شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بهره‌گیری از هنر برای ترویج سیره اهل بیت(ع)

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بهره‌گیری از هنر برای ترویج سیره اهل بیت(ع)
مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با هدف توسعه و ترویج معارف دینی و سیره اهل بیت علیهم‌السلام به‌ویژه امام رضا‌(ع) با استفاده از ابزارهای هنری همچون سرود، نمایش، آثار هنری فاخر در حوزه کتاب، محصولات گرافیکی و… با تمرکز بر بحث آموزش هنرهای اسلامی ایرانی، برنامه‌های متنوعی را در سال 98 برگزار کرده است.

در این مدت مؤسسه آفرینش‌های هنری با حمایت از هنرمندان توانست رشته‌های مختلف، خلاقیت و ذوق آنان را در پرتوی بارگاه ملکوتی رضوی در معرض دید عموم بگذارد. در این مجال، منتخبی از برنامه‌ها و اقدامات این مؤسسه را در سال 98 مرور می‌کنیم.

 

جشنواره‌های هنری
اگر چه هدف تمام جشنواره‌های هنری اعتلای فرهنگ جامعه و عرضه آن به مخاطبان است اما موسسه آفرینش‌های هنری علاوه بر این مهم، توجه ویژه‌ای به پرورش هنرمندان جوان، خوش‌ ذوق، توانمند و نیز حضور افتخارآمیز آنها در عرصه‌های ملی و بین المللی دارد. جشنواره‌هایی همچون «هنر رضوان» که نخستین نمایشگاه آثار منتخب و معرفی برگزیدگان آن با موضوع طراحی اسباب زندگی بر مبنای آرایه‌های معماری اسلامی در شهریور سال جاری برگزار شد و یا هفتمین دوره جشنواره سراسری عکس «خانه دوست»، جشنواره سرود «آکاپلای آوای رضوان(نخستین دوره خواهران و دومین دوره برادران)»، دومین جشنواره فیلم «بهشت» و … که همه نمونه‌ای از این فعالیت‌هاست. برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی با دعوت از اساتید برجسته کشور در مشهد و برخی مراکز استان‌ها، از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره‌ها است.

 

تولید آثار تلویزیونی
از دیگر اقدامات شاخص این موسسه آغاز پروژه سینمایی حوزه کودک با عنوان «جادوی شهر شیرین» با موضوع حمایت از تولید داخلی و استقلال و خودکفایی در مشهد است. همچنین تولید چهار تئاتر تلویزیونی برای شبکه‌های سراسری سیمای جمهوری اسلامی با موضوع‌های «دعبل خزاعی»، «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی»، «شیخ بهایی» و «قیصر امین‌پور» و تولید چندین کلیپ و نماهنگ برای تلویزیون و فضای مجازی توسط این مؤسسه از جمله آثار تلویزیونی است که امسال تولید شد. به‌طور مثال به نماهنگ دوزبانه فارسی و عربی با همکاری آوای رضوان و گروه مشترک لبنان و سوریه می‌توان اشاره کرد. همچنین تئاتر «ترمز اضطراری» که ماحصل برپایی کارگاه تخصصی بازیگری تئاتر ویژه بانوان در مکتب هنر رضوان بود، در تماشاخانه اشراق مشهد به روی صحنه رفت.

 

اجرای سرود در مناسبت‌های مختلف 
حتما اجرای سرود دسته جمعی نوجوانان را در مناسبت‌های ایام نوروز، دهه کرامت، شهادت امام جواد(ع)، دهه ولایت، هفته دفاع مقدس، اربعین حسینی، دهه آخر صفر و دهه فجر در معابر پرتردد شهری و مراسم‌های گوناگون به‌ویژه در مشهد دیده و شنیده‌اید. اجراهایی که بازخورد خوبی بین مردم داشت و بارها در رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداخته شد و حتی مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت. این سرودهای زیبا که در سال جاری بیش از 16 هزار و 700 سرود توسط این نوجوانان اجرا شد کاری است که با گروه‌های همکار با آوای رضوان تولید و در مناسبت‌های مختلف تولید و اجرا می‌شود.
همچنین لیگ سرود راه‌اندازی شد و گروه‌های مختلف کشور با انگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه دادند. در قالب این لیگ به گروه‌های سرودی که فیلم‌‌های اجراهای آکاپلای خود را ارسال می‌کنند، امتیازدهی می‌شود و در نهایت گروه‌های دارای امتیاز بالاتر برای اختتامیه جشنواره‌ آکاپلای آوای رضوان دعوت خواهند شد.
در این بین، پیروی سیاست‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در خصوص ترویج و بیان ارزش‌ها و مبانی اعتقادی و ملی با زبان هنر و استقبالی که از اجرای سرود در مراسم نماز جمعه مشهد مقدس صورت گرفت، طی هماهنگی با ستاد برگزاری نمازجمعه کشور مقرر شد تا گروه‌هایی زیر نظر آوای رضوان با هدف طراحی و برنامه‌ریزی لازم به منظور حضور گروه‌های سرود در 900 نماز جمعه کشور برای اجرای سرود تربیت شوند. این امر پس از تلاش و پیگیری‌های مجدانه محقق و تاکنون سرودهای مورد تأیید این مؤسسه توسط این گروه‌ها هر هفته در مراسم نماز جمعه بیش از 50 نقطه کشور اجرا می‌شود. دفتر آوای رضوان نیز در راستای امکان برقراری ارتباطات بیشتر با رسانه ملی و سایر نهادها، انجام آسان‌تر هماهنگی‌ اجراها بین گروه‌های سرود کشور و بهره‌گیری از ظرفیت استادان برجسته برای برپایی دوره‌های آموزشی در تهران افتتاح شد. سرودها و نماهنگ‌های جدیدی نیز با موضوعات ملی و مذهبی مانند سرود «حاج قاسم سلیمانی» تولید شد.

 

حمایت از هنرمندان کم‌برخوردار کشور 
طرح بورسیه هنرمندان مناطق محروم کشور در رشته‌های تخصصی هنری همچون خوشنویسی و نگارگری از جمله فعالیت‌های ویژه مؤسسه در این حوزه است. تولید آثار آوایی و نمایشی در راستای اجرا در مناطق کم‌برخوردار نیز از دیگر فعالیت‌های فعلی مؤسسه در راستای حمایت از هنرمندان و ساکنین این مناطق است. مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) مشهد نیز همچون گذشته به ارائه خدمات آموزشی با شرایط ویژه به هنرجویان مناطق حاشیه شهر می‌پردازد.

 

توجه به شعر رضوی
پرورش و حمایت از شاعران آیینی کشور برای گسترش ادبيات آييني و مذهبي با توجه به اهمیت موضوع شاعری و تأثیرگذاری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن در سطح جامعه که همواره مورد تأکید فراوان رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بوده یکی از دغدغه‌های مؤسسه آفرينش‌هاي هنري آستان قدس رضوی است. با توجه به علاقه‌مندی خیل عظیم جوانان و نوجوانان به این هنر مقدس و ارزشمند و همچنین توسعه مفهوم خادم، خدمت و مخدوم این موسسه بر آن شد تا  انجمن‌های شعر رضوی را در ذیل کانون‌های خادمیاری شعر و ادب در مراکز استان‌ها راه‌اندازی کند و ماحصل این تلاش تشکیل انجمن‌های شعر بانوان رضوی با عنوان «گوهرشاد» است که در برخی از استان‌ها در حال  پیگیری است. در حال حاضر 23 انجمن شعر رضوی در استان‌های مختلف و 7 انجمن شعر بانوان رضوی در مشهد، کرمان، تهران، گرگان، ساری، رشت و شیراز در حال فعالیت است. همچنین 27 کانون خادمیاری شعر و ادب نیز در مراکز استان‌ها تشکیل شده و بیش از 500 خادمیار در این حوزه در کشور جذب شده‌اند. با همکاری این انجمن‌های ادبی، جلسات شعرخوانی و نقد شعر، کارگاه‌های آموزشی و شب شعرهای مختلف مانند ملکوت هشتم در حوزه شعر آیینی در کشور برگزار شد.

 

فعالیت‌های آموزشی مجموعه هنری رضوان 
برپایی بیش از صد کلاس آموزشی با حضور افزون بر یک هزار و صد هنرجو در رشته‌های خوشنویسی(شکسته، نستعلیق، نسخ و ثلث)، تذهیب، نگارگری، ویرایش عکس، گل و مرغ، نقاشی‌خط، تئاتر، طراحی پوستر و کلاس‌های ویژه دانش‌آموزان مدارس امام رضا(ع) در رشته‌های خوشنویسی، سفال، نقاشی و تئاتر، برگزاری شش کارگاه و نشست هنری در شهرهای گرگان، کاشمر، نیشابور، آق قلا و گنبد، برپایی دو نمایشگاه پایان دوره هنرجویان تذهیب، نگارگری و گل و مرغ و همچنین شکسته نستعلیق مکتب هنر رضوان در محل نگارخانه رضوان مشهد، برگزاری دوره آموزش هنرمندان بورسیه از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، چهار محال بختیاری، کرمانشاه، مرکزی، فارس، خوزستان، گلستان،  سمنان و خراسان جنوبی در رشته‌های نگارگری، گل و مرغ و تذهیب، برپایی پنج کارگاه تخصصی در رشته‌های طراحی سنتی، خوشنویسی و نگارگری در محل مکتب هنر رضوان و حرم مطهر رضوی به مناسبت‌های مختلف مثل ولادت حضرت معصومه(س)، از مهم‌ترین برنامه‌های این مجموعه هنری بود.

 

نشر آثاری ماندگار
کتاب «منتخب جلدهای نفیس؛ از سده چهارم تا چهاردهم هجری قمری»؛ هشتمین جلد از مجموعه شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی از جمله آثاری است که در تیرماه 98 در مشهد رونمایی شد. همچنین کتاب «کتیبه‌های صحن عتیق» از همین مجموعه در جشنواره میراث مکتوب رضوی یزد خوش درخشید. سه کتاب «شمیم بهشت؛ دفتر هفتم»، «پلاک سِکگیز» و «باب هفتم بهشت» نیز در حوزه شعر در دیدار تولیت آستان قدس رضوی با شاعران آیینی و دبیران انجمن‌های شعر رضوی و گوهرشاد کشور در سال‌روز میلاد امام هشتم(ع) امسال در حرم مطهر رضوی رونمایی شدند.

 

وجه تمایز برگزاری برنامه‌های هنری امسال
ورود مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به ارائه آثار و شیوه‌های جدید هنری همچون اجرای نمایش خیابانی با موضوعات رضوی در فضای مشرف به حرم مطهر رضوی و ایجاد پایگاه‌های هنری در این راستا همراه با اجرای سرود، از جمله تفاوت‌های برنامه‌های سال 98 این مؤسسه برای زائران و مجاوران در مناسبت‌های خاصی مانند دهه آخر صفر در محدوده حرم مطهر نسبت به گذشته است.

گزارشگر: آرزو مستأجر حقیقی

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *