جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / قلمزنی ضریح امام رضا(ع) به روایت استاد دلداده

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / قلمزنی ضریح امام رضا(ع) به روایت استاد دلداده
مصطفی خدادادزاده یکی از قلمزنان به نام ایران زمین است که از خطه اصفهان برای هنر دیرین قلمزنی افتخار آفریده است.

اما این هنرمند یکی از متفاوت ترین قلمزنی های تاریخ را در کارنامه خود ثبت کرده و آن کار بر روی ضریح پنجم امام رضا(ع) است، ضریحی که سالهاست زائران امام علی بن موسی الرضا(ع) در هنگام زیارت به آن تبرک می‌جویند.
این هنرمند کشورمان افتخار قلمزنی ضریح امام حسین(ع) را نیز در کارنامه خود دارد. در این مجال گفتگوی  ما با این استاد قلمزنی را بخوانید.

تجربه قلمزنی ضریح امام رضا(ع) چگونه بود؟
در آن سالی که تصمیم گرفته شد تا ضریح جدیدی برای حرم امام رضا(ع) ساخته شود، قبل از آغاز کار من، چند گروه کارهایی را ارائه کرده بودند که مورد قبول واقع نشد و از من خواستند یک نمونه کار ارائه بدهم که نمونه کار آماده شد و مورد پسند قرار گرفت و ما کار را شروع کردیم و تقریبا کار ضریح 7 سال طول کشید.

 

با توجه به این که نزدیک به 7 سال درگیر پروژه ضریح امام رضا(ع) بودید، چه حس و حالی در آن شرایط داشتید؟
حال ویژه ای داشتم، به عشق آقا چکش می زدم و قلمزنی می‌کردم. همیشه تلاش می کردم کاری که قبول کرده ام به بهترین نحو ممکن انجام شود و با دقت خاصی کار را دنبال می کردم. حالا بعد از گذشت چندین سال از آن روزها، هر وقت به حرم مطهر امام هشتم(ع) مشرف می شوم پیش وجدان خودم حس خوبی دارم و خدا را شاکرم که این تجربه زیبا را به من عطا کرد.

 

طی مدت قلمزنی، چقدر به وجود مقدس امام هشتم(ع) متوسل شدید؟
در همه لحظات از خود حضرت مدد می خواستم و دعا می کردم که به عنایت ایشان کاری ماندگار ارائه دهم، ضمن این که همیشه آنجا امام رضا(ع) را حاضر و ناظر می دانستم و قطعا عنایت ایشان گره های کار را باز می کرد.

 

کدام بخش ضریح را بیشتر دوست دارید؟
همه بخش های ضریح را دوست دارم و برایم تفاوتی ندارد، چون از همه بخش های آن در حین ساخت و قلمزنی خاطره دارم.

 

یک خاطره ویژه از نصب ضریح مطهر امام رضا(ع) برایمان بازگو کنید؟
یادم هست یکی از آن روزهایی که درگیر کار نصب ضریح بودیم، دور تا دور روضه منوره داربست و تخته نصب کرده بودند، با همهمه مردم مواجه شدم و بعد فهمیدم امام رضا(ع) یک دختر بیمار را شفا داده اند، همانجا منقلب شدم و خدا را شکر کردم که عنایت آقا شامل حال همه شده بود.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *