شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / اولین پیش نشست علمی تخصصی «معنویت و پسا کرونا» برگزار شد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / اولین پیش نشست علمی تخصصی «معنویت و پسا کرونا» برگزار شد

اولین پیش نشست علمی-تخصصی«معنویت و پساکرونا» به همت مرکز جامع مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی و با مشارکت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
در این نشست تخصصی شبکه مسائل،‌ چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای معنویت در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا با حضور جمعی از اساتید و کارشناسان حوزه و دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست اساتید و کارشناسان حاضر دیدگاه‌ها و تحلیل‌های خود را از چالش‌ها و فرصت‌های معنوی پیش آمده در ایام  شیوع بحران کرونا و همچنین پیش‌بینی‌ها خود را از وضعیت آینده معنویت در ایران و جهان از منظر روانشناسی، فلسفه و تعلیم و تربیت به اشتراک و هم‌افزایی گذاشتند.
سید محسن اصغری نکاح مدیر مرکز جامع مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی در این نشست تخصصی گفت: بحران کرونا فرصتی طلایی برای مبلغان دینی برای دفاع از معنویت و جایگاه ویژه آن در زندگی امروز است.
وی تصریح کرد: ویروس کرونا آئینه تمام نمای عجز بشر و باعث شکستن غرور او شد که به قدرت و توانمندی خود مغرور شده بود و فکر می‌کرد نوش داروی همه دردها را دارد که این موضوع دارای ابعاد معنوی بسیار ارزنده‌ای است.
اصغری نکاح افزود: شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در پی آن به وجود آمد، بهانه‌ای برای ورود بسیاری از افراد به معنویت و همچنین موجب ارتقاء حس همدلی، ایثار، نوع‌دوستی، عقلانیت دینی و … در آنها شد.
وی ادامه داد: جامعه دین باوران در این مدت آزمون سختی را پشت سر گذاشتند و توانستند نمره بالایی در این آزمون کسب کنند. چرا که آنها باوجود پایبند بودن به مراسم و مناسک دینی تعطیلی نماز جمعه، اعتکاف، مجالس و جشن‌های مذهبی آن هم در ایام اعیاد بزرگ رجبیه و شعبانیه را با عقلانیت دینی پذیرفتند تا جامعه از این بحران به سلامت عبور کند.
گفتنی است؛ این نشست آغازی برای تمرکز بر روی مسائل و چالش‌های کلیدی معنویت در دوره پسا کرونا بود ومقرر گردید در جلسات آینده فرصت‌ها و چالش‌های مزبور بر روی مسائل معنوی نظیر دعا، توسل، احسان، توبه و … با نگاهی به کاربردهای اجتماعی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *