دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / جریان طبیعی امور دنیا منافاتی با اعجاز و کرامات ندارد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / جریان طبیعی امور دنیا منافاتی با اعجاز و کرامات ندارد
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: جریان امور از مسیر طبیعی با اعجاز و کراماتی مثل سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم(ع) و یا شفا دادن بیماران توسط معصومین(ع) منافات ندارد.

علی جلائیان اکبرنیا معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار آستان نیوز، به شیوع بیماری کرونا و درگیری مردم با این بیماری اشاره و به تبیین روایتی از امام زمان(عج) پرداخت و گفت: بر اساس روایات مختلف امامان معصوم(ع) لحظه‌ای از احوال شیعیان خود غافل نیستند از امام زمان(عج) روایت شده است که ایشان فرمودند: «إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لاَ نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اَللَّأْوَاءُ وَ اِصْطَلَمَكُمُ اَلْأَعْدَاءُ». ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى‌كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده‌ايم که اگر جز اين بود از هر سو گرفتارى به شما رو مى‌آورد و دشمنانتان، شما را از ميان مى‌بردند»
وی افزود: این مطلب به این معنی نیست که امورات هستی از مسیر و چارچوب خود خارج شوند و جهان به صورت غیرعادی پیش رود؛ بلکه اراده خداوند براین است که هر چیزی در این هستی در مسیر و چارچوب خودش جاری باشد. از این رو اگر بیمار شدیم باید به پزشک مراجعه کنیم یا اگر دستمان آلوده شد باید به شستشوی آن اقدام کنیم و همچنین در صورتی که حرم آلوده شد، بایستی آن را تطهیر کنیم.
این پژوهشگر تصریح کرد: در واقع تمامی این امورات شاهدی است بر اینکه تمامی امور بایستی از مسیر طبیعی و عادی خود جریان داشته باشند. بر این اساس اگر در شرایطی خطر انتقال ویروس وجود داشته باشد، دین دستور به پیشگیری می‌دهد و قرار نیست لزوما از طریق امور غیر عادی تمامی امور اصلاح شود و ویروس از بین برود.
جلائیان ادامه داد: البته در کنار رعایت مسائل بهداشتی و توجه به جریان عادی این عالم، توکل نیز امری ضروری است چرا که تمامی این اسباب عادی به دست خداست این خداوند متعال است که به همه چیز نیرو و تأثیر داده است؛ از همین رو نباید از مسبب‌الاسباب یعنی خدا، غافل بود.
این پژوهشگر گفت: جریان امور از مسیر طبیعی با اعجاز و کراماتی مثل سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم(ع) و یا شفا دادن بیماران توسط معصومین(ع) منافات ندارد؛ زیرا خداوند برای ساکت کردن مخالفان و مشرکان گاه به دست انبیاء الهی برخی امورات را در شرایط خاص بر خلاف جریان طبیعی رقم زده است.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *