دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - Monday 06 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مروری بر اهم اقدامات یک ساله دانشگاه علوم اسلامی رضوی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مروری بر اهم اقدامات یک ساله دانشگاه علوم اسلامی رضوی
* 172 فارغ التحصیل در سال 98 ، حضور در6 نمایشگاه  ، چاپ17 اثر علمی ، کسب 8 رتبه برتر در مسابقات ورزشی و 6 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بیست و چهارمین دوره المپیاد دانشجویی کشوری سال 1398 حائز رتبه‌های برتر المپیاد دانشجویی جزیی از دستاوردهای سال جال این دانشگاه می باشد .
آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره تلاش کرده تا سهمی به سزا در تربیت نیروهای انسانی متخصص و متعهد برای جامعه اسلامی داشته باشد.

تأسیس دانشگاه و ساخت صدها مدرسه، کتابخانه و نهادهای فرهنگی نشان از رویکرد مثبت آستان قدس رضوی به دانش‌ورزی و گسترش فرهنگ اسلامی دارد.
یکی از نمونه‌های قابل توجه در این زمینه تأسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سال 1363 است که با هدف ایجاد همزیستی و تلفیق میان دروس حوزوی و دانشگاهی راه‌اندازی شد و در مسیر تربیت فقهاء و حوزویانی است که علاوه بر تسلط و تبحر درعلوم حوزوی، در برخی رشته‌های دانشگاهی نیز صاحب‌نظر باشند؛ بررسی تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های این دانشگاه نیز حکایت از حرکت در همین مسیر دارد. در این گزارش به تشریح اجمالی فعالیت‌ها و اقدامات یک ساله این نهاد علمی می‌پردازیم.

 

قرآن و دانشگاه

دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن برقراری دوره‌های آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از ابتدای فعالیت خود، آموزش رشته‌ی علوم قرآن و حدیث را در هر سه مقطع در دستور کار قرار داد و در همین راستا فعالیت‌ها و اقداماتی را انجام داده است که از جمله آن می‌توان به برگزاری 30 برنامه با محوریت قرآن وهمچنین حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت خراسان رضوی، برگزاری سلسله جلسات آموزش تفسیرقرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین قرائتی، مشاوره عمومی و مذهبی، بیان احکام و پاسخگویی به مسائل شرعی و…در سال جاری اشاره کرد.

 

انتشار 11 شماره مجله در 6 عنوان نشریه

دانشگاه علوم اسلامی رضوی نخستین بار در سال 74 با چاپ نشریه اندیشه حوزه و سپس در سال 76 با چاپ نشریه علمی به صورت داخلی قدم در انتشار نشریات علمی برداشت. این نشریه طی سال‌های بعد ویژه‌نامه‌های مختلفی در رشته‌های علوم قرآنی و حدیث، حقوق، فلسفه، کلام اسلامی و فقه و اصول منتشر کرد و پس از ارتقای کیفیت مقالات فراوان و تطبیق وضعیت نشریات خود با آئین نامه‌های وزارت علوم، موفق به اخذ رتبه‌های علمی شد.
امسال نیز این دانشگاه موفق به نشر شماره 119 نشریه علمی ترویجی پژوهشهای اجتماعی اسلامی، سی‌امین شماره از نشریه آموزه‌های قرآنی، بیست و چهارمین شماره از نشریه آموزه‌های فلسفه اسلامی، پنجمین شماره از آموزه‌های حدیثی،مجله آموزه‌های حقوق کیفری و نشریه علمی آموزه‌های فقه مدنی و… پرداخته است.

 

حضور در6 نمایشگاه  

یکی از فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه علوم اسلامی رضوی حضور در نمایشگاه‌های مختلف است امسال نیز همانند سالهای گذشته این مرکز در 6 نمایشگاه اعم ازنمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، قرآن تهران و مشهد همزمان با ماه مبارک رمضان، نمایشگاه دستاوردهای قرآنی آستان قدس رضوی، نمایشگاه کتاب مشهد و نمایشگاه هفته پژوهش حضور فعالی داشته و به معرفی آثار و پژوهش‌های خود به جامعه علمی پرداخته است.

 

چاپ17 اثر علمی

دانشگاه علوم اسلامی رضوی امسال موفق شده 17 عنوان کتاب اعم از 5 اثر چاپ نخست و 12 اثر چاپ مجدد را منتشر و روانه بازار نشر کند که از جمله این آثار می‌توان به عناوینی همچون«عزت نفس در فقه با نگاهی به آثار تربیتی آن»، «فرهنگ مصرف در آموزه‌های رضوی»، «بازاندیشی قتل ترحم آمیز (اتانازی)»،«نمایه توصیفی پایان نامه‌ها»،« فقه و نهج البلاغه»  و… اشاره کرد.

 

برگزاری 23 نشست و کارگاه آموزشی

این نهاد علمی همچنین در سال جاری موفق به برگزاری 11 نشست علمی و کارگاه آموزشی، 7 کرسی ترویجی و نظریه‌پردازی و 5 کارگاه آموزشی دانش‌افزایی با عناوین «حج؛ جهان اسلام و معامله قرن»، «هدایت تحصیلی، علوم انسانی و فرصتهای شغلی»، «رمز پیروزی و مانایی جمهوری اسلامی در نمایشگاه کتاب مشهد»، «سلسله مباحث تحلیل مبانی و تبیین راهکارهای تحقق عملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» و… شده است.

 

آغاز به کار طرح مشاوره پژوهشی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی
بنا به دستور دستور تولیت آستان قدس رضوی در خصوص نخبه‌پروری در دانشگاه، معاونت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بر آن شدند با فراهم آوردن زمینه لازم برای آشنایی دانشجویان علاقه‌مند با پژوهش و ادبیات پژوهشی و با بهره‌مندی از تجربیات دانشجویان تحصیلات تکمیلی آشنا به پژوهش و نیز بهره‌گیری از بنیه هیئت علمی جلسات مشاوره در این زمینه را برای دانشجویان فراهم آورند از همین رو طرح مشاوره پژوهشی در راستای آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی با پژوهش و شیوه‌های اجرای طرحهای پژوهشی با مشارکت سه معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در سال جاری کلید خورد.

 

رتبه‌های برتر المپیاد دانشجویی
6 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بیست و چهارمین دوره المپیاد دانشجویی کشوری سال 1398 حائز رتبه‌های برتر المپیاد دانشجویی شدند. این دانشگاه توانست به ترتیب رتبه اول رشته حقوق و رتبه‌های دوم ، سوم ، دهم و سیزدهم را در رشته علوم قرآن و حدیث دریافت کند.

 

کسب رتبه برتر توسط روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
امسال، نخستین جشنواره تولیدات روابط عمومی‌های آستان قدس رضوی با فراخوان مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با رقابت  بیش از 50 موسسه آستان قدس رضوی برگزار شد و پس از جمع‌آوری و ارزیابی آثار در 5 گروه با معرفی رتبه‌های برتر به کار خود پایان داد. روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این جشنواره  رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 

دریافت سند الگوی عدالت، صلح و توسعه
دکتر صاحب‌الحکیم سفیر صلح جهانی سازمان ملل متحد در دیدار با رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی که در خرداد ماه سال جاری صورت پذیرفت، یک نسخه از سند الگوی عدالت، صلح و توسعه این سازمان که مبتنی بر آموزه‌های امام علی (ع) نگارش یافته است به دانشگاه اهدا کرد. در این سند که بالغ بر 169 صفحه است برای استقرار عدالت و پیشرفت به مردم جهان الگوی اجرایی ارائه شده است که مبتنی بر این دستور العمل باقی مانده از میراث علوی است.

 

کسب 8 رتبه برتر در مسابقات ورزشی
دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مسابقات دانشجویان دانشگاه‌های منطقه نهم کشوری در رشته های مختلف ورزشی خوش درخشیدند و موفق به کسب 8 رتبه برتر شدند؛ این دانشجویان توانستند 3 مدال طلا و دو مدال نقره را در رشته‌های کاراته، تکواندو و کشتی به خود اختصاص دهند.

 

امضا تفاهم نامه
این مرکز علمی در سال جاری تفاهم نامه‌های همکاری در خصوص مباحث علمی و پژوهشی با برخی از موسسات و نهادهای علمی منعقد کرده است که می‌توان به امضای تفاهم نامه همکاری بین این دانشگاه و همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل فنی حرفه‌ای خراسان رضوی اشاره کرد.

 

172 فارغ التحصیل در سال 98
امسال در سال تحصیلی جدید، تعداد 232 متقاضی در رشته‌های، اقتصاد، حقوق، حقوق خصوصي، حقوق بين‌الملل، ادبيات عرب، ادبيات فارسي، علوم قرآن و حديث، فقه و مباني حقوق اسلامي، فلسفه و كلام اسلامي، تاريخ تمدن و ملل اسلامي، حقوق جزا و جرم‌‌شناسي، فقه جزايي در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در این دانشگاه ثبت نام کردند و 172 دانشجو نیز از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *