جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

یادداشت « رضا عرب » جامعه شناس و صاحب امتیاز رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس ” خطاب به جناب آقای یزدی خواه / آیا قرار است لباس مقدّس سربازی نماد « فرق » و نشان « فقرِ » فقرا قرار گیرد و پا برهنگان نازنین؟

یادداشت « رضا عرب » جامعه شناس و صاحب امتیاز رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس ” خطاب به جناب آقای یزدی خواه / آیا قرار است لباس مقدّس سربازی نماد « فرق » و نشان « فقرِ » فقرا قرار گیرد و پا برهنگان نازنین؟

 

 

*جناب آقای دکتر صادقانه اعلام می فرمایید این مصوّبه که انشاالله تعالی با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلّح روبرو و حذف خواهد شد کدامیک از طبقات اجتماعی { فرادست  _ متوسط  و فرو دست  ( کلید واژه های علوم جامعه شناختی ) } را منتفع می گرداند ؟

 

 

 

رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس “ ( دارای مجوز انتشار 3 زبانه فارسی _ عربی و انگلیسی ، مفتخر به انتشار بیش از30 هزار مقاله ، یادداشت ، گزارش و … ، ملی و بین المللی ) .

 

 

 

 

 

بدون مقدّمه :

یکشنبه هفته جاری مصادف با دهم بهمن ماه پیش جناب آقای « سیّد علی یزدی خواه » نماینده محترم و منتخب مردم تهران (اسلامشهر / تهران / ری / شمیرانات) در یازدهمین دوره مجلس اسلامی در مصاحبه ای رادیویی با ارائه ی گزارشی ضمن دفاع از مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در رابطه با خرید سربازی مطالبی بسیار قابل تامّل را در خصوص نشست های مربوطه و نقش موثّر خود در فرآیند پیگیری این موضوع در کمیسیون یاد شده ابراز داشتند .

پرده اوّل : 

با عنایت به موارد مطروحه بر آن شدم تا تحت عنوان دانش آموخته ی جامعه شناسی و در جایگاه صاحب امتیاز و مدیر مسئول رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس ” به نیابت از خیل مخاطبان عام _ خاص و فعّال این رسانه ، موارد مندرج در این وجیزه مبتنی با محوریت موضوع فوق را با جناب آقای دکتر یزدی خواه به اشتراک گذارم .

 

 

 

 

 

جناب آقای دکتر یزدی خواه درود و بعد التحیّه ؛

با ابتناء بر آنچه شرح آن گذشت و ایفاد اعتذار بابت تصدیع اوقات شریفتان ، مطالبی را به شرح ذیل محضرتان تقریر می دارم :

الف ) در شرایطی که بر اساس نص صریح اصل یکصد و دهم قانون اساسی مسئولیت مستقیم تصمیم سازی در خصوص موضوع مذکور متوجه متولیّان امر مندرج در این اصل و در ید اختیار آنان قرار داده شده است .

ب ) در برهه ای که بنا به گفته « شهریار حیدری » نماینده محترم مردم ” قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب ” و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 منتشره در پیج اینستاگرامی ایسنا ( دهم بهمن ماه 1400 ) ، ستاد کل نیروهای مسلح نظرش را در کمیسیون تلفیق اعلام کرد بنا به دلائلی همچون نیاز نیروهای مسلح به سرباز و عدم ارائه ی مشوّق برای خرید سربازی ، مخالف موضوع خرید خدمت سربازی می باشد

پ ) در زمانی که در راستای مفاد بند ب ) «حسین بامیری » عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱  و نماینده محترم مردم ” لُردگان ” در گفت و گویی با ایرنا تصریح می دارد بر اساس برخی شنیده ها ستاد کل نیروهای مسلح با ارسال نامه‌ای به مجلس اعلام کرده است که با اجرای این طرح مخالف است.

ت ) در هنگامه ای که « سیدکریم حسینی » نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده محترم مردم ” اهواز، باوی ، حمیدیه و کارون ” روز گذشته  ( 11/11/ 1400 ) در مصاحبه ای با ایسنا اذعان می دارد چیزی که تصویب شد پختگی و کارشناسی لازم را به همراه نداشت، اینکه بخواهیم هر چند سال یکبار مصوبّات اینچنینی داشته باشیم، قطعا به روند گذراندن دوران سربازی آسیب جدی می رساند ، اینکه هر چند سال یک بار موضوع خرید سربازی اعلام شود اجحاف به کسانی است که توانمندی خرید خدمت سربازی را ندارند و این موضوع با اصل عدالت سازگاری ندارد ، اصل این کار صحیح نمی دانم چون ما نیاز به سرباز داریم و این نیاز را هم نیروهای مسلح و آنهایی که مسئولیت مستقیم در این خصوص دارند باید اعلام کنند.

ث ) در فضایی که « محمدحسن آصفری » نماینده محترم ” اراک ” با انتقاد از مصوّبه کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با بیان اینکه این مصوّبه برخلاف عدالت است، ابراز می دارد تصویب و اجرای این قانون فقط به نفع ثروتمندان است و ناامیدی اقشار ضعیف جامعه را به دنبال دارد.

ج ) در روزگارانی که به گزارش ایسنا، « روح الله ایزدخواه » نماینده مردم ” تهران ” در این دوره از مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر در انتقاد از موافقت کمیسیون تلفیق مجلس با خرید خدمت سربازی می نویسد:

«به اندازه خودم به عنوان یک نماینده، از طرح فروش خدمت سربازی، ابراز خجالت و مخالفت قطعی دارم. کارآمدی ِ حکمرانی عادلانه، با پولی‌شدن‌های تبعیض‌آلود، حاصل نمی‌شود.»

حمایت قاطع جنابعالی از طرح و مصوّبه مذکور از منظر آنانکه با روحیات حضرتعالی آشنایی دارند اوّلا” نه تنها غیر قابل باور و غیر قابل هضم است بلکه دغدغه  مبادا قرار است در حوالی اتان « برفِ ” تغییر باورها “ بی صدا در حال باریدن باشد  » آزارشان می دهد.

 

 

جناب آقای « سیّد علی یزدی خواه » دکترای فناوری ، عضو محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، معلّم و مدیر کل آموزش و پرورش اسبق شهرستان های تهران ؛ 

1 ) در بخشی از مصوبه پیشنهادی مورد وثوق حضرتعالی قید شده است به جهت حمایت از مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی ( ره ) آنان مشمول تخفیف 50 درصدی خواهند شد ، استحضار دارید که :

1/1 ) از منظر بخشنامه های کمیته امداد امام خمینی ( ره ) معافیت فرزندان خانواده های اصطلاحا” ( فوتی _ طلاق ) فرآیند قانونی خود را داشته و دارد.

1/2 ) از سهم دریافتی مجموع دریافتی های معیشتی { مستمری امداد _ یارانه افزایشی ( مستمری دوّم ) _ یارانه معیشتی و یارانه عمومی } خانوارهای یک و دو نفره که بگذریم ، سهم دریافتی یاد شده در خانوارهای سه نفره به ازای هر ماه 9/745/000 ریال ، چهار نفره 12/540/000 ریال و خانوارهای پنج نفره 15/325/000 ریال می باشد ؛ بنابراین پر واضح است سهم دریافتی خانوار سه نفره بابت هر سال 116/940/000 ریال ، خانوار چهار نفره 150/480/000 ریال و خانوار پنج نفره 183/900/000 ریال خواهد بود.

2 ) با عنایت به اِعسار مالی فرزندان بسیار محترم مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی ( ره ) قطعا” تایید می فرمایید آنان توانایی پرداخت مجموع هزینه های تحصیل دانشگاه های غیر دولتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را نخواهند داشت ، و فارغ التحصیلان کاردانی و کارشناسی علاوه بر تامین مخارج تحصیل ، می بایست حسب مفاد مصوّبه مشمول و ملزم به پرداخت 50 درصدی ارقام پیشنهادی  250میلیون تومان و 400 میلیونی به ترتیب کاردانی و کارشناسی گردند.

2/1 ) بنابر این چنانچه قرار باشد یک فرد دارای مدرک کاردانی متعلق به خانواده بزرگ مستمری بگیران کمیته امداد با پرداخت 125 میلیون تومان بیست و یک ماه خدمت سربازی خویش را خریداری نماید می بایست بابت هرماه تاکید دارم بابت هر ماه رقمی معادل ده میلیون و چهارصد و شصت هزار تومان بپردازد.

2/2 ) آنچه مسلّم است فرد فارغ التحصیل مقطع کارشناسی متعلق به خانواده بزرگ مستمری بگیران کمیته امداد با پرداخت 200 میلیون تومان بیست و یک ماه خدمت سربازی خویش را خریداری نماید نیز می بایست بابت هرماه تاکید دارم بابت هر ماه رقمی معادل شانزده میلیون و شش صد هزار تومان بپردازد.

جناب آقای یزدی خواه تقاضا دارم بند های 1/2 _ 2/1 و 2/2 را مجدّدا” مرور فرموده بینی و بین الله بفرمایید مجموع محاسبات ریاضی بندهای یاد شده ، فضای انتزاعی اتان را به حاصل ضرب دو دو تا چهار تای ریاضی رهنمون می سازد ؟

 

 

 

 

 

پرده ی آخر :

سیّد اولاد پیغمبر و سلاله خورشید نیزه نشین ( ع ) کشته ی عدالت :

1 ) در حالی که مردم نجیب و قدر شناس میهن اسلامی امان ایام پر افتخار چهل و سومین سال وقوع انقلاب معظّم اسلامی را به جشن نشسته و با توقّعی بجا خواهان تصویب قوانین عدالت خواهانه منطبق بر مبانی انقلاب اسلامی 1357 و منویّات امامین معزّز آن از سوی منتخبین گرامی اشان می باشند ؛ قطعا” تایید می فرمایید دقّت نظر در ارائه پیشنهادها ، تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها توسط منتخبان مردم از سوی مردم درخواستی پسندیده و مطالبه گرانه است آنهم در چارچوب قواعد اخلاقی و قانونی .

2 ) در شرایطی که حضرت امام ( ره ) یک موی کوخ نشینان را به همه کاخ نشینان ارجح می دانست و در تعاقب آن رهبر معظّم انقلاب اسلامی بر آن تاکید موکّد و ویژه داشته و ریاست محترم جمهوی اسلامی نیز خواهان تحقّق عدالت می باشند شایسته است :

2/1 ) لباس مقدّس سربازی یا به قول قدما ” اجباری ” فقط تن پوش فرزندان فقرا باشد و فرزندان نازپرورده اغنیاء در بدترین شرایط بحرانی گذشته _ حال و آینده یا عازم ینگه نشین دنیا شوند و یا با برج عاج نشینی گستاخانه در جّردن و … ، با استمهال زمان ” خدمت اجباری ” را به ” خدمت اختیاری ” تقلیل داده و به خیال خام خود هر چیزی را با پول قابل معاوضه دانند ؟

2/2 ) جنابعالی که افتخارتان مجاورت با حضرت « سیّد الکریم ( ع ) و همزیستی با اقشار جنوب شهر می باشد برای یک بار هم که شده برای تنویر ذهن شریفتان با استعلامی از سوی مسئولان محترم ستاد کل نیروهای مسلّح آمار تک فرزندان ذکور دریادل « سرباز شهید عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ » در دوران دفاع مقدّس  _ مدافعین حرم گرانسنگ شاهد و مرزبانان « سرباز شهید عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ » عصر حاضر را احصاء ، متعاقبا” غیوری ، دلیر مردی آن امامزادگان عشق را با نفراتِ {  اُپورتونیسم (opportunism) فرصت طلبِ } متموّلی که جسارتا” ««« رذیلانه _ بُزدلانه  »»» و با اتّکا به « یوروهای بادآورده  » مترصّد انتفاع از این مصوّبه می باشند تطابق داده و بابت اخذ نتیجه نهایی خداپسندانه ذهنیت خویش ؛ مصوّبه اتان را بارها تورّق و مرور فرمایید .

2/3 ) حضرتعالی ضمن درخواستی از معتمدان خویش تقاضا نموده آخرین یادداشت ها ، اظهار نظرها و دیدگاه های کاربران فضای مجازی ، شبکه های معاند ، سایت های نارفیق و ناهمسو با اهداف عالیه این نظام مقدّس در داخل را پس از اعلام مصوّبه فوق رصد ؛ نتیجه احصایی را محضرتان ارائه نمایند ، قطعا” در این صورت متوجه حجم هجمه های ناجوانمردانه فرد یا افراد گسترده ای خواهید شد که نه با شما قرابت ذهنی و عینی دارند و نه با دُکترین انقلاب معظّم 1357.

2/4 ) به عنوان نماینده منتخب مردم تصدیق می فرمایید پروپوزالی که هنوز در شکل پایان نامه و گذار از مرحله دفاع ظاهر نشده است از سوی هیچ استاد حرفه ای مورد توجه و عنایت تایید قرار نمی گیرد ، برای بنده و بسیاری همچون کمترین ، جای بسی سوال است چرا مصوبّه ای که هنوز در فرآیند تایید قرار نگرفته است و توسط مبادی ذیصلاحش قطعیت نیافته و لازم الاجرا نشده است توسط حضرتعالی و سایر همراهانتان به روی آنتن برده می شود ؟ اِمتزاج به چه قیمت ؟!

برادر ارجمند :

فرجام سخن اینکه بنده ضمن آرزوی بهترین ها برای حضرتعالی استدعا دارم اوّلا” در کسوت نمایندگی همواره محور « از مردم _ با مردم _ برای مردم » مطمح نظرتان باشد ثانیا” در کوران برودت هوای فعلی و سرمای کُشنده در نقاط صفر مرزی با سربازانی که از نه از سر نداری بلکه با اتّکا به شرافت ذاتی ملبّس به لباس مقدس سربازی هستند دیداری را برقرار ، صمیمانه و از اعماق وجود بابت پیشقراولی در طرح چنین موضوعی از آن دریادلان پوزش طلببد .

تکلمه ؛

صادقانه اعلام می فرمایید :

– این مصوّبه که انشاالله تعالی با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلّح روبرو و حذف خواهد شد کدامیک از طبقات اجتماعی { فرادست  _ متوسط  و فرو دست  ( کلید واژه های علوم جامعه شناختی ) } را منتفع می گرداند ؟

 

 

 

خدایا چنان کن سرانجام کار    تو خشنود باشی و ما رستگار 

***

جامعه شناس و عضو پیوسته انجمن جامعه شناسی ایران

کارشناس خبر از دانشکده صدا و سیما ، صاحب امتیاز رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس “

پژوهشگر و تحلیلگر مسائل منطقه آمریکای لاتین 

رضا عرب

 

 

 

انتهای پیام 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

نظر (1)

  1. علیرضانوروزی

    باسلام
    یکی از مواردی که این مملکت از آن کم آسیب ندیده دور باطل هایی است که چندسال یکبار تکرار می‌شود
    در مورد قوانینی که اجراشده وتبعات بسیاربدی داشته ازجمله خریدخدمت سربازی وچه درمورد عزل ونصب مدیران درقسمتهای مختلف ازجمله فوتبال که بسیار ملموس است
    البته آقای عرب زیاد نگران نباشید قانون فوق الذکر اگرتصویب شود آقایان ومسئولین که سربازی فرزندانشان راخریدند دوباره قانون را برمیدارند

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *