پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مروری بر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی‌ موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی در سال 1398 ( گزارشی از وجیهه تقی زاده )

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مروری بر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی‌ موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی در سال 1398 ( گزارشی از وجیهه تقی زاده )
حرم مطهر حضرت‌حسين‌بن‌ موسي‌الكاظم(ع)، یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر کشور محسوب می‌شود که در دیار نخلستان‌ها و درخت‌های نارنج، محصور شده است‌.

این بارگاه منور که که توسط موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی اداره می‌شود، پیکر مطهر یکی از فرزندان بلا‌فصل  امام موسی‌ کاظم(ع) را در خود جای داده و همه روزه پذیرای خیل عظیمی از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) از اقصی نقاط کشور است. موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی ضمن ارائه خدمات مطلوب رفاهی و اقامتی به زائران، در راستای اعتلای فرهنگ و معنویت در جامعه، اشاعه سیره و سبک زندگی اسلامی و رضوی، سالانه بیش از 2 هزار برنامه عبادی، مذهبی و فرهنگی ویژه زائران و مجاوران همراه با مسابقات متنوع، کلاس‌های علوم قرآنی، هنری، ورزشی و… در حرم مطهر حضرت‌حسين‌بن ‌موسي‌الكاظم(ع) و سایر مراکز تحت پوشش از جمله زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره)، فرهنگسرای حضرت امام رضا(ع) سبزوار، آرامگاه خواجه‌ربیع مشهد برگزار می‌کند تا هزاران ارادتمند به خاندان عصمت و طهارت(ع) از خدمات فرهنگی مذهبی آن بهره‌مند می‌شوند. در این گزارش سعی شده گوشه‌ای از برنامه‌های فرهنگی اجرا شده  این موسسه در سال 1398 بیان شود.

 

میزبانی 6 میلیون و 500 هزار زائر در حرم حضرت حسین‌بن‌ موسی‌الکاظم(ع)
آستان حضرت حسین‌بن ‌موسی‌الکاظم(ع) به صورت شبانه‌روزي با 800 خادم و راهنمای زائر، آماده خدمت به زائران و مجاوران است‌. این مجموعه با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی مذهبی، ارائه خدمات مطلوب اقامتی و رفاهی به زائران و قرار گرفتن در مسیر راه زائران حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، سالانه پذیرای بیش از میلیون‌ها زائر و مجاور است به گونه‌ای که در سال 1398، بیش از 6 میلیون و 500 هزار نفر زائر و مسافر به این امام‌زاده مشرف شده‌ و ضمن بهره‌مندی از فیوضات ایشان، از خدمات فرهنگی و رفاهی این بارگاه منور از جمله زائر‌سرا با فضایی دلپذیر‌، واحدهای اقامتی با تجهیزات کامل، باغ رضوان و بوستان حضرت برای اقامت موقت زائران، آشپزخانه‌های عمومی با تجهیزات کامل، دو باب سقاخانه، فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و مواد غذایی، گرمابه رضوان، پارک بازی کودکان، پارکینگ‌های وسایل نقلیه سبک و سنگین و فضای سبز زیبا بهره‌مند شده‌اند.

 

 ساخت هتل میقات در جوار حرم حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع)
بارگاه منور حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع)، با قرار گرفتن در مسیر تردد زائران امام رضا(ع) و برخورداری از معماری زیبا و ارائه خدمات مطلوب به زائران به عنوان میقات‌الرضا(ع) شناخته شده و همه ساله پذیرای مسافران و زائران زیادی از اقصی نقاط جهان است. موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی برای گسترش خدمات اقامتی و رفاهی به زائران‌، کار ساخت هتل میقات را از سال 1387‌ در ضلع جنوب شرقی بارگاه منور حضرت حسین‌بن ‌موسی‌الکاظم(ع)، در مساحت۲ هکتار و ۶ هزار متر مربع زیربنا در 4 طبقه آغاز کرده است. در سال 1398  این پروژه به پیشرفت ساختمانی و سازه‌ای ۹۰ درصد رسید که در سال 1399 به بهره‌برداری خواهد رسید. در این هتل برای رفاه حال زائران و مسافران51 سوئیت اقامتی، ساختمان اداری، واحد تجاری، بانک، رستوران، کافی‌شاپ، آشپزخانه، استخر، سونا، سیستم گرمایش و سرمایشی مناسب و فروشگاه مواد غذایی در نظر گرفته شده است که بهره‌برداری از آن با ارائه بهترين خدمات و امكانات رفاهي به زائران موجب رونق گردشگری دینی در طبس و افزایش کاروان‌های زیارتی و زائران حرم برادر گرامی امام رضا(ع) خواهد شد.

 

خدمت در پرتوی قرآن 
یکی از راهبردهای موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی، اعتلای معنویت و خدمت در پرتوی قرآن است. این موسسه برای آشنایی زائران و مجاوران با مفاهیم قرآن کریم و معارف نهج‌البلاغه، فرهنگ عظیم علوی و ایجاد زمینه و بستر مناسب برای رشد استعداد‌های قرآنی و معارف اهل بیت(ع) به خصوص در میان جوانان و نوجوانان، برنامه‌های مختلفی در حرم مطهر حضرت حسین‌بن‌ موسی‌الکاظم(ع)، زیارتگاه شهید مدرس(ره)، فرهنگسرای امام رضا(ع) سبزوار برگزار می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها کارگاه‌های آموزشی قرآن و نهج‌البلاغه با حضور اساتید مجرب است. در سال 1398، 5 هزار نفر در قالب کلاس‌های مختلف با معارف والای کتاب انسان‌ساز قرآن و کتاب گران‌سنگ نهج‌البلاغه آشنا شدند. یکی دیگر از رویکرد‌های موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی برگزاری مسابقات کتابخوانی با رویکرد سبک زندگانی اهل بیت(ع) و بیانات رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مذهبی و ملی در آستان حضرت حسین‌بن ‌موسی‌الکاظم(ع)، زیارتگاه شهید مدرس(ره)، فرهنگسرای حضرت امام رضا(ع) سبزوار و مجموعه فرهنگی خواجه به صورت سراسری در کشور است که این مسابقات در سال 1398 با موضوعات مختلف ملی و مذهبی به صورت ماهیانه با 30 هزار مخاطب برگزار شده است. در سالی که گذشت، مسابقه «حفظ حدیث کساء» به صورت حضوری در آستان حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع)، زیارتگاه شهید مدرس(ره)‌، فرهنگسرای حضرت امام رضا(ع)‌، کتابخانه حضرت امام رضا(ع) قاین، مهدالرضا بشرویه، کتابخانه حضرت امام رضا(ع) روستای محمدآباد و مجموعه فرهنگی خواجه‌ربیع برگزار شد که با استقبال 1500 مخاطب همراه بود. برگزاری مراسم‌ با شکوه محفل انس با قرآن، جلسات ترتیل‌خوانی با حضور قاریان و حافظان برجسته کشوری در حرم مطهر حضرت حسین‌بن‌ موسی‌الکاظم(ع) و سایر مراکز تحت پوشش  این موسسه در راستای ترویج تعالیم قرآن و فرهنگ اهل بیت(ع) است که در سال‌‌ 1398 بیش از 5 هزار نفر از دوستداران قرآن و علاقه‌مند به مفاهیم قرآنی در این جلسات معنوی حضور داشتند. طرح «گلشن وحی» شامل ترتیل‌خوانی قرآن کریم یکی از برنامه‌های شاخص این موسسه در ماه مبارک رمضان است که سال1398  برای اولین بار، این ویژه برنامه از شبکه سراسری دو سیما به صورت زنده با اجرای قاریان برجسته از حرم مطهر حضرت حسین‌بن ‌موسی الکاظم(ع) پخش شد و حدود 50 هزار نفر در این مراسم شرکت کردند. برگزاری کلاس‌های مختلف قرآنی حفظ، تفسیر و ترتیل در آستان حضرت حسین‌بن ‌موسی‌الکاظم(ع) و مراکز تحت پوشش این موسسه‌، برگزاری مراسم‌ سخنرانی در اعیاد و شهادت‌های ائمه معصومین(ع) در مراکز تحت پوشش این موسسه، اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه و نماز عید سعید فطر و قربان در آستان حضرت حسین‌بن‌ موسی‌الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره)، برگزاری مراسم‌ عزاداری محرم و دهه پایانی صفر، دعای ندبه کشوری، بزرگداشت سالروز شهادت شهید آیت‌الله مدرس(ره) و مراسم ویژه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در مراکز تحت پوشش از دیگر برنامه‌های شاخص مذهبی این موسسه در سال 1398 است.

 

ارائه  خدمات مشاوره‌ای  به بیش از 11 هزار نفر
موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی به منظور پاسخگویی صحیح و منطقی به نیازهای دینی، اخلاقی، تربیتی و اجتماعی افراد‌، واحد مشاوره دینی به زائران و مجاوران را در حرم مطهر حضرت حسین‌بن ‌موسی‌الکاظم(ع)، زیارتگاه شهید مدرس(ره) و فرهنگسرای امام رضا(ع) سبزوار راه‌اندازی کرده و خدمات مشاوره‌ای رایگان به افراد ارائه می‌دهد. در این  مجموعه، کارشناسان دینی متخصص و متعهد به پاسخگویی مسائل شرعی، مشاوره‌های فردی و اجتماعی و خانوادگی می‌پردازند. در سال 1398، بیش از 11 هزار و 500 زائر و مجاور در بارگاه حضرت حسین‌بن ‌موسی‌الکاظم(ع)، زیارتگاه شهید مدرس(ره) و فرهنگسرای امام رضا(ع) سبزوار از خدمات مشاوره رایگان در حوزه‌های مختلف تربیتی، اعتقادی، اخلاقی، فردی و خانوادگی بهره‌مند ‌شدند. برگزاری جشن‌های دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی با رویکرد تبیین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و آشنایی با اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب با حضور 12 هزار مخاطب‌، برپایی ایستگاه مشاوره وقف و نذر‌، برگزاری دوره‌های آموزشی زندگی به سبک رضوی با حضور 400 زوج‌ جوان‌، برگزاری مراسم‌ ویژه دهه کرامت رضوی، ارتحال امام خمینی(ره) همراه با اطعام 5 هزار نفر از روزه‌داران، برپایی نمایشگاه تصویری جنایات خاندان پهلوی و بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب از جمله اقدامات شاخص موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی در زمینه‌های فرهنگی در مراکز تحت پوشش  این موسسه است.

 

زیارتگاه خواجه ربیع مشهد؛ قطب فرهنگی منطقه محروم مشهد
‌ آرمگاه خواجه‌ربیع  یکی از مکان‌های زیبا، دیدنی و متبرک مشهد مقدس است که سالانه جمعیت زیادی از زائران و مسافران را میزبانی می‌کند. موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی ضمن ارائه خدمات مطلوب به زائران و مسافران در این آرامگاه، سعی کرده برنامه‌های مختلف فرهنگی را در این مکان برگزار کند تا جایی که زیارتگاه خواجه‌ربیع به قطب فرهنگی منطقه محروم مشهد تبدیل شود‌. این موسسه در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی و نیل به این هدف، اولین دوره آموزشی کلاسهای مهد‌الرضا را در این مجموعه برگزار کرد که سال تحصیلی 1398، 100نوآموز، آموزه‌های علوم قرآنی، آیات و احادیث کاربردی و مفاهیم والای اسلامی و رضوی را در قالب شعر و قصه و… فرا می‌گیرند. به همت این موسسه کانون خادم‌یاری «توسعه فرهنگ زیارت» تشکیل شده که دبيرخانه ملي كانون «زائر وزيارت» در زیارتگاه خواجه‌ربیع  قرار دارد و در قالب آن خادم‌یاران رضوی در سال1398 ایستگاه‌های بدرقه و استقبال زائران در ورودی شهر مشهد از راه آهن، فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری برپا کردند و در زیارتگاه خواجه‌ربیع مشهد، خدمات ویلچر ویژه معلولین و سالخوردگان ارائه کردند. پاسخگویی به سوالات شرعی زائران رضوی، تبیین آداب زیارت برای زائران، تكريم بيشتر ارباب رجوع، ترويج فرهنگ حجاب و برگزاري طرح گل‌پوش برای ارشاد و راهنمايي زائران از دیگر فعالیتهای خادم‌یاران رضوی بود. تعویض تصاوير 1240 تن از شهداي مدفون در آرامستان خواجه‌ربيع،  برگزاري مراسم‌ باشكوه فرهنگي از جمله اقامه نماز عيدفطر، مراسم شب‌هاي قدر، دهه فاطميه و… همراه با اطعام ميهمانان با حضور مداحان و سخنرانان مطرح كشوري از دیگر برنامه‌های فرهنگی مذهبی زیارتگاه خواجه‌ربیع مشهد در سال 1398 بود.

 

ارائه خدمات کتابخوانی به 65 هزار نفر
موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی در راستای رسالت عظیم فرهنگی خود به ویژه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین عموم مردم بالاخص قشر نوجوان و جوان، اداره کتابخانه‌های غنی حضرت حسین‌بن‌ موسی‌الکاظم(ع)‌، شهید آیت‌الله مدرس‌(ره)‌‌، حضرت امام رضا‌(ع) قاین و روستای محمدآباد طبس را بر عهده دارد‌. این مجموعه‌های فرهنگی با ارائه 224 هزار و 439 کتاب در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی، برخورداری بیش از28 هزار منبع الکترونیکی، ارائه خدمات اینترنت با سرعت بالا، واحد مطبوعات و کودکان، اجرای فعالیت‌های فوق برنامه به ویژه برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، همایش‌ها و سلسله نشست‌ها، کلاس‌های علوم قرآنی، معارف اسلامی‌، هنری و ورزشی، مراسم شب شعر و… 65 هزار و 857 نفر را از اهالی علم و ادب در شهرهای طبس، کاشمر، سبزوار، قاین و روستای محمد‌آباد مجذوب خود کرده به گونه‌ای که در سال 1398، 917 هزار نفر از دانشجويان، دانش‌آموزان، استادان دانشگاه‌ها در کنار بهره‌گیری از خدمات کتابداری، اوقاتی شیرینی را در این کتابخانه‌ها ‌گذراندند و در دنیای پر از رمز و راز  اندیشه و دانش، کسب علم کردند. همچنین موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی با اداره کتابخانه‌های سیار، اهدا کتاب و محصولات فرهنگی، سعی کرده زمینه دسترسی آسان مردم به کتاب را فراهم کند و در رشد سرانه مطالعه در کشور سهیم باشد‌. کتابخانه سیار این موسسه در روستاهای محروم شهر طبس از جمله خرو، جوخواه، جمز، کریت بالا، کریت پایین و ابراهیم آباد، خسروآباد، دهنو فاطمه برات، شیرآباد، الله آباد، بهشت آباد و تشکانان فعالیت می‌کند‌. این کتابخانه با برخورداری از 2600 جلد کتاب‌، 100 مجله در موضوعات مختلف دینی مذهبی‌، اجتماعی‌، کتاب‌های کمک آموزشی و… ضمن برخورداری از کادری مجرب و آموزش دیده در سال 1398 ، ماهیانه 720 مراجعه‌کننده داشته که اجرای برنامه‌های متنوع، مسابقات قرآنی‌، فرهنگی و ورزشی در مناسبت‌های خاص ملی مذهبی، استقبال کم نظیر مردم به این کتابخانه‌ها را همراه داشته است.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *