یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

حزب دمکرات و کابوس شکست در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا

حزب دمکرات و کابوس شکست در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا

 در حالی که حدود ۶ ماه تا انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا مانده است، تورم، مهاجرت، جنگ اوکراین، همه گیری کرونا فضای سیاسی مرگباری را برای حزب جو بایدن به وجود آورده و دموکرات ها با کابوس فاجعه ای بزرگ مواجه هستند.

 تارنمای هیل نوشت: این مشکلات با کاهش محبوبیت بایدن و الگوی تاریخی حاکم بر آمریکا که حزب رئیس جمهوری مستقر به طور معمول کرسی های خود را در اولین انتخابات میان دوره ای کنگره در دوره نخست ریاست جمهوری اش از دست می دهد پیچیده تر شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا،برخی از دموکرات ها بر این باورند هنوز هم امکان تغییر وجود دارد و دستکم می توان این شکست را تعدیل کرد اما برخی دیگر بدون افشای نام خود زنگ هشدار را به صدا در آورده اند.

دموکرات ها می دانند که نتایج بد در انتخابات میان دوره ای کنگره آزمون تلخی برای آنها است. این حزب در اولین انتخابات میان دوره ای روسای جمهوری پیشین دموکرات آمریکا، باراک اوباما و بیل کلینتون عملکرد بدی داشت. در سال ۱۹۹۴ وقتی که کلینتون در کاخ سفید بود ۵۴ درصد کرسی های مجلس نمایندگان آمریکا را در انتخابات میان دوره ای کنگره در آن سالها از دست داد و در سال ۲۰۱۰ در دوران ریاست جمهوری اوباما ۶۳ کرسی خود را از دست داد.

از دست دادن کرسی ها در کنگره اکنون دشوارتر شده است. در واشنگتن، تقریبا هیچ کس انتظار ندارد آنها بتوانند اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا کسب کنند. یکی از نمونه های مقایسه ای در این زمینه در سال ۱۹۸۲ رخ داد که تورم مانند وضعیت فعلی آمریکا بالا بود و جمهوریخواهان در دوران ریاست جمهوری ریگان ۲۶ کرسی خود را در این مجلس از دست داده بودند. آسیب پذیری حزب بایدن مبرهن است. داده های جدید که روز سه شنبه منتشر شده نشان می دهد که تورم به ۸.۵ درصد رسیده که بالاترین رقم از سال ۱۹۸۱ تاکنون است.

جو مانچین سناتور دموکرات با انتشار بیانیه ای، از این که تورم «خارج از کنترل» است ابراز تاسف کرد و از اینکه دولت بایدن و بانک مرکزی آمریکا به اندازه کافی سریع عمل نکرده اند شکایت کرد.

در زمینه امور مهاجرت وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته که خود را آماده هجوم ۱۸ هزار مهاجر در روز در اواخر امسال می کند.این رقم نجومی می تواند تا اخر تابستان به وقوع بپیوندد به ویژه با توجه به این که دولت قصد دارد در ماه مه استفاده از «عنوان ۴۲» را کنار بگذارد.

اقدام دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای استفاده از این عنوان جنجال هایی را برانگیخت. از این عنوان برای جلوگیری از ورود مهاجران و از جمله پناهجویان در دوران همه گیری کرونا استفاده شده است. عنوان ۴۲ یک قانون بهداشت عمومی و رفاه است که در سال ۱۹۴۴ تصویب شد و به جراح عمومی آمریکا  که بعدا به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها منتقل شد  اجازه می دهد تعیین کند که آیا یک بیماری مسری در یک کشور خارجی خطر جدی شیوع در یک کشور خارجی را به همراه دارد یا خیر.

لغو این عنوان از سوی دولت بایدن مخالفت هایی را حتی از سوی برخی از سناتورهای دموکرات ایجاد کرده است و گفته می شود استناد به این عنوان در واقع بر سیاست های ضد مهاجرتی سرپوش می گذارد.

حتی سیاست های بایدن در جنگ اوکراین نیز نتوانسته محبوبیت او را افزایش دهد ضمن این که جنگ فرسایشی می تواند به ویژه در حوزه های افزایش قیمت مواد غذایی و بنزین مشکلات اقتصادی برای مردم آمریکا داشته باشد.

اگر همه اینها نیز برای تضعیف جایگاه دموکرات ها کافی نباشد کووید-۱۹ تاکنون یک میلیون آمریکایی را به کشتن داده و آسیب های اقتصادی و روانی بسیاری را بر جای گذاشته است و زندگی عادی را تغییر داده است. این وضعیت هنوز تمام نشده به گونه ای که فلادلفیا روز دوشنبه اعلام کرد که بار دیگر استفاده از دستور ماسک در اماکن سرپوشیده را به دلیل افزایش موارد ابتلا اعمال خواهد کرد.

حتی دموکرات هایی که معتقدند حزب آنها با سناریوی آخرزمانی مواجه نیست اذعان می کنند که مجموعه این عوامل موجب وزیدن بادهای مخالف می شود.

جوئل پین،  از استراتژیست‌های حزب دموکرات، می‌گوید: در حال حاضر در یک لحظه بسیار آشفته قرار داریم. کووید-۱۹ وجود دارد، فقط یک سال از مسائل افغانستان گذشته است، اکنون جنگ در اوکراین وجود دارد و بسته به این که شما چه کسی هستید، اقتصاد بالا یا پایین است. این بی ثباتی عمومی است که تنها ۱۸ یا ۲۰ ماه پیش ترامپ را غرق کرد و اکنون مشکل بایدن است و او را با چالش مواجه کرده است.

با وجود اقداماتی که بایدن مدعی است انجام داده این امر باعث رفع نارضایتی مردم آمریکا نشده و اطلاعات مرکز فایو ترتی ایت که نظرسنجی ها را دنبال می کند نشان می دهد محبوبیت بایدن به طورمیانگین ۴۲.۲ درصد است.

بسیاری از دموکرات ها گله از این دارند که پیام حزب آنها فاقد شفافیت لازم است و نتوانسته با واقعیت زندگی مردم ارتباط برقرار کند. آنها همچنین نگران طولانی تر شدن جنجال های کنگره بر سر قوانین در اواخر سال جاری میلادی هستند که شانس حزب آنها برای پیروزی در انتخابات میان دوره ای کنگره را کاهش داده است.

انتخابات میان دوره ای آمریکا قرار است هشتم نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۷ آبان ۱۴۰۱ برگزار شود، دراین انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا به رقابت نامزدها گذارده می شود.

هیل در پایان تحلیل خود آورده است: تغییر سیاسی همیشه ممکن است، تورم ممکن است در ماه های پیش رو کاهش یابد، پوتین ممکن است از جنگ اوکراین عقب نشینی کند، ممکن است انتظار افزایش مهاجران در تابستان امسال تحقق نیابد اما هم اینک تصویری که وجود دارد تیره و تار است و برای دموکرات ها تیره تر می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *