سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - Tuesday 14 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / امام رضا(ع) از راه دور هم به زائران خود عنایت دارند

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / امام رضا(ع) از راه دور هم  به زائران خود عنایت دارند
زیارت حرم مطهر پیشوایان معصوم(ع) جلوه‌ای از توحید ناب و یکی از راه‌های ارتباط با خداوند است؛ زیرا ائمه اطهار(ع) واسطه فیض الهی هستند و زائر با قرار دادن خویشتن خویش در حوزه روحانیت، به خدا نزدیک تر می‌شود.

در روایات دینی برای زیارت معصومین ثواب و برکات زیادی ذکر شده اما گاهی حضور در حرم ائمه(ع) امکان‌پذیر نیست و زائر می‌تواند از راه دور با برقراری ارتباط قلبی با امامان، از برکات زیارت ایشان بهرمند شود. در این زمینه با آیت الله محمد علی موحدی کرمانی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، امام جمعه موقت تهران و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، گفتگویی انجام داده ایم.

 

زیارت در مفهوم دینی به چه معناست و چه آثار و برکاتی برای زائر دارد؟
اصل زیارت به معنی دیدار است. زیارت در مفهوم دینی به معنای حضور در مرقد مطهر پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) است. ما معتقدیم که وقتی به زیارت امام معصوم(ع) می‌رویم معتقدیم که ایشان زنده هستند، سخن و سلام ما را می‌شنوند و اگر لایق باشیم به سلام ما پاسخ می‌دهند. در روایات  دینی تاکید و توصیه فراوان شده که اگر برایتان امکان دارد به مرقد مطهر امام رضا(ع) و دیگر امامان مشرف شوید و به دیدار آن‌ها بروید. در متن زیارتنامه‌های ائمه اطهار(ع) هم آمده که: خدایا ما پیامبر(ص) و امام(ع) را زیارت کردیم و به دیدنشان آمدیم. همانطور که وقتی فردی به دیدن فردی دیگر می‌رود حقی بر وی پیدا می‌کند ما هم وقتی به دیدار ائمه(ع) می‌رویم آن‌ها به پاس این زیارت به ما عنایت و محبت می‌کنند. این یکی از برکات زیارت است. البته برکات زیارت نسبی است و به لیاقت زیارت کننده بستگی دارد. همچنانکه در نماز هم همین طور است. وقتی افراد در نماز با خدا صحبت می‌کنند بهره گیری آن‌ها باقابلیت‌های فرد و میزان توجه‌به معبود هستی و درجه حضور در نماز، یکسان نیست. برکات زیارت ائمه هم بر اساس معرفت زائر است و ائمه اطهار(ع) بر اساس میزان معرفت زائر به وی مزد می‌دهند.

 

درشرایط کنونی  که به دلیل شیوع بیماری و بسته شدن درهای حرم مطهر امام هشتم(ع) امکان زیارت حضوری میسر نیست، چطور باید از برکات زیارت امام معصوم(ع) بهرمند شویم؟ 
همه احکام اسلام ناظر به توان و استطاعت افراد است حتی در روایات مختلف در مورد زیارت از راه دور توصیه‌هایی شده مثلا به کسانی که نمی‌توانند برای زیارت پیامبر(ص) به مدینه بیایند توصیه شده چگونه از راه دور آن حضرت را زیارت کنند. این روایات در مورد امامان هم هست؛ مثلا در روایات آمده اگر نمی‌توانید به کربلا بروید و امام حسین(ع) را زیارت کنید بر روی بام  خانه بروید و از راه دور به آن حضرت سلام بدهید و زیارتنامه ایشان را بخوانید. پس در زیارت دور و نزدیک بودن مطرح نیست. البته نزدیک بودن ‌و حضور در حرم امام بهتر است ولی آنقدر مقام امام بالا است که از راه دور هم به سلام ما پاسخ می‌دهند و به زیارت کننده خود عنایت دارند. در شرایط فعلی هم که زائران نمی‌توانند از نزدیک به حرم امام رضا(ع) بیایند، می‌توانند از راه دور و از شهر خودشان و حتی اگر در مشهد هستند از همان منزل خودشان و بالای بام منزل به حضرت سلام بدهند و ایشان را زیارت کنند. برای امام معصوم این معنا خیلی ساده است که از دور هم به زائر خود عنایت داشته باشند.

 

در پایان اگر سخن ناگفته ای هست بفرمایید.
سخن پایانی من با زائران است؛ سعی کنند زیارتنامه را که می‌خوانند به خوبی بفهمند، به خواندن متن زیارتنامه که عربی است اکتفا نکنند و به ترجمه فارسی آن هم که معمولا در متن زیارتنامه‌ها آمده توجه داشته باشند؛ واژه  به واژه آن را بفهمند و بدانند که چه می‌گویند تا معرفت خود را نسبت به امام از طریق همین کلمات زیاد کنند.

گفتگو: زهرا دلپذیر

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *