پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

چگونه به ماه رمضان وارد شویم؟ ( یادداشتی از  آیت‌الله سید رسول میرشفیعی -استاد دانشگاه و حوزه علمیه )

چگونه به ماه رمضان وارد شویم؟ ( یادداشتی از  آیت‌الله سید رسول میرشفیعی -استاد دانشگاه و حوزه علمیه )

یک استاد حوزه علمیه در یادداشتی نوشت: در فرهنگ اسلامی و روایات پیشوایان دین، برای مناسبت‌های ماه‌های قمری، آداب و اعمالی نقل شده است، در این میان در تمام سال، ماهی به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست؛ ماه ضیافت و میهمانی خدا، که بهترین پذیرایی خداوند مهربان در این ماه پربرکت، همان «قرآن مجید» است که در این ماه نازل شده و چه ضیافتی بالاتر از این که میزبان، برای میهمانان خویش کتابی فرو فرستد که تمام سعادت بشر در آن باشد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید رسول میرشفیعی -استاد دانشگاه و حوزه علمیه- در یادداشتی که به طور اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داد در مورد اهمیت ماه مبارک رمضان نوشت:

از سوی دیگر، ماهی است که شب قدر در آن واقع شده، شبی که مقدرات یکسال انسان‌ها بر حسب شایستگی‏‌ها و لیاقت‌هایشان تعیین می‌گردد و عبادت آن برتر از عبادت هزار ماه است! هم چنین، بهار عبادت و ماه تعلیم و تربیت، ماه طهارت و پاکی، و ماه تقوا و خودسازی است؛ ماهی که مراحل قرب‏ الهی و سیر و سلوک الی‏ الله را با گام‏‌های سریع و استوار می‏‌توان پیمود.

ورود به رمضان نیازمند اعمالی است که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

۱.  توبه و استغفار

ماه رمضان بهار عبادت است همان طوری که بهار در جسم انسان نشاط به وجود می‏‌آورد در ماه رمضان هم انسان باید بر اثر عبادت نشاط روحی پیدا کند و این میسر نیست مگر اینکه انسان قبلا آمادگی پیدا کند و این آمادگی در درجه اول توبه است. لذا باید در روزهای آخر ماه شعبان بسیار استغفار کنیم تا نشاط عبادت بیابیم.

در خطبه‌‏ای از پیامبر گرامی اسلام(ص) که در آخرین جمعه ماه شعبان درباره ماه رمضان‏ ایراد فرمودند: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفارِکم‏…؛ ای مردم روان ها و نفس های شما درگرو اعمال شما است، پس با استغفار و توبه رهایشان کنید…».

آری نفس ما و حریت آن در گرو اعمال ما است، اعمال زشت و گناهان ما غل و زنجیرهای دست و پای نفس ما هستند که با استغفار باز می‌‏شوند و نفس آزاد می‏‌گردد.

۲. کینه زدایی

از جملۀ آمادگی‌ها برای ورود به ماه مبارک رمضان این است که روح و قلب‌مان را صفا دهیم و کینه‌ها و حسادت‌ها و غل و غش‌ها را از روح‌مان بزداییم.

پیامر اکرم(ص) در ادامه خطبه شعبانیه می‌‏فرمایند: «فاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَة؛ پس، از پروردگار خویش با نیّات راستین و با دل های پاک بخواهید». یعنی باید قلب که محل نیت انسان است از کینه ‏ها و رذایل اخلاقی خالی باشد.

۳. طهارت و پاکی

یکی دیگر از شرایط ورود به ماه رمضان پاکی دارو، طهارت قلب و روح از گناهان و زشتی‌هاست. شایسته است برای ورود به ماه رمضان باید از ماه شعبان تطهیر جسم و جان و طهارت روح و روان پاک گردد و آماده شد.

چنانکه رسول خدا (ص) فرمود: «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ؛ ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌اند».‏

حال انسانی که به مهمانی خداوند دعوت شد، با لباس پاک وارد آن می‏‌شود نه اینکه با لباس کثیف وارد مهمانی شود و در آنجا لباس کثیف را بیرون بیاورد و بشوید. باید با لباس تقوا و پاکی وارد ماه رمضان شد تا از فیوضات آن بهره‌‏مند شد؛ ان شاء الله.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *