یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

روایت مدیر مسئول ” رواپرس ” از انتقاد صریح و شدید دکتر « احسان الله شکراللهی » رییس سابق « مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند » نسبت به سخنان ناصواب و غیر کارشناسی ” علوی ” رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاکدشت در همایش یاد روز حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی ؛ شکراللهی : « این گونه سخن گفتن وهن جامعه فرهنگی است »

روایت مدیر مسئول ” رواپرس ” از انتقاد صریح و شدید دکتر « احسان الله شکراللهی » رییس سابق « مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند » نسبت به سخنان ناصواب و غیر کارشناسی ” علوی ” رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاکدشت در همایش یاد روز حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی ؛ شکراللهی : « این گونه سخن گفتن وهن جامعه فرهنگی است »

دکتر « احسان الله شکراللهی » : این گونه سخن گفتن وهن جامعه فرهنگی است و مدیران فرهنگی باید از این طرز سخن گفتن اجتناب کنند و اگر در بیان مقصود مشکل دارند همان بهتر که در چنین جایگاه و تریبونی قرار نگیرند.

 

 

 

رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس “ ( دارای مجوّز انتشار به 3 زبان انگلیسی ، عربی و فارسی ) ؛

 

به نام آنکه جان را فکرت آموخت .

در هفتمین فراز از دعای امام عصر(عج) چنین می خوانیم :

« و سدّد و السنتنا بالصّواب و الحکمة؛ خدایا ! زبان های ما را به درست گویی و حکمت استوار فرما » .

1)

در ابتدا ضمن آرزوی فردایی بهتر برای مردم آزاده و سرافراز فلسطین ، درود بیکران خویش را پیشگاه ارواح طیّبه شهدای معصوم و مظلوم غزه ایفاد داشته قبل از ورود به بحث اصلی به استحضار مخاطبان نکته سنج این رسانه می رسانم حقیر علیرغم اهمّیت موضوع و آماده بودن مطلب، به جهت همدردی با مصائب عظیم مردم صبور فلسطین و تکریم همه جانبه جانفشانی های جبهه ی مقاومت هم عمق تالّمات روحی مخاطبان گرامی از آن حیث ، مصلحت دانستم این یادداشت را با مدّتی تاخیر از زمان همایش ، در زمان فعلی منتشر نمایم ، پوزش کمترین تقدیم شما نازنینان.

2)

و امّا با خبر شدم جناب آقای  ”  علوی ” رییس محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاکدشت در نشست و همایش یاد روز لسان الغیب خواجه حافظ شیرازی که به همّت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاکدشت و همکاری شهرداری ، انجمن شعر ادب و اداره کتابخانه های عمومی پاکدشت در تاریخ بیست و دوّم مهرماه سال جاری در مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی ( ره ) پاکدشت برگزار گردیده ضمن گرامیداشت این روز ابراز داشته است :

 

 

 

گفتمان حافظ همان گفتمان قرآنی است که برآیند آن را در سروده هایش می خوانیم ، همان گفتمان مهربانی و مهرورزی که ره آورد آسمانی پیامبر اسلام ( ص ) بود.

حافظ خود یک شاعر بزرگ است که از « تاکتیک های » مختلف از جمله « فراخوانی شخصیّت ها » در اشعارش استفاده کرده که همین باعث شده است اشعار وی دارای قدرت و عمق خاصی باشند.

راز جاودانگی حضرت حافظ ” ذهن فاخر “ و زبان فاخر ، اندیشه و هنر اعجاب انگیز اوست ، در « رنگین کمان » شعر حافظ لفظ و معنا در کنار قالب و محتوا در اوج هستند و مضامین با شکوه صلح و دوستی ، بیداری و غفلت ستتیزی در موجزترین ابیات به گوش جهانیان رسیده است.

3)

کمترین اوّلا” به علّت انتشار این مطلب در سایت رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاکدشت به آدرس https://pakdasht.farhang.gov.ir و باز نشر مطالب یاد شده در شبکه های مجازی ثانیا” به جهت عدم دارا بودن تخصص نیز اشراف به موضوع مذکور همچنین عدم ورود بی جا به مقوله یاد شده و به جهت بهره مندی از نظرات صاحب نظران کرسی دار استخوان خرد کرده ، موارد طرح شده توسط رییس محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاکدشت را با دانشمند بسیار دوست داشتنی پر آوازه و شاعر متادّب جناب آقای ” دکتر احسان الله شکراللهی “ دارنده مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی  و مدیرکل سابق « نسخ خطی و کتاب‌های نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران » که به مدّت 5 سال ریاست محترم « مرکز تحقیقات زبان فارسی در هند ( دهلی نو ) » را به عهده داشته و کمتر از یک سال است به میهن اسلامی امان بازگشته است در میان گذارده ؛ از ایشان استدعا نمودم به پاس مودّت سی و هفت ساله امان نظر فراوان محترم خویش را در خصوص بیانات مطروحه جناب آقای ” علوی ” برایم ارسال نماید .

ایشان نیز علیرغم مشغله و تراکم بالای امور محوّله ضمن قبول زحمت در پاسخ به اظهارات جناب آقای ” علوی ” یادداشت خود را برایم ارسال نمودند ، کمترین ضمن سپاس بیکران از حسن توجّه ایشان برآن شدم یادداشت ارسالی را بدون دخل و تصرّف و کم و کاست محضر مخاطبان گرانقدر این رسانه در سراسر گیتی ، میهن اسلامی و بصورت اخصّ مخاطبان خاص و فعّال « فرهنگستان » پاکدشت به شرح ذیل منتشر در پایان این روایت تذکّراتی برادرانه را محضر رییس محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرمان ایفاد دارم. 

 

 

 

 

فرهیخته گرامی جناب آقای عرب مدیر مسئول محترم و فرزانه رسانه پر بار بین المللی رواپرس درود . 

خلاصه سخنرانی جناب آقای علوی رئیس محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاکدشت را در نشست مربوط به لسان الغیب خواندم ، مانند برخی از دیگر مدیران این روزگار از محتوای سخن ایشان تاسّف خوردم.

کلّی گویی های بی مزه از جمله ویژگی های این دست سخنرانی هاست ، استفاده از اصطلاحات نامانوس و غیر مربوط مثل « تاکتیک فراخوانی شخصیّت » حال آدمی را بد می کند .« تاکتیک » را در مواضعی ، غیر مقوله ی هنر مانند امور نظامی و … ؛ استفاده می کنند و در مورد هنر بیشتر از واژه ی « تکنیک » استفاده می شود.

مبحث « فراخوانی شخصیّت » هم برای اوّلین بار است که به گوش این شاگرد بسیار کوچک ادبیات خورده و هر چه فکر کردم متوجّه نشدم منظور ایشان از « تاکتیک فراخوانی شخصیّت » چیست ؟!

اصطلاح ” ذهن “ و زبان فاخر هم به همین گونه . شاید ما زبان فاخر داشته باشیم امّا ” ذهن فاخر “ معنی ندارد! و هیچ نمونه دیگری من نمی شناسم از این اصطلاح .

 این که ایشان از واژه ی « رنگین کمان » در توصیف شعر حافظ استفاده کردند برای من دوست دار ادبیات و شعر و به ویژه شعر حافظ گویا نیست چه ویژگی به شعر حافظ خاصیت « رنگین کمانی » می دهد ؟ هیچ توضیح تکمیلی هم ندادند و حتی بیتی هم در خلال سخن نخوانده اند تا به عنوان مصداق سخن و شاهد بیان شده باشد .

این گونه سخن گفتن وهن جامعه فرهنگی است و مدیران فرهنگی باید از این طرز سخن گفتن اجتناب کنند و اگر در بیان مقصود مشکل دارند همان بهتر که در چنین جایگاه و تریبونی قرار نگیرند به قول حافظ :

تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف

مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی .

***

4)

و امّا جناب آقای علوی خداقوّت ؛

مستحضرید بر اساس رسالت ماهوی ، مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با گستره ی وسیعی از فرهنگ دوستان ، مروّجان نور و متکثّران امید در حوزه های قرآن و عترت ، کتاب ، ادبیات ، فیلم ، شعر ، موسیقی ، روزنامه ، نشریه و … ؛ ارتباط دارد.

طبیعی است ریاست محترم آن اداره از یک سو علاوه بر نیازسنجی های معمول در جغرافیای مور نظر هم مطابق با جامعه هدف و آماری خویش می بایست برکنار از اجرای سیاست ها _ برنامه ریزی ها و وظایف ابلاغی و اعلامی مراجع ذیصلاح بالادستی ضمن تعامل با سایر مراکز فرهنگی ایضا” اشخاص فرهیخته این رشته و ملحوظ نمودن مصوّبات شورای عمومی فرهنگ عمومی منطقه مورد نظر ، پیوست فرهنگی مطمع نظر خود را احصاء و در نهایت برابر ارزش های اسلام ناب محمّدی ( ص ) عملیاتی نماید .

بدیهی است در این صورت خروجی هدفمند ، ایده آل و مورد نظر متولّیان آن حوزه ها نیز رضایت مخاطبان اوّلا” منوط به عملکرد شخصیّت فردی ، اجتماعی ، علمی و ذهن جامع الاطراف ، سیّال ، خلّاق و مبتکر مدیریت محترم آن مجموعه ثانیا” مشروط به استفاده از مشاوران ، صاحب نظران و کارشناسان زُبده در حوزه های مختلف خواهد بود ، لذا با توجّه به مراتب فوق می فرمایید :

4/1 ) با عنایت به مفاد تراز مندرج در بند 4 ،  الف ) چند درصد از راهبردهای کوتاه مدّت اوّلیه حضرتعالی از بدو جلوس تاکنون در مسند فعلی با مطالب بند 4 انطباق داشته است ؟  ب ) از عدد بیست چه نمره ای را برای خویش در زمان مدّت حضورتان در این مسند به ثبت می رسانید ؟

4/2 ) مسئولان حوزه های کاری زیر مجموعه آن اداره ، کارشناسان و مخاطبان فرهنگ دوست و سایر متولِّبان فرهنگی شهرستان در بازه زمانی مذکور و در قبال دستاوردهایتان چه نمره ای تقدیمتان خواهند نمود ؟

4/3 ) میزان اطّلاعات جنابعالی از اسامی اشخاص حقیقی یا حقوقی و موسسات فرهنگی مقیم در شهرستان همچنین کارشناسان و صاحب نظران اهل فن در هر حوزه نیز فعالیّت ها ی محلی ، منطقه ای ، ملّی و بین المللی آن عزیزان هم افتخارات کسب شده آنان چه مقدار است ؟

4/4 ) نظر به موارد بند 4/3 ) استحضار داشته باشید شعرای بزرگوار و اساتید ارجمندی نظیر آقایان قنبر علی کرمانی ، حمید عزیزآبادی ، سیّد حسین حسینی ، نعیمی ، یعقوب آزادی و … ؛ همچنین جلیل القدرانی همچون آقایان دکتر مرتضی کرمانشاهی ( دارنده دکترای زبان و ادبیات فارسی ) ، ابراهیم میرزایی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی ، محمّد سیلسپور کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی ، استاد حبیب الله مطهّری فر عزیز دل _ روزنامه نگار _ نویسنده چیره دست و کارشناس زبان و ادبیات فارسی ، سرکار خانم ها معصومه جدیدی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و آمنه بهروز کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و … ؛ در سپهر ادبیات فارسی فرهنگستان پاکدشت در حال نور افشانی و انجام فعالیّت های علمی ، عملی و تخصصی خود بوده و اکثرا” در عین گمنامی متکثّر شعر ، ادب و زبان فارسی اند.

3/5 ) حتما” تایید می فرمایید برگزاری همایش های ثقیل و در خور نام مفاخر ارزنده این سرزمین مستلزم انجام برآوردها ، برنامه ریزی و نشست های مستمر قبل _ حین ( جهت انجام بهینه  همایش ) و بعد ( به منظور بررسی آورده های علمی _ تخصصی ) می باشد .

الف ) آیا فرآیند مذکور جهت دعوت از اساتید یاد شده در بند 3/4 ) بابت تعاملات دو یا چند سویه که بهره وری همایش را صد چندان می کند توسط آن اداره یا جناب شریفتان طیّ و صورت گرفته است ؟

ب ) آیا با عنایت به تموّل انسانی متخصص و ادیبان شایسته ، پژوهشگر و کاربلد این عرصه در شهرستان ، تبیین مسائل تخصصی در همایش هایی از این دست نمی بایست با افتخار بدین بزرگواران احاله گردد ؟

پ ) آیا سزاوار نیست جنابعالی با توجّه به مندرجات بند قبلی ( ب ) بسان مدیران مدبّر ، کاربلد و آگاه  اوّلا” تلمّذ در آستان بلند مرتبه آن عزیزان را پیشه خود نموده در ثانی از قِبَل این رفتار متواضعانه خود علاوه بر دانش افزایی فضای انتزاعی خویش مقدّمات مانایی توامان با خوشنامی ابدی خود را در اذهان فرهنگ دوستان فرهنگستان پاکدشت فراهم آورید .

فرجام سخن نیز ضمن پوزش از اطاله ی اجتناب ناپذیر کلام از محضر مخاطبان گرانسنگ این رسانه  از حضرتعالی تقاضا دارم تا فرصت خدمت باقی است با مرور افتخارات فرهنگستان پاکدشت تاکید می کنم فرهنگستان پاکدشت ، بستر احیاء و تثبیت ارزش های ناب شهرمان را با دعوت از صاحبنظران هر رشته فراهم ؛ نیکنامی و عاقبت خیری خود را در تعامل تنگاتنگ با آن نازنینان جستجو فرمایید .

در پایان امیدوارم عزم خود را در مورد آنچه شرح آن گذشت جزم ، جمله ی شیوا و دلنشین « جان راسکین » متفکّر ، اسطوره شناس و ادیب فقید انگلیسی مبتنی بر اینکه «  من معتقدم بزرگی یک مرد با میزان تواضعش سنجیده می شود » را مدّ نظر خود قرار داده بارها « بخاطر خودتان هم که شده » آنرا چند ده باره در ذهن خود مرور متعاقبا” بدان عینیت بخشید.

 

جامعه شناس و عضو پیوسته انجمن جامعه شناسی ایران

کارشناس خبر از دانشکده صدا و سیما ، صاحب امتیاز رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس “

پژوهشگر و تحلیلگر مسائل منطقه آمریکای لاتین 

رضا عرب

 

رونوشت : 

– حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا « رضا جوکار » امام جمعه محترم شهرستان پاکدشت جهت استحضار.

– جناب آقای « فرهااد خان بشیری » منتخب محترم مردم نجیب پاکدشت در دوره های هشتم ، نهم و یازدهم در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار.

– جناب آقای « محسن اردستانی » فرماندار محترم شهرستان پاکدشت جهت استحضار.

–  جناب آقای « محمّد جواد آخوندی » معاونت محترم سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان پاکدشت جهت استحضار .

 

تکلمه ؛

مخاطبین گرامی در سراسر گیتی علاوه بر مشاهده ی لینک خبر در شبکه های اجتماعی مرتبط به رسانه رسمی و بین المللی ” رواپرس ” می توانند با استفاده از موتورهای جستجو گر پیشرفته ضمن ورود به Google  و درج نام ” رواپرس ” یا مراجعه به آدرس https://ravapress.ir متن یادداشت یاد شده را تورّق نمایند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *