودی و اماراتی با تیترهای تند و تیز از تحولات اخیر تونس، ابراز خشنودی می‌کنند.

به گزارش فارس، یکشنبه شب گذشته، «قیس سعید» رئیس جمهور تونس در اقدامی ناگهانی، نخست‌وزیر را برکنار و فعالیت پارلمان این کشور را به مدت یک ماه به تعلیق درآورد. بسیاری از رقیبان و مخالفان سیاسی او، به ویژه حزب‌های النهضه و قلب تونس، این اقدام را «کودتا» توصیف کردند و خواستار به خیابان آمدن مردم برای پس گرفتن انقلابی که در سال ۲۰۱۱ انجام دادند، شدند.

واکنش احزاب سیاسی در تونس

بنا بر این گزارش، حزب النهضه با ۵۳ کرسی از ۲۱۷ کرسی پارلمان، حزب قلب تونس با ۲۹ کرسی این اقدام را کودتا توصیف کردند و فراکسیون «التیار الدیمقراطی» با ۲۲ کرسی و ائتلاف الکرامه با ۱۸ کرسی این تصمیمات قیس سعید را باطل توصیف کردند. در این میان تنها حزب «الشعب» با ۱۵ کرسی و حزب «الدستوری الحر» با ۱۶ کرسی از تصمیمات رئیس‌جمهور حمایت کردند.

اما در مقابل، قیس سعید اتهامات اقدام به کودتا را رد و تاکید کرد که با تکیه به اصل ۸۰ قانون اساسی تونس، چنین تصمیمی را گرفته است.

واکنش کشورهای خارجی به تحولات اخیر تونس

صرف‌نظر از موافقان و مخالفان داخلی این تصمیم سعید، کشورهای مختلف نیز واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. کشورهایی مانند ترکیه و لیبی سعید را به کودتا متهم و تاکید کردند که این اقدام نامشروع رئیس‌جمهور تونس هیچ اساس قانونی ندارد.

کشورهای آمریکا و ایران و نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا، همه طرف‌ها در تونس را به خویشتنداری و تکیه بر گفت‌وگو برای برون رفت از  تنش موجود و تحقق مطالبات مردم این کشور فراخواندند.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه در واکنش به این تحولات گفت: «ما از تحولات در تونس نگران هستیم که همزمان‌شده با تلاش‌های مقام‌های تونسی برای برگرداندن ثبات به کشورشان، مقابله با افزایش همه‌گیری کووید-۱۹ و بهبود استانداردهای زندگی تمام مردم تونس. ما در سطوح ارشد هم در کاخ سفید و هم وزارت خارجه با سران تونس در تماس هستیم تا درباره وضعیت این کشور اطلاع بیشتری پیدا کنیم، خواستار آرامش شده‌ایم و از تلاش‌ها برای پیشبرد اصول دموکراتیک حمایت کنیم».

سازمان ملل متحد نیز خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و خودداری از خشونت شد.

سخنگوی کمیسیون اروپا هم در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور تونس در برکناری نخست‌وزیر و تعلیق پارلمان این کشور از همه بازیگران تونس خواست آرامش خودشان را حفظ کنند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن درخواست از همه طرف‌ها برای خویشتنداری و حفظ همدلی، بر گفت‌وگوی همه گروه‌ها و نهادهای کشور جهت برون رفت از تنش موجود و تحقق آمال ملت انقلابی تونس، تأکید کرد.

وی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار تونس برای عبور از این مرحله قرار دارد، استقرار ثبات در حوزه‌های سیاسی و امنیتی در تونس را ضروری خواند و ابراز امیدواری کرد، تونس از طریق گفت‌وگو هر چه سریع‌تر از این مرحله بحرانی عبور کند.

دیروز (سه شنبه – ۲۷ ژوئیه)،«عثمان الجرندی» وزیر خارجه تونس با «فیصل بن فرحان» و  «احمد ناصر المحمد الصباح» همتایان سعودی و کویتی خود به صورت تلفنی، گفت‌وگو کرد.

 روابط دوجانبه عربستان و تونس و راهکارهای حمایت و تقویت این روابط در زمینه‌های مختلف از مهمترین‌های محورهای گفت‌وگوی وزیر خارجه تونس با فیصل بن فرحان بود و وی بر علاقه‌مندی ریاض به حفظ امنیت، ثبات و شکوفایی تونس تأکید کرد.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب طی تماس تلفنی با وزیر خارجه تونس گفت که این سازمان به صورت کامل از مردم تونس حمایت می‌کند و امیدوار است که این کشور به سرعت از مرحله متشنج کنونی عبور کند و ثبات و آرامش به آن بازگردد.

وزارت خارجه فرانسه نیز از کلیه گروه‌های سیاسی در تونس خواست که از خشونت پرهیز کنند و دستاوردهای دموکراتیک این کشور را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز در جمع خبرنگاران گفت که کشورش امیدوار است که تونس در نزدیک‌ترین زمان ممکن به نظام قانون اساسی خود بازگردد.

سخنگوی کرملین نیز با اشاره به این‌که مسکو تحولات تونس را دنبال می‌کند تاکید کرد که روسیه امیدوار است چیزی امنیت و ثبات مردم تونس را تهدید نکند.

رسانه‌های سعودی و اماراتی

پایگاه خبری «عربی 21» با انتشار گزارشی به بررسی خشنودی و رضایت روزنامه‌های سعودی و اماراتی از تحولات اخیر تونس نوشت.

بنا بر این گزارش، روزنامه‌های سعودی و اماراتی، برکناری دولت و تعلیق فعالیت پارلمان تونس را جشن گرفتند و با ذوق‌زدگی از اقدام سعید در گرفتن قدرت از اخوان المسلمین در این کشور تیتر زدند.

 روزنامه سعودی «عکاظ»، روز گذشته، تیتر اصلی خود را به بررسی تحولات تونس اختصاص می‌دهد و با تیتر «تونس خود را از پلیدی اخوان پاک می‌‌کند»،  در قالب یک گزارش خبری به انتشار تحولات تونس می‌پردازد.  روزنامه مکه نیز گزارشی با تیتر «تونس خود را از پوچی و بیهودگی اخوان پاک می‌کند» منتشر کرد و طی آن با حمله به ناکارآمدی احزاب اخوان‌المسلمین در اداره کشور، تحولات اخیر تونس را بررسی کرد. روزنامه سعودی وطن نیز در گزارشی، تحولات تونس را با تیتر «تونس از خواب بر می‌خیزد» پوشش داد.

روزنامه‌های اماراتی نیز از این رقابت با رسانه‌های سعودی جا نمی‌مانند. روزنامه الوطن گزارشی اصلی خود را به موضوع تونس اختصاص داد و با تیتر «تونسی‌ها پایان هرج و مرج اخوان را جشن می‌گیرند»، از تصمیمات اتخاذی رئیس‌جمهور این کشور استقبال کرد.

روزنامه الاتحاد امارات نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان «تونسی‌ها با رد دیکتاتوری، مشتاق تغییرند» به موضوع حمایت شمار زیادی از مردم تونس از تصمیمات رئیس‌جمهور و تعهد قیس سعید به حرکت در چارچوب دموکراسی پرداخت. بدون این‌که به مخالفت اغلب احزاب سیاسی این کشور و طرفداران این احزاب بپردازد

انتهای پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *