پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / وجود دسته های عزاداری با سابقه بیش از ۲۰۰سال در کرمان

وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / وجود دسته های عزاداری با سابقه بیش از ۲۰۰سال در کرمان

وجه مشترک تمام هیئت های عزاداری مردمی بودنشان است.

رئیس مرکز کرمان شناسی اظهار کرد: با توجه به اسناد و شواهد تاریخی قدمت برخی از دسته های عزاداری در کرمان به بیش از ۲۰۰ سال می رسد.

سید محمد علی گلاب زاده، رئیس مرکز کرمان شناسی در گفتگو با خبرنگار آستان نیوز با اشاره به سابقه هیئت های عزاداری در کرمان و باورهای مذهبی مردم این دیار گفت: کرمان همیشه مهد اعتقادات و باورهای مذهبی بوده به ویژه انس و الفت مردم کرمان نسبت به اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش همیشه زبانزد بوده است و شاعران و نویسندگان برجسته ای از این دیار برخواسته اند که ارزشمند ترین آن ها مرحوم فتح الله( فواد کرمانی) است که اشعار بسیاری در رثای اباعبدالله الحسین(ع) سروده است.

گلاب زاده در خصوص هیئت های سینه زنی کرمان توضیح داد: قدمت برخی از دسته های عزاداری در کرمان بیش از ۲۰۰ سال است البته پیش از این نیز حتما مراسم و هیئت هایی وجود داشته اما آن چیزی که ثبت تاریخ است وجود هیئت هایی با قدمت ۲۰۰ ساله است که می توان با استناد و شواهد به تاریخ راجع به آن ها صحبت کنیم.

رئیس مرکز کرمان شناسی بیان کرد: یکی از اسناد و شواهد تاریخی عکسی است که هیئت عزاداری گلباز خان که عده ای از سادات شجاع کرمانی هستند با بهجت الملک حاکم روزگار قاجاریه در تکیه گلباز خان گرفتند و یا در تکیه میدان قلعه که یکی از قدیمی ترین تکایای کرمان است شاهد نمونه ها و نشانه هایی مستند هستیم از جمله مرحوم سید حسین پیرمند از کسانی بوده که بیش از صد سال قبل علم برای تکیه میدان قلعه تهیه می کند که هنوز وجود دارد و گاهی هم با آن علم گردانی می شود.

ممنوعیت عزاداری و روضه خوانی هیئات

وی ادامه داد: هیئت خواجه خضر نیز یکی دیگر از هیئت های قدیمی کرمان است که قدمتی بیش از صد سال دارد ضمن این که در همین محله نیز منزل حاج سید حسین خوشرو با بیشترین قدمت در تاریخ عزاداری کرمان قرار دارد.

گلاب زاده گفت: در روزگار رضا شاه که ممنوعیت برگزاری مراسم روضه خوانی بود، منزل مرحوم سید حسین خوشرو در محله خواجه خضر از نیمه شب روضه را شروع  و تا سپیده صبح ادامه می دادند تا مبادا مامورین مزاحمتی ایجاد کنند.

رئیس مرکز کرمانشناسی افزود: برخی هیئت ها و دسته جات عزاداری و زنجیر زنی سابقه ۲۰۰ ساله دارد، در تکیه محله شهر نیز شخصیت های برجسته ای از جمله مرحوم اورندی، فخر مهدوی وجود داشت که همیشه حامی و پشتیبان هیئت های عزاداری بودند و به همین دلیل این تکیه ها در همه ماه ها و به ویژه در محرم فعالیت قابل توجه داشتند.

وی به مرحوم سید جواد شیرازی اشاره کرد و گفت: در محله میدان قلعه و در کوچه دیوانخانه منزل سید جواد شیرازی امام جمعه کرمان بود که با داشتن سابقه ی ۱۵۰ ساله یکی از مکان هایی است که هیئت های عزاداری در آن مراسم برگزار می کنند.

گلاب زاده ادامه داد: خانه دیگری که هیئت های عزاداری در آنجا حضور پیدا می کردند منزل سردار نصرت بود که در کوچه بانک سپه وجود داشت که متاسفانه تخریب شد.

وی به شخصیت های شناخته شده کرمانی که همواره در دسته جات عزاداری و سینه زنی نوحه سرایی می کردند، اشاره کرد و توضیح داد: مرحوم حاج احمد جبازپور و ماشاءالله لطفعلی زاده در تکیه میدان قلعه و در هیئت این تکیه عزاداری می کردند همچنین مرحوم تاج الدینی در تکیه محله شهر انجام وظیفه می کرد و حسین مظفری نژاد که خواهر زاده مرحوم خوشرو است نیز در هیئت عزاداری خواجه خضر که نوحه سرایی او ورد زبان ها است.

رئیس مرکز کرمانشناسی با اشاره به مردمی بودن هیئت ها و عزاداری ها بیان کرد: هیچ گاه هیئت های سینه زنی و مذهبی فرمانی و دستوری نبوده اند شاید گاهی هیئت ها را اجبار می کردند که در برخی مراسمی که تمایل ندارند حضور پیدا کنند اما در ساختار هیئت ها حکومت ها و شخصیت های بلند پایه اظهار نظر و یا حتی حضور نداشتند بلکه تمامی فعالیت های هیئت ها خود جوش بوده و محور هیئت های عزاداری پیشکسوت ها و پیرانی بوده اند که به احترام  موی سفیدشان از آن ها تمکین می کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *