شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / آبادانی کویر به برکت موقوفه‌ای 600 ساله

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / آبادانی کویر به برکت موقوفه‌ای 600 ساله
موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی از 1373 فعالیت‌های خود را در عرصه گسترش فضای خدماتی و عبادی آستان حضرت حسین بن موسی‌الکاظم(ع) آغاز کرده است که خوشبختانه این مجموعه با مهیا کردن امکانات اقامتی و رفاهی، اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی، سالانه پذیرای بیش از 6 میلیون زائر و مسافر است.

اما فعالیت‌های این امامزاده لازم التعظیم تنها به انجام برنامه‌های فرهنگی و عبادی منحصر نمی‌شود بلکه این مرکز اداره موقوفاتی را  نیز برعهده دارد که به همت این مؤسسه، به مجموعه‌های مختلف اقامتی، رفاهی، خدماتی و کشاورزی مبدل شده است که در ادامه گزارش با آن‌ها آشنا می‌شوید.

 

موقوفه‌ای با قدمت بیش از 6 قرن
«مزرعه حسین آباد» در طبس یکی از قدیمی‌ترین موقوفات مؤسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی است که با هدف نگهداری و توسعه باغات اطراف حرم مطهر حضرت حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) در سال 767 هجری قمری توسط واقف خیر اندیش «امیرحسین خان عضدالدوله» با مساحت 389 هکتار ‌وقف بر آستان ملکوتی برادر گرامی امام رضا(ع) شده است.
این مزرعه دارای یک رشته قنات و تا حدودی اراضی وسیع قابل کشت بوده است که قنات این مزرعه در اثر عدم رسیدگی متولیان آن زمان از بین رفته و بنابر گفته قدما، مزرعه حسین آباد دارای حدود 16 اینچ آب و هزارهکتار زمین بوده است.
قبل از واگذاری تولیت آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) به آستان قدس رضوی در اطراف این بارگاه مطهر هیچ گونه باغ یا زمینی به جای نمانده بود که با پیگیری‌های مداوم، تشکیل جلسات وکارشناسی‌های متعدد مسئولان آستان حضرت حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع)، بخشی از اراضی موقوفه مزرعه حسین آباد از دست متصرفان خارج و برای آن سند صادر شد.
در حال حاضر باغ‌های رضوان شماره 1 و 2 به مساحت 6 هکتار که در ضلع غربی آستان مبارک احداث شده با  ایجاد فضای سبز، پارک بازی، سکوهای اقامتی، فضای سبز، روشنایی و نورپردازی زیبا، واحدهای تجاری و خدماتی به عنوان یکی از اماکن تفریحی شهرستان طبس به صورت رایگان پذیرای زائران و مجاوران استکه هزینه آن از محل درآمد موقوفه  مزرعه حسین آباد تامین می‌شود.
همچنین باغ زیتون از محل درآمد موقوفه مزرعه حسین آباد به مساحت  حدوداً 6 هکتار ایجاد شده و در حال حاضر دارای 192 اصله درخت زیتون و 40 درخت خرما است.

شهرک رضوان‌شهر؛ مجتمع مسکونی در دیار نخل و نارنج
در کنار باغ‌های رضوان در بخشی از اراضی مزرعه حسین آباد که در محدوده خدماتی شهر طبس بوده، شهرک رضوان شهر توسط مؤسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی احداث شده که نیاز به مامنی باصفا را برای اهالی شهر طبس تامینکرده است.
این شهرک دارای موقعیت مکانی منحصر به فرد و ویژه‌ در نزدیکی حرم مطهر حضرت حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) بوده و فضاهاي فرهنگي از جمله دبستان شکوفه‌های رضوی و دبیرستان علوم و معارف صدرا، فضاهایمذهبي، ورزشي، بوستان حضرت حسین‌‌بن‌‌موسی‌‌الکاظم(ع) با فضاسازی و سکوهای اقامتی مناسب در آن منطقه پیش بینی شده است.
در حال حاضرشهرک رضوان شامل 861 قطعه زمين مسكوني، 205 قطعه تجاري و پنج قطعه زمين آموزشي است که مکان خیلی خوب برای اسکان اهالی دیار نخل و نارنج است.
در سال 1398، توسط موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی برای رفاه حال اهالی شهرک رضوان، جایگاه برداشت آب شیرین احداث شده و برای حل مشکلات مردم، کانال‌های آب و فاضلاب مورد نیاز احداث و عملیات لایروبی و پاکسازی برخی از کانال‌های آب توسط این موسسه انجام شده است.
در ضلع جنوبی شهرک به همت موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی،  بوستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) با فضاسازی مناسب و ایجاد سکو های اقامتی مکان خیلی خوبی  برای تفریح  شهروندان  بخصوص اهالی شهرک رضوانشهر نیز ایجاد شده است.
فاز 2  شهرک رضوانشهر با مساحت حدوداً 6 هکتار در ضلع جنوبی بلوار آیت ا… واعظ طبسی   واقع شده است که شامل 110 قطعه مسکونی و 77 قطعه تجاری است در سال 1398  با پیگیری متعدد  توسط آستان قدس رضوی نسبت به  لوله گذاری  انشعاب آب  معابر آن اقدام شده است.

 

برداشت بیش از 27 تن محصولات کشاورزی از اراضی موقوفه
به همت موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی با هدف گسترش فضای سبز در اطراف آستان حضرت حسین‌بن‌موسی‌الکاظم(ع) با توجه به نیت واقف امیرحسین خان عضدالدوله مبنی بر نگهداری باغات و فضای سبز اطراف امامزاده از 1373 فعالیت خود را در زمینه کشت و برداشت محصولات کشاورزی از جمله  خرما، نارنج، زیتون و انواع درختان غیر مثمر و گل‌های زینتی و فصلی با کیفیت مطلوب آغاز کرده است.
در حال حاضر در این اراضی موقوفه بیش از  700 نفر خرما، 600 اصله درخت نارنج، 2500 اصله درخت زیتون و انواع گل های (رز، کاغذی،یوکا و …)، فصلی(اطلسی، رعنا زیبا، شب بو، بنفشه) وجود دارد که در سال 1398، نزدیک به 13 تن انواع خرمای کبکاب، زاهدی و مضافتی ، 11 تن زیتون و 3 هزار و 400 تن نارنج برداشت شده است که با کیفیت مرغوب مورد استقبال و توجه زائران بارگاه حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) و مردم طبس قرار گرفته است.
در سال گذشته با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، درختان غیر مثمر از مجموعه آستان مبارک حذف و به جای آن حدود 100 نهال درخت مثمر کاشته شد.
در سال1398، نیز 80 هزار مترمربع از فضای سبز آستان مبارک به گل‌های معطر رز، کاغذی،یوکا و اطلسی، رعنا زیبا، شب بو، بنفشه مزین گشته است .
موسسه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی آستان قدس رضوی سعی کرده با بهره‌گیری از سیستم آبیاری قطره‌ای، تغذیه مناسب خاک با استفاده از کودهای آلی، دامی و میکرو ، سم پاشی به موقع علیه آفات گیاهی، مبارزه شیمیایی و مکانیکی علیه علف‌های هرز و هرس به موقع درختان، محصولاتی باکیفیت را در اراضی موقوفه تولید کند.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *