دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

گمانه زنی هایی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری 1400

گمانه زنی هایی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری 1400

گرفتاری های پیش روی دولتمردان برای عبور از وضعیت تحریمی و شرایط خاص اقتصادی کشور سبب شده تا موضوعاتی چون انتخابات در اولویت مباحث و مرکز توجه ها قرار نگیرد. این در حالی است که قرار است واپسین روزهای امسال انتخابات مجلس یازدهم برگزار شود.
با وجود این، طی روزهای گذشته اظهارنظر و پرسش و پاسخ هایی در ارتباط با نامزدی برخی چهره های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در رسانه ها منتشر شد.
پنجشنبه هفته گذشته بود که «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خطای سهوی استاندار خراسان رضوی که در مراسمی در تربت حیدریه او را «رئیس جمهوری» خطاب کرده بود، اظهار داشت «استاندار با مطلبی که بیان کردند قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم.»
در همین پیوند، تارنمای «خبر آنلاین» نزدیک به رئیس مجلس خبر داده که لاریجانی نه ‌تنها در انتخابات 1400 بلکه در انتخابات مجلس یازدهم نیز شرکت نخواهد کرد.

** رئیس مجلس نمی خواهد رئیس دولت شود؟
هر چند لاریجانی احتمال نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 را رد کرده اما بسیاری همچنان وی را یکی از نامزدهای اصلی این رقابت می دانند. تجربه رد و تکذیب های گذشته که در ادوار مختلف از سوی برخی نامزدهای ریاست جمهوری صورت گرفت نیز می گوید تا روز نام نویسی نمی توان پیش بینی قاطعی را صورت داد.
طی روزهای گذشته نام هایی چون «محمدرضا باهنر» نیز به عنوان رقیب لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین که در انتخابات اسفندماه 94 به عنوان نامزد نمایندگی مجلس ثبت نام نکرد و از جمله چهره های معتدل جریان اصولگرایی محسوب می شود، در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال نامزدی برای 1400 به «مصلحت بزرگتری» اشاره کرده بود؛ مصلحتی که در صورت انسجام و وحدت در کشور به دست خواهد آمد.
اصلی ترین انگاره ای که می گوید لاریجانی پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری خواهد گذاشت احتمال جمع بندی و تمرکز نیروهای اعتدالی، اصولگرایان معتدل و طیف هایی از اصلاح طلبان روی نامزدی او است؛ نظیر رخدادی که در انتخابات سال 94، بسیاری از اعضای «لیست امید» را به مجلس فرستاد.
اصلاح طلبان اما نگاه متفاوتی به نامزدی لاریجانی داشته اند. در برابر دیدگاه افرادی چون «محمود صادقی» نماینده تهران که از احتمال بالای حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی سخن گفته بود، «محسن میردامادی» دبیر کل حزب منحل شده مشارکت اظهار داشته اصلاح طلبان در رقابت های سیاسی پیش رو روی معرفی تیم تمرکز خواهند کرد و عملا حمایت این جریان از چهره هایی چون رئیس کنونی مجلس غیرممکن است.

** نایب رئیس مجلس و احساس ضرورت
طی روزهای گذشته «علی مطهری» نایب رئیس دوم مجلس از احتمال نامزدی برای ریاست جمهوری سخن گفته است. وی چند روز پیش در گفت وگو با یکی از تارنماهای اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا برای ریاست جمهوری سال 1400 وارد میدان رقابت خواهد شد گفت: بستگی به شرایط دارد. اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رای داشته باشم، ولی کسی دیگر رای ندارد، در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.
به گفته وی «برای ریاست‌جمهوری که از بسیاری افراد درخواست بوده و هست، درباره من هم بوده است. صحبت‌هایی وجود دارد ولی من جایی وارد شده‌ام که احساس ضرورت کرده‌ام و احساس اینکه از غیر من برای این کار برنمی‌آید.»
در واکنش به این اظهارنظر بود که روزنامه «جمهوری اسلامی» خواستار کنار کشیدن مطهری از رقابت های ریاست جمهوری شد و نوشت : دکتر علی مطهری در یک مصاحبه اعلام کرد ممکن است برای ریاست جمهوری کاندیدا شوم. ستون جهت اطلاع از آقای علی مطهری که فاقد هرگونه تجربه اجرائی است خواهش می ‌کند از این اقدام خودداری نماید و اجازه بدهد بعد از سال‌ها بی ‌تدبیری، یک فرد مدیر زمام امور اجرائی را در دست بگیرد بلکه مشکلات کشور حل شود.

** سرافراز در زمین بهاری ها بازی می کند؟
پخش کلیپ هایی از «محمد سرافراز» رئیس سابق صدا و سیما با همراهی «شهرزاد میرقلی خان» بازرس ویژه وی در این سازمان و همزمان شدن آن با پخش مصاحبه سرافراز با رسانه نزدیک به رئیس جمهوری پیشین، باعث گمانه زنی هایی در مورد نامزدی وی برای انتخابات 1400 شده است.
یک از روزنامه ها گرفتن ژست مبارزه با فساد، حمله به برخی نهادهای حاکمیتی و چهره های امنیتی و نیز تاختن بر مرحوم «اکبر هاشمی رفسنجانی» را نشانه هایی از برنامه و انگیزه های انتخاباتی سرافراز برشمرده است.
سرافراز اواخر هفته گذشته در مصاحبه ای ویدئویی به پرسش های مشاور رسانه‌ای «محمود احمدی‌نژاد» پاسخ داد و در گفت وگوی خود ضمن طرح ادعاهایی چون احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا پس از ماه رمضان، به رخدادهای دوره مدیریتش در صدا و سیما پرداخت و خود را قربانی مبارزه با فساد در این سازمان دانست.
ادبیات و محتوای سخنان سرافراز و انتخاب رسانه نزدیک به رئیس جمهوری سابق باعث شد تا برخی این تحلیل را ارائه دهند که وی نامزد نیابتی محمود احمدی نژاد در انتخابات 1400 خواهد بود.

** ظریف به دانشگاه بازخواهد گشت
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه دولت «حسن روحانی» از جمله چهره هایی است که بارها از احتمال نامزدی وی برای 1400 سخن به میان آمده است. معمار توافق هسته ای به دلیل کارنامه موفقی که در مذاکرات 1+5 برجای گذاشت چهره مطلوبی برای قرار گرفتن در راس دستگاه اجرایی قلمداد شده؛ کسی که به گفته برخی ناظران می تواند بسیاری از گره های روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران را بگشاید.
این دیپلمات کارکشته اما بارها ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی را رد کرده است. با این حال رخدادهایی باعث شد تا طی ماه ها اخیر باز هم احتمال نامزدی وی مطرح شود. آذرماه پارسال بود که ظریف در کنگره سالانه حزب «ندای ایرانیان» شرکت و در آن سخنرانی کرد. همین رخداد باعث شد تا بسیاری گزاره برنامه ریزی وزیر امور خارجه را برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح سازند. این در حالی بود که ظریف دلیل حضور در این کنگره حزبی را پذیرش دعوت «صادق خرازی» دبیرکل ندا و «جبران محبت های وی» دانست.
پس از آن هم استعفای ظریف از وزارت امور خارجه که به گفته او برای حفظ شان دستگاه دیپلماسی کشور صورت گرفت، موجب شد تا گروهی در مورد دورخیز زودهنگام وی به سوی ریاست جمهوری گمانه زنی کنند.
ظریف به تازگی در گفت وگویی با شبکه «الجزیره» باز هم به این پرسش پاسخ داده و با تصریح براینکه در دولت بعد به دانشگاه بازخواهد گشت، احتمال نامزدی را به صورت کلی رد کرده است.

** پرهیز شورای شهری ها از نامزدی انتخاباتی
طرح احتمالات و شایعاتی در زمینه استعفای اعضای شورای شهر تهران برای حضور در انتخابات مجلس باعث شد تا «محسن هاشمی» به این سخنان واکنش نشان دهد.
رئیس شورای شهر تهران در گفت وگویی با روزنامه «آرمان» تصریح کرده «در شورا هیچ بحثی نیست و هیچ کسی هم قصد این کار را ندارد و چنین چیزی هم پذیرفته نیست.»
وی روز شنبه هم در برنامه «فورمول یک» سیما اظهار داشت یک لحظه هم به کاندیداتوری 1400 فکر نمی کند. به نوشته آرمان، رئیس شورای شهر تهران پیش از این هم بارها اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به عنوان کاندیدا ندارد. مانند مرداد سال گذشته که او با رد شایعات اظهار داشت: «ریاست جمهوری کار بسیار سختی است. مسوولیت‌پذیری در نظام جمهوری اسلامی کار بسیار سخت‌تری نسبت به سایر نظام‌ها و کشورهای دیگر است. اگر فردی می‌گوید من می‌خواهم رئیس‌جمهور بشوم، واقعا اشتباه فکر می‌کند. باید شرایط و فضا به‌گونه‌ای باشد که به آن فرد به زور بگویند آقا برو رئیس‌جمهور بشو و ما به غیر از شما فرد دیگری برای تصدی این مسئولیت نداریم. ما همه برای خدمت آمده‌ایم و نباید از هزینه دادن برای مردم ترسید. اگر هدف خدمت باشد، فرد به دنبال جاه‌‌‌‌طلبی و شهوت قدرت نمی‌‌‌رود بلکه معیارش تکلیف و توانایی‌اش است، اگر فردی برای به دست آوردن پست هر کاری انجام می‌‌‌دهد، باید در انگیزه او شک کرد.»

منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *