دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ضرورت شناخت امتحانات الهی و برخورد مناسب با آن‌ها در تكامل انسان

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / ضرورت شناخت امتحانات الهی و برخورد مناسب با آن‌ها در تكامل انسان
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی بر ضرورت شناخت امتحان‌های الهی و برخورد مناسب با آن‌ها در تكامل و رشد انسان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام علی جلائیان اکبرنیا معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت‌وگویی با اشاره به درگیری جامعه با ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن اظهار کرد: دنیا سر تا سر امتحان است و داشتن و نداشتن، سلامت و بیماری، همه‌ آزمون الهی است. بیماری، پالایش روح و زمینه قدردانی از سلامت است، از این رو برای صبر بر بلاها از جمله بیماری، پاداش فراوانی ذکر شده است.
وی عنوان کرد: از نظر روانی، انسان تا آن اندازه آماده قبول و تحمل مشقتی است كه آن را بشناسد و فوايد و نتايج آن را بداند. اگر انسان منشأ گرفتاريها و آثار آن را بداند و چگونگى برخورد با آن را به صورت بايسته آموخته باشد، به بهترین صورت با آن روبرو می‌شود و به نيكوترين صورت تحملش می‌كند.
این پژوهشگر تصریح کرد: شناخت درست دنیا، امتحان‌های الهی(بلایا) و برخورد صحیح با آن، مسیر رشد انسان رافراهم می‌آورد. این شناخت در زندگی انسان و جهت‌گیریهای آن تأثیر دارد. اگر عاقبت این مسیر را فهمیدیم زندگیمان متفاوت خواهد شد.
وی با اشاره به آیه 65 از سوره انفال اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است:«اى پيامبر! مؤمنان را به كارزار برانگيز! اگر از شما بيست تن شكيبا باشد، بر دويست تن چيره خواهد شد و اگر از شما صد تن باشند بر هزار تن از کافران غلبه خواهند كرد؛ و اين بدان جهت است كه آنان (حق را) درک نمی‌کنند».
جلائیان تصریح کرد: از این آیه اینگونه استنباط می‌شود که اگر جهت‌گیری افراد روشن باشد و آگاهانه وارد کارزار شوند و همچنین در برابر بلاها بردبار باشند و آمادگی رویارویی با دشمن را داشته باشند، صد نفرشان بر هزار نفر پیروز می‌شود، بر هزار نفری که این امور را نشناخته و درک نکرده است. جبهه کوچک اهل شناخت دنیا و مسیر تعامل توحیدی با آن بر جبهه ده برابری اهل جهل، نادانی و بی بصیرتی، پیروز است.

صبر بر بیماری
وی همچنین با بیان اینکه سلامتی نعمتی از نعمتهای خداست، گفت: بیماری نیز امتحانی است که صبر بر آن آثار بسیاری دارد. هر چند نفس انسان، سلامت و عافیت را دوست دارد، ولی اگر پرده‌ها کنار برود و آدمی حقیقت بلا و گرفتاری را بداند و فوائد آن را بشناسد، هرگز حاضر نخواهد شد لحظه‌ای از آن جدا شود.
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: بیماری می‌تواند کفاره گناهان نیز باشد، امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا (ص)فرمودند:«مؤمن، چون تب كند گناهانش مانند برگ درخت مي ريزد. پس اگر در بستر مرض ناله‏اى كند آن ناله در حكم تسبيح پروردگار است و اگر فرياد كشد فريادش ثواب‏ «لا اله الا اللَّه»‏ دارد و در بستر از پهلوئى به پهلوى ديگر مي‌غلطد مانند سربازيست كه در راه خدا شمشير مي‌زند و اگر در حال مرض عبادت خدا كند، آمرزيده مى‏شود»
وی ادامه داد: این روایات منافاتی با مداوا و رفتن به پزشک ندارد و به معنای مداوا نکردن نیست، بلکه به این معناست که در طول دوره درمان، صبر کردن و دچار ناامیدی نشدن و این بیماری را امتحانی از امتحانهای الهی دانستن، خود اجر و ثواب دارد. از این رو اگر كسی يك شب بيمار شود و آن بيمارى را با آغوش باز بپذيرد و سپاسگزاريش را ادا كند، كفاره گناهان او خواهد بود.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *