دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

وزارت بهداشت جوانی جمعیت را با ۴۹ پژوهش واکاوی می‌کند

وزارت بهداشت جوانی جمعیت را با ۴۹ پژوهش واکاوی می‌کند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۹ پژوهش ملی بر مبنای جوانی جمعیت در زمینه‌‍‌های مختلف از جمله علت‌های کاهش جمعیت و پاسخ ندادن به درمان‌های ناباروری در دست انجام است.

یونس پناهی روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین کنگره بین‌المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران به خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: بهمن ۱۴۰۰ به تمامی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور ابلاغ شد که تهدید جمعیت را جدی بگیرند و پنج درصد هزینه‌های تحقیقاتی خود را در زمینه جوانی جمعیت هزینه کنند.

وی ادامه داد: رییس قرارگاه جوانی جمعیت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و معاونت‌های تحقیقات و بهداشت بخش علمی این قرارگاه را تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: زیرساخت‌های بیمارستانی، آموزشی، دارویی و هیات علمی برای تحقق جوانی جمعیت طی ۲ سال گذشته مورد توجه ویژه قرار گرفته است و مشکل خاصی در این زمینه نیست و باید در زمینه فرهنگ‌سازی به منظور فرزندآوری کار شود.

وی اضافه کرد: رییس جمهور برای دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای کمبود نیروی متخصص مجوز جذب هیات علمی و متخصصان نازایی صادر کرد و اکنون در تمامی مراکز درمانی کشور متخصص اورولوژی و نازایی حضور دارد.

پناهی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارای بیمارستان تخصصی و درمان نازایی هستند و وزارت بهداشت در این زمینه فعال و پویا است، اضافه کرد: البته از همکاری با موسسه رویان و جهاد دانشگاهی در زمینه درمان ناباروری استقبال می‌شود.

به گفته وی، عملکرد مراکز درمان ناباروری و میزان موفقیت در انجام درمان نازایی در دست ارزیابی است تا میزان موفقیت روش‌های درمانی بررسی شود.

به‌روزرسانی برنامه‌محور تجهیزات آزمایشگاه‌های تحقیقاتی اولویت برنامه هفتم

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تجهیزات آزمایشگاه‌های مراکز تحقیقاتی به روز نشده و به صورت برنامه محور از تامین و به‌روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی در برنامه هفتم حمایت می‌شود.

وی افزود: عمده فعالیت دانش بنیان‌ها در حوزه سلامت ۳۰ درصد در زمینه مواد اولیه دارویی، ۴۰ درصد در زمینه داروی نهایی، ۲۴ درصد در زمینه تجهیزات پزشکی و بقیه فعالیت‌ها در زمینه تغذیه وکشاورزی است.

پناهی خاطر نشان کرد: تجهیزات پزشکی مساله جدی است و تقویت تولید داخل امسال مورد هدف قرار گرفته و امید می‌رود چند مورد از تجهیزات پزشکی وارداتی بومی‌سازی شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از ۹۰ درصد داروهای نیاز کشور تولید داخل است و بالای ۵۵ درصد مواد اولیه دارو تولید داخل است و باید این میزان نیز افزایش یابد.

وی تصریح کرد: کاهش تهدیدات دارویی با اهتمام پیگری می‌شود و صادرات دارویی نیز در دولت سیزدهم جزو اولویت‌ها است.

به گفته پناهی، بومی‌سازی مواد اولیه ۲۵ قلم دارو به صورت ماموریت به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شد تا به محصول مورد نظر دست یابند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بخش داروهای نوترکیب صادرات انجام می‌شود، اما کافی نیست و باید تقویت شود و دولت سیزدهم توسعه بازار صادراتی دارو در منطقه را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پنجمین کنگره بین‌المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران با حضور بیش از ۸۰۰ نفر از محققان و استادان برجسته داخلی و بیش از هفت کشور جهان امروز (چهارشنبه) در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان آغاز شد.

برگزاری این کنگره دارای قدمت بیش از ۵۰ سال است و طبق بررسی‌ها اولین کنگره آبان ۱۳۴۵، دومین دوره ۱۳۵۱ و سپس به صورت منظم هر ۲ سال یکبار برگزار شده است.

پنجمین کنگره بین المللی و بیست و ششمین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران دارای ۳۰۰ سخنران است که ۱۵ سخنران آن را استادان برجسته بین المللی تشکیل می‌دهند.

داروشناسی یا فارماکولوژی شاخه‌ای از داروسازی و زیست‌شناسی است که به مطالعه واکنش متقابل داروها بر جانداران می‌پردازد که منجر به ایجاد اثرات زیست‌شناختی این ترکیبات می‌شود. فیزیولوژی نیز یکی از شاخه‌های زیست‌شناسی است که به مطالعه اعمال حیاتی موجود زنده، اندام‌ها، بافت‌ها، سلول و عناصر آن می‌پردازد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *