شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در گیر و دار کرونا

روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در گیر و دار کرونا

*سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرد که ۶ ماه قرنطینه ناشی از شیوع کرونا منجر به ۳۱ میلیون مورد دیگر از خشونت خانگی خواهد شد.

 چهارشنبه (۲۵ نوامبر – ۵ آذر) روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است؛ خشونتی که به‌ویژه با شیوع کرونا پیامدهای ناشی از آن روند صعودی در جهان گرفته و نگرانی مجامع بین‌المللی و دولت‌ها را به همراه داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این خشونت‌ها پس از شیوع کرونا که هیچ کشوری از این بحران مصون نمانده، تشدید شده است؛ ژوئیه سال میلادی جاری سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرد که ۶ ماه قرنطینه ناشی از شیوع کرونا منجر به ۳۱ میلیون مورد دیگر از خشونت خانگی خواهد شد.

روزنامه فر انسوی «اوئست فرانس»  نوشت: از زمان آغاز همه‌گیری جهانی کووید-۱۹، جهان شیوع خشونت علیه زنان و دختران را تجربه کرده است.  خشونت‌ها در درجه نخست در خانواده‌ها رخ می‌دهد.

این رسانه فرانسوی می‌نویسد: اکنون بیش از هر زمان دیگری، بسیج شدن برای مقابله با خشونت علیه زنان، حیاتی است. ۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان آغاز یک دوره عملی ۱۶ روزه است که این کمپین در روز دهم دسامبر(۲۰ آذر) روز جهانی حقوق بشر نتیجه‌گیری خواهد کرد.

خشونت علیه زنان گسترده‌ترین نقض حقوق اساسی در جهان است

به نوشته روزنامه اوئست فرانس، یک سوم زنان متاثر از خشونت هستند که این کارزار جهانی برای بسیج و تجمیع کمک‌های مالی سازمان ملل متحد هر ساله به ما یادآوری می‌کند که خشونت علیه زنان گسترده‌ترین نقض حقوق اساسی در جهان است.

یک سوم زنان در جهان مدعی این هستند که در طول زندگی خود دچار نوعی خشونت اعم از اخلاقی، جسمی و یا جنسی شده‌اند.

روزنامه اوئست فرانس می‌افزاید: در طول بحران بهداشتی ناشی از همه‌گیری کرونا، اقدام‌های خشونت‌آمیز علیه زنان و دختران افزایش یافته است که عوامل اصلی این خشونت‌ها اعم از نبود امنیت اقتصادی، تعطیلی مدارس و جریان مهاجرت گسترده و ناآرامی‌های داخلی با شیوع همه‌گیری تشدید شده است.

همچنین در این پیوند ‌ «فرانس ۲۴» نوشته است: در حالی که جهان روز چهارشنبه روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان را جشن می گیرد، هیچ کشوری از ویروس کرونا و همچنین آفت خشونت خانگی علیه زنان که در دوران قرنطینه افزایش یافته مضون نمانده است.

از افزایش تجاوزهای جنسی در نیجریه و آفریقای جنوبی گرفته تا افزایش تعداد زنانی که در پرو مفقود شده‌اند، افزایش تعداد زنان کشته شده در برزیل و مکزیک و انجمن‌هایی {انجمن‌های حامی و مدافع حقوق زنان} که در اروپا سرکوب شده‌اند: همه‌گیری خشونت خانگی را افزایش داده است.

طبق اطلاعات سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر(شهریور)، قرنطینه منجر به افزایش شکایت‌ها یا تماس‌ها برای گزارش تجاوز و خشونت خانگی علیه زنان به میزان ۲۵ درصد آرژانتین و ۳۰ درصد در قبرس و فرانسه و نیز ۳۳ درصد در سنگاپور شده است.

در اصل در تمام کشورها اقدام‌ها برای اعمال محدودیت‌های کرونایی باعث شد تا زنان و کودکان در خانه‌هایشان زندانی شوند. تنها دادگاه‌ها نیستند که در معرض وبروس کرونا قرار دارند که تعطیلی مشاغل و مدارس و نیز فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی باعث شده تا قربانیانی که پیشتر به دلیل عدم امنیت اقتصادی تضعیف شده‌اند از راه‌های فرار از خشونت محروم شوند.

در برزیل ۶۴۸ مورد قتل زن در نیمه نخست سال میلادی جاری ثبت شده که براساس گزارش مجمع امنیت عمومی این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا حدودی افزایش دارد. در حالی که دولت برزیل، کارزاری را برای تشویق زنان به شکایت آغاز کرده اما این مجمع اقدام‌های برنامه‌ریزی شده برای کمک به قربانیان را ناکافی می‌داند.

سازمان ملل می‌گوید در جهان از میان هر هشت کشور تنها یک کشور اقدام‌هایی را برای کاهش میزان تاثیرگذاری همه‌گیری بر روی زنان و کودکان انجام داده است. در اسپانیا، قربانیان خشونت خانگی می‌توانستند با کاربرد کد «ماسک ۱۹» با رعایت احتیاط از داروخانه‌ها کمک درخواست کنند و یا در فرانسه برخی انجمن‌های فرانسوی نقاط تماسی در فروشگاه‌ها ایجاد کردند.

به مناسبت امروز ۲۵ نوامبر و روز جهانی منع خشونت زنان به دلیل محدودیت‌های کرونایی همچنان نامشخص است با این وجودراهپیمایی‌هایی در زمینه حقوق زنان به تازگی در کاستاریکا، گواتمالا، لیبرا، نامیبیا و رومانی برگزار شده است.

به نوشته روزنامه لیبراسیون، در فرانسه شماره ۳۹۱۹ به عنوان یک خط مرجع برای زنانی که قربانی خشونت خانگی می‌شوند راه‌اندازی شده است و به صورت ۲۴ ساعته گزارش‌ها را دریافت می‌کند.

خشونت منجر به مرگ در جهان در زنان چهار برابر مردان است

با شیوع همه گیری ویروس کرونا و به دنبال آن اعمال پروتکل های بهداشتی سختگیرانه در جهت مهار این ویروس همانند قرنطینه و خانه نشینی، گزارش های رسیده از افزایش خشونت علیه زنان موجی از نگرانی را به وجود آورده تا آنجا که سازمان ملل متحد را برآن داشت تا پویش ۱۶ روز فعالیت علیه خشونت مبتنی بر جنسیت را از ۲۵ نوامبر تا ۱۰ دسامبر(۵ تا ۲۰ آذر ۱۳۹۹) با موضوع جهانی ۲۰۲۰ تحت عنوان «دنیا را نارنجی کن: تامین بودجه، پاسخ دهی، پیشگیری وجمع آوری داده ها» برگزار ‌کند.

بنابر گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد با عنوان «مسئولیت مشترک، همبستگی جهانی: پاسخ به تأثیرات اقتصادی – اجتماعی کووید۱۹» همه اقشار جامعه می توانند در مدت زمان همه گیری کووید۱۹ از زنان و دختران بازمانده از خشونت حمایت کنند تا در امان و دور از خشونت باشند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *