شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

تشدید درگیری در بیت‌المقدس؛ مسجد الاقصی در محاصره کامل نظامیان صهیونیست

تشدید درگیری در بیت‌المقدس؛ مسجد الاقصی در محاصره کامل نظامیان صهیونیست

نظامیان صهیونیست از صبح امروز با حمله به صحن‌های مسجدالاقصی نمازگزاران و تحصن‌کنندگان فلسطینی را هدف قرار دادند و این مکان مقدس را تحت محاصره خود درآورند.تاکنون صدها نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش فارس، صحن‌های مسجد‌الاقصی، از صبح امروز (دوشنبه – ۱۰ می) بار دیگر شاهد یورش نظامیان صهیونیست در راستای حمایت از شهرک‌نشینان به نمازگزاران فلسطینی است.

این در حالی است که شب گذشته در ادامه حملات نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌ها در محله شیخ جراح در قدس شرقی، دست کم ۱۴ فلسطینی مجروح شدند که چهار نفر از آنها به بیمارستان انتقال یافتند.نظامیان صهیونیست، دیشب همچنین در باب العامود در مسجدالاقصی  به فلسطینی‌ها حمله کردند تا آنها را متفرق کنند. نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین تعدادی از معترضان فلسطینی را در محله شیخ جراح و باب العامود بازداشت کردند.

کانال تلگرامی شبکه المیادین، امروز در خبری فوری از تجمع شمار زیادی از نمازگزاران فلسطینی در صحن‌های مسجد‌الاقصی برای مقابله با ورود غیرقانونی و حملات شهرک‌نشینان خبر داد و نوشت که اشغالگران برای متفرق کردن این نمازگزاران اقدام به شلیک گازهای اشک‌آور،  گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های صوتی می‌‌کنند.

بر اساس این گزارش، از دقایقی پیش، درگیری‌های خشونت‌باری میان شهرک‌نشینان و فلسطینی‌ها در صحن‌های مسجد‌الاقصی آغاز شده است و جوانان فلسطینی در حال مهار حملات شهرک‌نشینان هستند.

پایگاه خبری شبکه «الجزیره» نیز با انتشار تصاویر صحن‌های مسجدالاقصی از درگیری شدید نظامیان صهیونیست  با فلسطینی‌ها خبر داد.

بر اساس این گزارش، شماری از فلسطینی‌ها در پی حمله اشغالگران صهیونیست زخمی شدند اما هنوز آمار دقیق آن مشخص نیست. اما کانال تلگرامی این شبکه با انتشار خبرهای لحظه به لحظه از درگیری‌ها در مسجد الاقصی نوشت: صبح امروز، پلیس اشغالگر اسرائیلی با فلسطینی‌ها در صحن‌های مسجدالاقصی درگیر و مانع ورود شهرک‌نشینان و یهودیان تندرو به مسجدالاقصی شده است.

بر اساس این گزارش، نظامیان صهیونیست، امروز از چند دروازه به مسجدالاقصی حمله کردند و در حال حاضر درگیری اصلی میان اشغالگران و تحصن‌کنندگان فلسطینی در بخش «مسجد القبلی» متمرکز است و گفته می شود که صهیونیست‌ها با گلوله‌های پلاستیکی، سرهای فلسطینی‌ها را هدف قرار می‌دهد و شماری از آنها از ناحیه سر مجروح شده‌اند.

مدیر مسجدالاقصی در گفت‌وگو با الجزیره گفت که اشغالگران به اتاقی که سیستم صوتی مسجد القبلی در آن قرار دارد، حمله کردند و به سوی مسجد قبه الصخره، گاز اشک آور شلیک کردند.

 اداره اوقاف اسلامی نیز از مجروح شدن ده‌ها متحصن در مسجد الاقصی خبر داد و اعلام کرد که اشغالگران و تک تیراندازان صهیونیست  به سوی تحصن‌کنندگان فلسطینی، گلوله‌های فلزی شلیک می‌کنند.

هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که اشغالگران مانع ورود کادرهای درمانی و رسیدن آنها به مسجدالاقصی برای امدادرسانی می‌شوند. با این حال موفق شدیم ۱۲ از زخمی‌ها را از دروازه «الاسباط» به بیمارستان منتقل کنیم اما شمار دیگری هستند که ما نمی‌توانیم به آنها امدادرسانی کنیم.

سخنگوی هلال احمر فلسطین اعلام کرد که صهیونیست‌ها با گلوله‌هایی فلزی سرهای تحصن‌کنندگان در مسجدالاقصی را هدف قرار داده‌اند.

ساعتی پس از حملات شدید نظامیان صهیونیست به فلسطینیان در مسجد الاقصی، هلال احمر فلسطین اعلام کرد که تاکنون صدها نفر در جریان حمله صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی زخمی‌شده‌اند و فعلا تنها ۵۰ نفر از آنها به بیمارستان قدس و بیمارستان سیار ایجاد شده در نزدیکی مسجد الاقصی منتقل شده‌اند.

خبرنگار الجزیره لحظاتی پس از انتشار این اخبار از آغاز درگیری‌های خشونت‌بار میان اشغالگران و کمیته محافظان مسجد الاقصی در صحن مسجد قبه الصخره خبر داد و اعلام کرد که اشغالگران بر شدت و میزان شلیک بمب‌های گاز اشک‌آور و صوتی در مسجد القبلی، قبه الصخره و نمازخانه المروانی افزودند.

قبه الصخره یکی از بخش های مسجدالاقصی است که درجنوب شرقی بخش قدیمی قدس واقع است. دیگر بخش های آن شامل مسجد القبلی، نمازخانه المروانی، نمازخانه قدیمی الاقصی، مسجد قبه الصخره، مسجد البراق ، مسجد المغاربه، مسجد النساء و …است.

الجزیره به نقل از یک مسئول اطلاع‌رسانی در شورای اوقاف مسجدالاقصی نوشت که اشغالگران در حال حاضر، مسجدالاقصی را تحت محاصره کامل خود درآورده‌اند و تمامی افراد موجود در داخل این مسجد را هدف قرار می‌دهند.

گفته می‌شود که صهیونیست‌ها ضمن ممانعت از امدادرسانی کادرهای پزشکی به تحصن‌کنندگان و نمازگزاران فلسطینی، شماری از مجروحان حمله امروز به مسجد الاقصی را دستگیر کردند.

استاندار قدس نیز زخمی‌شدن ده‌ها فلسطینی در جریان حمله امروز اشغالگران صهیونیست به مسجد الاقصی را تایید کرد و گفت که نظامیان صهیونیست در صدد قتل‌عام متحصنان در صحن‌های مسجدالاقصی هستند.

برخی منابع اعلام کردند که دامنه درگیری‌ میان اشغالگران و فلسطینی‌ها گسترده شده و به خارج از منطقه مسجدالاقصی کشیده شده است.
دکتر «علی الجبرینی» از پزشکان حاضر در داخل مسجدالاقصی تصریح کرد که ده‌ها زخمی در داخل مسجد القبلی محاصره شده‌‌اند و کسی نیست که به آنها امدادرسانی کند. بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر در صحن‌های مسجدالاقصی زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فلسطینی «معا» نیز با انتشار تصاویری از داخل مسجدالاقصی و اعلام افزایش شمار مجروحان فلسطینی به ۲۱۵ نفر، نوشت که نظامیان صهیونیست این مکان مقدس را به یک میدان جنگ تبدیل کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *