دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - Monday 06 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / آرامش در سایه کتاب با «کروتاب»

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / آرامش در سایه کتاب با «کروتاب»
شیوع ویروس کرونا در کشور مجالی را ایجاد کرد تا مردم و به خصوص نوجوانان و جوانان، دانش آموزان و دانشجویان، از فرصت در خانه ماندن برای ارتباط و انس با کتاب بهره ببرند و روح خود را با مطالعه به آرامش برساند. به خصوص مطالعه کتاب‌هایی که بتوانیم از آن‌ها در زندگی‌مان بهره‌مند شویم و راه و رسم چگونه زیستن را بیاموزیم.‌

به‌نشر‌(انتشارات  آستان قدس رضوی‌) همزمان با شیوع ویروس کرونا با اجرای طرح «کروتاب» و ارسال رایگان کتاب در جای جای میهن اسلامی با بسته‌بندی بهداشتی، راه دسترسی دوستداران را به کتاب آسان کرد و لحظاتی پر بار و با نشاط برای افراد به ارمغان آورد‌.‌ در این گزارش سعی شده با همراهی طرح کروتاب با آثار پرفروش آن آشنا شویم. چرا که یکی از راه‌های شناخت کتاب خوب‌، انتخاب آثار پر فروش است.‌

استقبال خوب مخاطبان از طرح کروتاب
«کروتاب» با شعار «آرامش در سایه کتاب» همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایام پایانی سال 98 و همراه با بهار 99 در بستر فضای مجازی آغاز به کار کرد و به دلیل استقبال، همچنان ادامه دارد. هدف از اجرای این طرح، کاهش اضطراب ناشی از بیماری کرونا در بین افراد جامعه و همچنین ایجاد آرامش و فراهم کردن شرایط مناسب در اوقات فراغت بود که استقبال خوب مخاطبان را به همراه داشته است.‌ در قالب این طرح، ۷۰۰ عنوان کتاب برگزیده به‌نشر در موضوع فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی، فرهنگ زیارت و سیره معصومین(ع)، تاریخ، رمان، زندگی‌نامه به مخاطبان عرضه شده و کتاب‌ها بنا به درخواست مخاطبان به جای جای نقاط کشور پرافتخارمان ایران به صورت رایگان ارسال می‌شود. مخاطبان در طرح «کروتاب» از تخفیف 25 درصدی 700 عنوان کتاب از تولیدات انتشارات به‌نشر به علاوه آثار برتر سایر ناشران با بسته‌بندی کاملا بهداشتی،  اقلام متبرک و ارسال رایگان کتاب بهره‌مند می‌شوند.

همراه با پرفروش‌های طرح کروتاب
از میان ۷۰۰ عنوان کتابی که در این طرح با حساسیت ویژه و نگاهی کارشناسانه انتخاب شد، برخی آثار استقبال خاص مخاطبان را به همراه داشته است.‌ در بخش بزرگسالان می‌توان به رمان شورانگیز و جذاب «دعبل و زلفا» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین مظفر سالاری اشاره کرد که همواره در صدر پرفروش‌های به‌نشر قرار دارد. این اثر روایتی عاشقانه از آشنایی و زندگی پرفراز و نشیب دعبل خزاعی، شاعر اهل بیت(ع) و همسرش زلفاست؛ در این کتاب مقاطعی از زندگی دعبل در زمان حیات امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) به صورت داستانی بیان شده است. «اوسنه‌ گوهرشاد» نوشته سعید تشکری یکی دیگر از آثار پرفروش طرح کروتاب است که خوانندگان با مطالعه آن بخشی از زندگی پر فراز و نشیب گوهرشاد بیگم را تجربه می‌کنند. این اثر، رمانی فانتزی از مجموعه رمان‌های انقلاب اسلامی است که به بیان واقعه شهادت و سرکوب خونین قیام مردم در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی می‌پردازد و فرازهایی از زندگی گوهرشاد بیگم را در دوره تیموریان روایت می‌کند. کتاب «سنگر علاف‌ها» شامل مجموعه داستان‌های طنز دفاع مقدس از سری کتاب‌های به‌‌نشر نیز در طرح کروتاب با استقبال مخاطبان مواجه شده است. این اثر تالیف اکبر صحرایی، با نگاهی جدید به حوادث در جنگ تحمیلی و به کارگیری زبان طنز، خاطرات و حقایقی را درباره دوران پر افتخار هشت دفاع مقدس برای نوجوانان و جوانان بیان کرده است‌. «یادت باشد» روایتی عاشقانه از زندگی شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی و همسرش است که با زبانی ساده و شیرین به ‌قلم رسول ملاحسنی روایت شده است‌. این اثر نیز در طرح کروتاب علاقه‌مندان زیادی داشته است‌. «چگونه کتاب بخوانیم» نوشته «مارتیمر جی. آدلر» و «چارلز لینکلن ون دورن» همراه با ترجمه محمد صراف از جمله آثار پرفروش به‌نشر در طرح کروتاب است. این اثر در چهار بخش، تکنیک‌های مفیدی را برای رده‌بندی موضوعی کتاب‌ها، خوانش هوشمندانه متن و ارتباط سازنده خواننده با نویسنده ارائه می‌کند. رمان «ارتداد» اثر وحید یامین پور از دیگر آثار ارائه شده ویژه دوستداران کتاب در طرح کروتاب است که نویسنده در آن به سراغ سیاست رفته و کوشیده یک عاشقانه سیاسی را برای علاقه‌مندان تدارک ببیند. «‌سقای آب و ادب‌» اثری درباره عاشورا، ماجراهای روز دهم ماه محرم و خصوصا حضرت عباس(ع) که همراه با روایتی معتبر و مستند اما شیوا و خواندنی به قلم سید مهدی شجاعی نوشته شده است، در روزهای کرونایی با استقبال خوب علاقه‌مندان همراه بوده است‌.

اوقات شاد کودکان درخانه با طعم کتاب
این روزها که کودکان به دلیل شیوع ویروس کرونا درخانه مانده‌اند، خواندن کتاب می‌تواند اوقات فراغتی دلپذیر برایشان رقم بزند. به‌نشر‌(انتشارات آستان قدس رضوی) با طرح کروتاب‌، فرصت هم‌نشینی کودکان را نیز با کتاب فراهم کرده است. در این بین، بخشی از آثار ارائه شده در طرح کروتاب، ویژه کودکان و نوجوانان ایرانی است که در این زمینه می‌توان به کتاب «پیراهن دوستی» نوشته مسلم ناصری اشاره کرد. این اثر روایت‌گر هشت قصه از زندگی حضرت زهرا(س) بر اساس منابع موثق روایی برای نوجوانان و جوانان است تا مخاطبان، در خلال خوانش آن با گوشه‌هایی از شخصیت حضرت زهرا‌(س) که کمتر به آن پرداخته شده، آشنا شوند. «‌جام جهانی در جوادیه» رمانی از داوود امیریان از جمله آثار ارائه شده به‌نشر در طرح کروتاب است که با موضوع فوتبال نوشته شده و نوجوانان را با سیاوش و الکس همراه می‌کند تا تجربه‌ای جذاب از بازی فوتبال و برگزاری مسابقات به دست بیاورند. «سه فندق گمشده‌» از مجموعه «داستان‌های شکر خدا» اثر کلرژوبرت؛ نویسنده و تصویرگر فرانسوی و مسلمان نیز در طرح کروتاب در دسترس کودکان قرار گرفته است. ‌نویسنده در این اثر در قالب داستان‌های تخیلی، مفهوم شکر‌گزاری از نعمت‌های خداوند را به کودکان می‌آموزد و آن‌ها را متوجه مهربانی‌های خالق هستی می‌کند. «‌عید اومده عروسکا‌» مجموعه شعر برای مخاطب خردسال با رویکرد مفاهیم اخلاقی و اجتماعی از دیگر کتاب‌های پرفروش طرح کروتاب به‌نشر است که در برخی از شعرهای آن، ارتباط کلامی کودک با خالق خود به وضوح دیده می‌شود. «تاریخ مستطاب آمریکا» کتاب طنزی درباره تاریخ آمریکا به قلم محمدصادق کوشکی است که مازیار بیژنی با کاریکاتورهایش آن را جذاب‌تر کرده است. نوجوانان در ایام قرنطینه، با محمد صادق کوشکی در سه فصل  تشکیل آمریکا، آمریکا در جهان و آمریکا و ایران همراه شده و از این کتاب طنز لذت می‌برند.

گزارشگر: وجیهه تقی زاده

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *