جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نفایس صدرایی در گنجینه رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نفایس صدرایی در گنجینه رضوی
صدرالمتألهین‌(درگذشته 1045 قمری)، متأله و فيلسوف شيعه ايرانی سده يازدهم هجری قمری و بنيان‌گذار حکمت متعاليه است که بیشتر آثار وی در حکمت، کلام، فلسفه، عرفان، منطق، اخبار و تفسیر قرآن است.

به گزارش آستان نیوز، افزون بر 850  نسخه خطی و چاپ سنگی ارزشمند از ملاصدرای شیرازی در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که شامل تألیف، شرح و حاشيه بر آثار وی، و شروح وی بر آثار علما است.
برخی از آثار صدرایی که توسط واقفانی طی قرون گذشته وقف آستان قدس رضوی شده است دارای تزيينات هنری ارزشمندی است.
نسخه نفیسی از «الحکمه المتعالیه» در سال 1077 قمری تصحیح شده نمونه‌ای از این آثار نفیس وقفی بوده که دارای جلد تیماج ضربی و دارای ترنج و سرترنج و حواشی زنجیره‌‌ای است.
همچنین نسخه‌ای از شرح «هدايه الحکمه» این فیلسوف ایرانی در گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که در سال 1071 قمری به خط نستعليق به قلم «هادی بن عبدالواحد شافی رضاقلی» کتابت شده و به دست «ميرزا رضاخان نائينی» وقف آستان قدس شده است.
در حکمت و فلسفه نیز اثری از این دانشمند و فیلسوف ایرانی با نام «رساله فی الواردات القلبيه فی معرفه الربوبيه»(التسبيحات القلبيه) در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود که در سال 1088 قمری به خط نستعليق کتابت و به دست ميرزارضا خان نائينی وقف کتابخانه آستان قدس شده است.
ملاصدرا علاوه بر تأليف، بر آثار علمای ديگر نيز شرح و حاشيه زده است. از این دست شرح و حاشیه‌های وی می‌توان به نسخه ارزشمندی اشاره کرد که در قرن دوازدهم کتابت شده است. این حاشیه در شرح رساله شمسيه در منطق، به خط زيبای نسخ ممتاز 19 سطری در گنجينه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
محشی دوم این اثر ملاصدرا است که در قرن يازدهم بر کتاب حاشيه زده و متن اثر از «کاتبی قزوينی» است که «قطب‌الدين راضی» در قرن هفتم بر آن شرح نوشته و محشی اول آن «مير سيد شريف جرجانی» در قرن نهم است.
«المبدأ و المعاد» نیز از دیگر آثار این دانشمند ایرانی در باب الهیات و معاد است. اين کتاب به زبان عربي نوشته شده و مشتمل بر مباحث کلامی است. نسخه نفيسی از اين اثر به خط نستعليق در سال 1309 قمری به دست «سيد محمد شوشتری» وقف آستان قدس شده است.
گفتنی است سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین گنجینه جهان اسلام دارای کتب و مصاحف خطی بسیار ارزشمندی از جنبه‌های قدمت، خطوط علما و خوشنویسان، تذهیب و آرایه‌های هنری در موضوع‎های اخبار، ادعیه، ادبیات، تفسیر، تجوید، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، منطق، فقه، لغت، اخلاق، صرف و نحو، به زبان‎های عربی و فارسی است.
در حال حاضر در گنجینه رضوی، بیش از 106 هزار نسخه خطی، 65 هزار کتاب چاپ سنگی، 13میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای و بیش از 2 میلیون نشریات ادواری نگهداری ‌می‌شود.
گنجینه عظیم رضوی که همواره رسالت خود را بر مبنای جذب و گرد‌آوری نفایس خطی، اسناد تاریخی و اشیای موزه‌ای و ارائه خدمات مطلوب به پژوهشگران و محققان و احیای آثار و تراث مکتوب شیعه استوار ساخته است در حال حاضر 850 نسخه خطی و چاپ سنگی ارزشمند از ملاصدرای شیرازی را در خود نگهداری می  کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *