جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

اخبار داغ

آمریکا با تحقیق لاهه درباره «جنایت‌های جنگی» رژیم صهیونیستی مخالفت کرد

آمریکا با تحقیق لاهه درباره «جنایت‌های جنگی» رژیم صهیونیستی مخالفت کرد

*وزیر خارجه آمریکا به شدت با تلاش دیوان کیفری بین‌المللی برای تحقیق درباره جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در فلسطین مخالفت کرده و آن را «ناموجه» و «غیر اسرائیلی» خوانده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا ساعاتی بعد از واکنش تند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به احتمال تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایت‌های جنگی این رژیم در فلسطین، در یک پیام توئیتری جانب صهیونیست‌ها را گرفته و از مخالفت شدید واشنگتن با انجام چنین تحقیقاتی خبر داده است.

«فاتو بنسودا»، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی عصر روز جمعه (دیروز) از تلاش این دادگاه برای تحقیق در مورد «جنایت‌های جنگی» رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری خبر داد.

به گفته او، «ما به زودی در اراضی فلسطینی تحقیقی شروع خواهیم کرد و بر ادعاهای ارتکاب جنایت جنگی در غزه، کرانه باختری و قدس شرقی متمرکز خواهیم شد. باور دارم که جنایت‌های جنگی در کرانه باختری، قدس شرق و کرانه باختری مرتکب شده با مرتکب می‌شود

دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی همچنین از قضات دیوان خواسته تا به این سوال پاسخ دهند که آیا این دیوان اختیار قضایی لازم برای ورود به موضوع مزبور را دارد یا نه؟ قضات باید ظرف ۱۲۰ روز به این سوال پاسخ دهند.

بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن موضوع احتمال تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه علیه رژیم صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیمن اشغالگر قدس مدعی شد: : «دیوان کیفری بین‌المللی حق این را ندارد که در مناطق فلسطینی تحقیق کند».

ساعاتی بعد از واکنش تند نتانیاهو، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم در پیام توئیتری بامداد امروز خود، موضعی مشابه با موضع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اتخاذ کرد.

پامپئو نوشت: «دادستان دیوان کیفری بین‌المللی سوالات جدی درباره صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی برای تحقیقات از اسرائیل مطرح کرد. اسرائیل یک کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست».

وزیر خارجه آمریکا افزود: « ما قویا با این تحقیق ناموجه (دیوان کیفری بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی) که به طرزی غیرمنصفانه اسرائیل را هدف قرار می‌دهد، مخالف هستیم. رسیدن به صلح پایدار، از راه مذاکرات مستقیم محقق می‎شود».

این پیام توئیتری پامپئو در شرایطی منتشر شده که او آبان ماه از تغییر موضع واشنگتن درباره شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین خبر داد و گفته بود: آمریکا شهرک‌سازی‌های اسرائیل را دیگر مغایر با قوانین بین‌المللی نمی‌داند .

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *