یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

وزیر کشور: ۴۱ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند

وزیر کشور با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر سلامت و امنیت انتخابات تاکید کرد: انتخابات ۱۱ اسفند در کمال امنیت برگزار شد و ۲۵ میلیون از واجدین شرایط و ۴۱ درصد در انتخابات شرکت کردند.
احمد وحیدی وزیر کشور عصر دوشنبه با حضور درجمع خبرنگاران داخلی و خارجی به ارائه گزارشی از فرآیندها و اقدامات انجام شده برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری پرداخت.وحیدی در این نشست با تشکر از تلاش رسانه ها و خبرنگاران برای انعکاس واقعه مهم و موثر تصریح کرد: در انتهای یک دور دیگر از انتخابات پرشکوه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری هستیم. انتخابات در آستانه ماه مبارک رمضان، عیدانه الهی به مردم شریف و مومن ایران اسلامی بود و موجب خوشحالی دل همه آزادی خواهان جهان و ناراحتی بدخواهان و سلطه جویان شد.وزیر کشور با اشاره به تلاش های انجام شده از سوی بلندگوهای وابسته به استکبار جهانی افزود: مردم عزیز ایران با توجه به بوق های تبلیغاتی نظام سلطه که با هدف مایوس سازی از انتخابات صورت گرفت، حضور پرشکوهی در انتخابات اخیر رقم زدند.
وحیدی تصریح کرد: دشمن از همه ابزارها برای یاس آفرینی استفاده کرد، اما مردم شریف ایران برخلاف تبلیغات دشمنان و دشواری های اقتصادی، یک حضور حماسی و گسترده را رقم زدند.وزیر کشور تاکید کرد: چهار موضوع اساسی که رهبر معظم انقلاب فرمودند در این انتخابات با دقت در دستور کار قرار گرفت. امنیت در انتخابات مثال زدنی بود و رویداد انتخابات در امنیت کامل برگزار شد.وحیدی خاطرنشان کرد: در حالی که بدخواهان ملت از گروه های تروریستی تا سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی، تلاش کردند موضوع امنیت را خدشه‌دار کنند؛ نخستین شکست دشمن در حوزه امنیت رخ داد.وی ادامه داد: کافی است برای درک اهمیت این امنیت حاصل شده در انتخابات اخیر؛ به امنیت در کشورهای دور و نزدیک نگاهی شود.به گفته وزیر کشور، «بالاترین استاندارد سلامت در انتخابات ۱۱ اسفند محقق شد و ما این را مدیون همکاری همگان هستیم. اهمیت این موضوع را باز هم در مقایسه با کشورهای دیگر باید دید. شمارش آرا با دقت کافی، اخذ آرا با دقت عالی و با رعایت کامل قوانین انجام شد.»وحیدی ادامه داد: ما شاهد یک رقابت خوب و گسترده بین همه سلایق و افراد بودیم. تعداد افراد رقابت کننده بی نظیر بود و رقابت تنگاتنگ، فشرده و هیجان‌انگیز را در برخی نقاط و در همه نقاط نیز به شکل رقابت گسترده کنشگران سیاسی وجود داشت. همه گروه ها و علایق سیاسی و همه افراد در این رقابت حضور جدی داشتند.وزیر کشور در خصوص مشارکت در انتخابات هم تاکید کرد: در این دوره مشارکتی بیش از انتخابات گذشته را با وجود تبلیغات دشمن شاهد بودیم، به طوری که این مشارکت مردم با حضور جمعیت ۲۵ میلیونی در پای صندوق های رای محقق شد.
وحیدی اظهار کرد: در این دوره ۲۵ میلیون نفر معادل ۴۱ درصد از واجدان شرایط، در انتخابات شرکت کردند.وزیر کشور با اشاره به زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزود: موعد برگزاری مرحله دوم انتخابات، احتمالا در اردیبهشت ماه خواهد بود.وحیدی توضیح داد با توجه به برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها در اردیبهشت ماه، در حال رایزنی با شورای نگهبان قانون اساسی برای تعیین زمان دقیق برگزاری مرحله دوم انتخابات هستیم.وی با اشاره به وجود چند نوع رای باطله شامل آرای ناخوانا، رای به دیگران (رای به غیر از نامزد) و آرای سفید گفت: در مجموع حدود پنج درصد آرای سفید به صندوق ها ریخته شد و در عین حال، کل آرای ناخوانا و رای به دیگران، کمی بیش از ۸ درصد آرا بوده است.وحیدی با بیان اینکه در ۴ حوزه آبادان، ملایر، قم و رشت و خمام که انتخابات بصورت تمام الکترونیکی برگزار شد، میزان آرای سفید بیش از 5 درصد نبود، خطاب به جریان هایی که قصد داشتند موضوع آرای باطله را برجسته کنند، گفت: این کاری اشتباه و غلط است.وی همچنین در خصوص بحثی که در خصوص موضوع آمار ایرانیان خارج کشور در حائزین شرایط در رسانه ها مطرح شد، گفت که این موضوع از قبل روالی داشته و در همان چارچوب محاسبات صورت می گرفت و به آن عمل می شد و در این انتخابات نیز به همان شکل اتفاق افتاد. لذا این مساله مستقل از آنچه در انتخابات در دوره های گذشته بود، محسوب نمی شود. وزیر کشور در بخش دیگری، به موضوع اخلاق انتخاباتی در این دوره اشاره کرد و گفت: رعایت اخلاق انتخاباتی در این دوره هم از سوی منتخبان و هم هواداران به بهترین شکل صورت گرفتو مشکلات در این خصوص بسیار انگشت شمار بود و در این زمینه انتخابات نمونه ای داشتیم.
وی در خصوص موضوع تخلفات انتخاباتی و تبلیغاتی نیز گفت که در این خصوص پرونده ای تشکیل نشده و انتخاباتی پاک و ارزشمندی داشتیم. همچنین ریخت و پاش تبلیغاتی در این دوره به حداقل رسید که سبب آن ایجاد سامانه شفافیت مالی و همچنین اختصاص 200 کانال تلویزیونی و امکانات فضای مجازی است که به نامزدهای نمایندگی این دوره داده شد.وحیدی همچنین در خصوص اطلاع رسانی در بحث انتخابات این دوره گفت با اطلاع رسانی به موقع بویژه در مرحله اعلام آرا که به محض دریافت، پخش و در اختیار رسانه ها قرار گرفت، توانستیم رکورد خوبی در این خصوص ثبت کنیم.وی با اشاره به مراحل یک سال و نیمه انتخابات این دوره که در ستاد انتخابات و دستگاه های مرتبط جریان داشت، گفت با وجود اینکه مراحل بیشتری در فرآیند انتخابات اضافه شد و بطور طبیعی دشواری های اجرایی در پی داشت، اما دست اندرکاران و متولیان برگزاری انتخابات به خوبی از عهده کار بر آمدند.موضوع دیگری که وزیر کشور در جمع خبرنگاران به آن پرداخت، تلاش دشمنان برای ایجاد اخلال در امنیت سایبری انتخابات بود که در این باره گفت در تمام مراحل انتخابات این دوره دشمن تلاش زیادی کرد که امنیت سایبری را برهم بزند، اما پایداری خوبی در این حوزه نشان داده شکست و در این زمینه هم با شکست مواجه شد.وحیدی در توصیف کینه ورزی دشمنان در این مرحله گفت: دشمنان و بدخواهان تلاش زیادی کردند ارتباطات را در فرآیند انتخابات دچار گسست و اخلال کنند تا کینه توزانه مانع رای دادن مردم شوند، اما در این زمینه هم ناکام ماندند.
وزیر کشور ضمن تشکر و تقدیر از همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات که در یک استاندارد بالایی، این کار را انجام دادند و همچنین اقشار و صنوف مختلف در همراهی با فرآیند انتخابات و نیز مردم ایران، خطاب به منتخبین این دوره گفت فرصت خوب و بی نظیری برای منتخبان مردم است که برای یک نقطه تحول جدید برای کارآمدی هرچه بیشتر حکمرانی در حوزه های مختلف و تحقق نظریه نظام انقلابی است، بتوانند مسئولیت های خود را ادا کنند و خواست ملت ایران را برآورده سازند.
منبع . فارس
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *