دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / خلاقیت به وقت کرونا

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / خلاقیت به وقت کرونا
با تغییر معادلات زندگی و با هجوم ویروس کرونا، آموزش و آموختن هم روی دیگر خود را نشان داد.

شاید آموزش در بستر مجازی برای دانش آموزان مدرسه ای تنها راه و مناسب‌ترین راه باشد، ولی به‌حتم تعلیم دادن کودکان 4 و 5 ساله در قالب ابزارهای الکترونیکی کاری دشوار به نظر می رسد اما مرکز پیش دبستانی امام رضا(ع) در حد خود از طریق فضای مجازی و شیوه های نوین آموزشی تلاش کرده تا جبران تعطیلی و عدم آموزش حضوری را در این مدت کرده باشد و مدیران و مربیان پیش دبستانی امام رضا(ع) با تمرکز بر بازی و کودکی کردن، به تقویت اعتماد به نفس، تربیت اجتماعی و عاطفی و نیز رشد جسمی و حرکتی نسل آینده کمک می کنند. با سیده زینب سیدی، مدیر مرکز پیش دبستانی و آموزش های قرآنی امام رضا(ع) در رابطه با کیفیت تعلیم و تربیت کودکان با تغییر شرایط آموزشی در دوران شیوع کرونا گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

در ابتدا توضیح دهید که با تغییر شرایط سال جدید آموزشی، فرایند ثبت‌نام و انتخاب نوآموزان چطور انجام شد؟

از میان 680 متقاضی نام نویسی در این مرکز که از اسفندماه سال گذشته در سامانه ما اعلام تقاضا کردند، 220 نوآموز پس از گذراندن چندین مرحله فرایند سنجش در فضای مجازی از تاریخ 12 اردیبهشت ماه، انتخاب و ثبت نام قطعی شدند. در طول فرایند گزینش، اولیای متقاضیان در گروه های 30 تا 35 نفره به پشتیبان ها معرفی و همه آنها عضو پیام رسان بله شدند تا زمینه برای انجام سنجش ها از مسیر فضای مجازی تسهیل شود. از یک هفته قبل، آماده کردن وسائل مورد نیاز سنجش به اولیاء اطلاع رسانی شد تا فرزندان شان آمادگی سنجش را پیدا کنند. و در ادامه در یک ساعت مقرر چهار فعالیت برای اولیاء بارگزاری شد و والدین برای دریافت و انجام فعالیت مورد سنجش دو ساعت زمان در اختیار داشتند. تا اینکه پشتیبان‌ها با ارزیابی و امتیازدهی ویدئوهای ارسالی والدین، 220 نفر را برای مقطع پیش 2 انتخاب کردند. امسال بنا به مقتضات موجود تصمیم بر آن گرفته شد که دوره پیش 1 نداشته باشیم و فقط در مقطع پیش 2، هفت گروه 32 نفره به تفکیک جنسیتی دختر و پسر را پذیرش کنیم.

با توجه به رویکرد متفاوت آموزشی و تربیتی در این مجموعه، برای جذب مربیان و کادر آموزشی چه اولویت هایی در نظر گرفتید؟

ما تلاش کردیم که مربیان دارای فضایل اخلاقی، آشنا به سبک زندگی در جهان معاصر، آگاه به شرایط روحی و رفتار با کودکان به ویژه از طریق فضای مجازی را به کار بگیریم. در این مجموعه هم از مربیان کارآزموده و با سابقه و هم نیروهای جوان و با انگیزه استفاده می شود. امسال در مجموعه امور آموزشی و پرسنلی در خدمت هفت مربی، دو کارشناس آموزشی، یک کارشناس فن آوری و روابط عمومی و یک کارشناس مالی و اجرایی هستیم.

درباره نحوه تدریس به نوآموزان با توجه به تغییر شرایط تحصیلی امسال توضیحاتی بفرمایید؟

تا سال گذشته از همه امکانات پیش دبستانی از قبیل سالن و مربیان کلاس ژیمناستیک، آشپزخانه پویا، استخر توپ، اتاق کتابخوانی و… در مسیر آموزش و پرورش بچه ها استفاده می شد ولی امسال با وجود تغییر شرایط، مربیان از تابستان کار خود را در زمینه تولید محتوا با نگارش سناریوهای آموزشی، امام شناسی و مذهبی آغاز کردند. سناریوهای آماده شده در استودیوهای ضبط متعلق به بنیاد فرهنگی رضوی تولید شد. از آنجایی که هدف ما در این مرکز آموزش دادن به فرزندان این مرز و بوم است خوشبختانه با تولید فیلم، بازی و … مسیر آموزش دادن به بچه‌ها هموار شد. ما معتقدیم آموزش دادن به بچه‌ها نیازمند امکانات خاص و فوق العاده‌ای نیست و با بهره‌مندی از خلاقیت و انتقال مفاهیم بر مبنای مهارت آموزی این مهم میسر خواهد شد. به عنوان نمونه، همکاران ما در قالب فیلم های نمایش عروسکی محتواهایی در زمینه‌های امام شناسی، اصول دین و احادیث و آیات قرآنی کاربردی را در سه حوزه تربیت اجتماعی، محیط زیست و توانمندی های آغازین تولید کردند. این آموزه های تصویری از مسیر کانال «برنامه آموزش مجازی» در پیام رسان بله و نیز اپلیکیشن تخصصی بنیاد بارگزاری می شود و آنها متقابلاً تکالیف بچه‌ها و نیز فیلم و عکس و صوت لازم را از این فضاها برای مربیان ارسال می‌ کنند.  

نحوه آشنایی و ارتباط گیری مربیان با والدین و بچهها در شرایط ویژه کنونی با کم شدن حضور فیزیکی نوآموزان چگونه است؟

از تاریخ 15 شهریورماه مثل مدارس، جلسه ای دورهمی در محل پیش دبستانی تشکیل شد و به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی و حفظ سلامت کودکان، با گروه بندی بچه‌ها در مدت هشت روز با مربیانشان دیدار کرده و طی دو ساعت همنشینی و بازی با همدیگر آشنا شدند. پس از آن، همه مربیان از طریق سامانه «آنک» در سه روز زوج به صورت آنلاین با اولیاء و نوآموزان ارتباط می گیرند.   

آیا این سبک و سیاق نوین آموزشی و تربیتی قرار است به الگویی برای دیگر مراکز پیش دبستانی کشور هم بدل شود؟

با گذشت 15 سال از تاسیس و سابقه آموزش، قطار تحول آفرینی پیش دبستانی امام رضا(ع) در روش های قدیمی آموزشی و تربیتی به سمت مقطع ابتدایی در حال حرکت است. اما از سال 97 این حرکت در پیش دبستانی ما آغاز شده؛ سال نخست، سال ایجاد تغییر در بچه ها و والدین آنها بود، سال دوم بنا را بر تثبیت گذاشتیم و امسال، سال ترویج سبک آموزشی به خارج از مجموعه است، طوری که از تهران، اهواز، زاهدان و حتی از کشور افغانستان برای استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی، از این مرکز بازدید کرده اند و امیدواریم این سبک و سیاق پیش رو تا رسیدن به ثمره، در مقاطع تحصیلی بالاتر هم  تدوام داشته باشد.    

تهیه و تنظیم: سارا صالحی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *