جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / روزه ماه رمضان ظرفیت انسان را برای تحمل مشکلات افزایش می‌دهد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / روزه ماه رمضان ظرفیت انسان را برای تحمل مشکلات افزایش می‌دهد
یک کارشناس دینی گفت: روزه ماه رمضان ظرفیت انسان را برای تحمل مشکلات و رویارویی با بحران‌ها افزایش می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جلائیان در گفتگویی گفت: رمضان ماه برکت و ماهی است که نفس روزه‌داران در آن تسبیح و خوابش عبات است. رمضان ماه صبر و تحمل بردباری و ماه برخورد با بحران‌ها و مدیریت درست آن است.
وی تصریح کرد: انسان باید خود را برای رویارویی با مشکلات و سختی‌های احتمالی زندگی مهیا کند. البته تحمل به این معنا نیست که به شخصیتی منعطف تبدیل شود، بلکه مراد این است انسان آستانه تحمل خود را بالا ببرد. وقتی آستانه تحمل انسان بالا رفت ظرفیت او نیز برای تحمل مشکلات افزایش پیدا می‌کند و دیگر مشکلات را مشکل نمی‌بیند.
این کارشناس مذهبی افزود: روزه از جمله راه‌هایی است که به وسیله آن از مشکلات رهایی پیدا می‌کنیم. در قرآن کریم آمده است: «استعینوا بالصبر و الصلات…» یعنی در مشکلات از صبر و نماز یاری بجویید. در روایات اسلامی از “صبر” به روزه تعبیر شده است.  بنابراین انسان باید برای بالا بردن قدرت تحمل خود از نماز و روزه کمک بگیرد.
وی ادامه داد: ما برای تحمل مشکلات زندگی علاوه بر قوای مادی به قوای معنوی نیز نیاز داریم. نماز و روزه روح انسان را وسیع می‌کند و به انسان کمک می‌کند تا در برابر سختی‌های زندگی مقاوم باشد. روح قوی در جسم هم تاثیر می‌گذارد و موجب تقویت جسمانی انسان نیز می‌شود.
جلائیان ابراز کرد: روزه نه تنها در دین اسلام بلکه در همه ادیان آسمانی وجود دارد. مهمترین اثر روزه بعد تربیتی و روانی آن است. در قرآن کریم فلسفه روزه ماه رمضان دست یافتن به تقوا عنوان شده است. روزه باعث پالایش و لطافت روح انسان می‌شود. برخی از افراد برای پاک کردن روح و تهذیب نفس خود اقدام به روزه‌داری می‌کنند.
وی افزود: انسان در مرحله اول تهذیب نفس و پالایش روح به وسیله روزه نیاز دارد به خالی کردن ظرف وجود از برخی از پلشتی‌ها و زشتی‌ها. روزه ظرف وجود انسان را از زشتی‌ها و پلشتی‌ها پاک می‌کند تا در عوض به صفات انسانی آراسته شود.
سخنران حرم رضوی اظهار کرد: روزه زمینه کسب تقوا را در انسان ایجاد می‌کند. تقوا یعنی خود مراقبتی و یکی از راه‌های رسیدن به تقوا روزه گرفتن است. در روایت داریم که روزه ماه رمضان سپری در برابر آتش جهنم است.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *