شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اخبار داغ

وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / داغی که هنوز تازه است/ طنین فریاد «لبیک یا حسین» در آسمان بهشت هشتم

وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / داغی که هنوز تازه است/ طنین فریاد «لبیک یا حسین» در آسمان بهشت هشتم
شب عاشورا لحظه لحظه اش خدایی است، شبی است که تنها راز و نیاز با خداوند تسلا بخش دل‌ها می شود. شب عاشورا که می‌شود، دل‌ها در آتش عشق حسین(ع) می‌سوزد و هر انسان آزاده‌ای که واقعه عاشورا را خوانده یا شنیده باشد دل از این عاشقی بر نمی‌کند. اگرچه 1381 سال از آن واقعه جانسوز می گذرد اما هنوز این داغ بر دل ها تازه مانده است.

مشهدالرضا(ع) نیز در این شب، همچون سال های گذشته تنها یک خیمه بهشتی دارد. خیمه ای که همه شیعیان گرد آن جمع می‌شوند و به یاد آخرین شبی که حسین بن على(ع) خطبه خود را در جمع یارانش قرائت کرد، خطبه خوانی می کنند. آئین سنتی که از سال ۱۱۶۰ هجری قمری بر اساس وقف نامه علیشاه برپاست و امسال نیز با حضور جمع محدودی از خادمان و خدمتگزاران این بارگاه در شب شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی برپا شده است.

شور حسینی در شب عاشورا
امسال هرچند کرونا باعث شد تا حال و هوای محرم و عزاداری ها در حرم متفاوت تر از سال‌های قبل باشد اما ارادت دلدادگان ‏حسینی که هرگز خاموش نمی شود. درست مثل محرم این روزها و شب‌ها.
بارگاه نورانی شمس الشموس(ع) و صحن انقلاب اسلامی در شب عاشورا که هر سال مملو از حضور هیئت های عزادار و دسته های سینه زنی است، امسال از اجرای مراسم های هیئات عزادار و حضور علم و کتل هیئت ها در حرم خبری نیست و عزاداران به صورت محدود آن هم با رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک می توانند عزاداری کنند.
نماز جماعت مغرب و عشا که اقامه می شود، خدام مشکی پوش عزادار در حالی که لاله های افروخته در دست دارند برای اجرای مراسم با نظم خاصی روی یک فرش قیام می کنند و پس از سلام و صلوات بر محمد و آل محمد(ص)، صلوات خاصه حضرت رضا(ع) را قرائت می کنند.
تولیت آستان قدس رضوی نیز پس از دور تفقد و عرض تسلیت به خدام این بارگاه منور، در جایگاه مراسم که در ایوان طلای نادری واقع شده حضور یافته و در سخنانی به تبیین اهداف قیام عاشورا و مفهوم بصیرت دینی می پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی از مردم برای برپایی عزای حسینی در دهه اول محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تقدیر کرد و گفت: مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان دادند که حتی با وجود ویروس منحوس کرونا، عزای اباعبدالله الحسین(ع) تعطیل شدنی نیست و بهانه را از دست بدخواهان و غرب‌زدگان گرفتند.

از مشهد الرضا تا کربلا…
نوبت به شعرخوانی ابراهیم سنایی؛ شاعر خوزستانی که می رسد، گریزی به صحرای کربلا می زند و یادی می کند بر مصائب زینب کبری(س) و خون های پاک به ناحق ریخته شده. عرض ارادت از این لطیف‌تر نمی‌توان سراغ گرفت وقتی که می خواند: «خنجر غلاف کن که هنوز این گلوی پاک/ از بوسه های احمد و حیدر معطر است»… و این، مرام همه شاعران دلداده است برای  اباعبدالله‌الحسین (ع) که بعد از گذشت قرن ها از قیام عاشورا هنوز زخمی آن داغ بر سینه نشسته هستند.
علی ملائکه مداح مراسم که شروع به خواندن می کند یادی هم از شهدای مدافع حرم به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و همه نوکران و خادمان درگذشته این بارگاه ملکوتی می کند و در ادامه روضه خوانی اش می گوید: «درگاه رضا روضه رضوان باشد/ ما را به درش نسبت دربان باشد؛ آغاز مراسم غلامان امشب/ با نغمه حافظان قرآن باشد»…

سوگند به یگانگی خداوند
سپس نوبت به قرائت خطبه شب عاشورا می شود. حجت الاسلام والمسلمین جعفر اسلامی فر سپس در جایگاه میانه صحن انقلاب می ایستد و حضار همراه با واعظ رو به مضجع شریف می ایستند و دست ادب بر سینه می گذارند و پس از و حمد و ستایش پروردگار یکتا و سلام و درود بر ائمه اطهار(ع) از پیامبر رحمت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) تا یگانه منجی عالم بشریت قائم آل محمد، حضرت صاحب العصر و الزمان مهدی موعود(عج)، به پاکی و عصمت و طهارت آنها سوگند می دهند. سپس بر امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس درود و سلام می فرستند و برای ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای آرزوی سلامتی و طول عمر می کنند.

طنین «لبیک یا حسین»
حاج امیر عارف که شروع به مداحی می کند، به یاد رشادت های امام حسین و یاران و اصحاب با وفایشان دلها را به کربلا می برد. امام حسین(ع) کافی است که چشمان همه جمعیت را تر کند. در انتهای مراسمش ذکر اباعبدالله(ع) می گیرد و جمعیت با نوای مداح، ذکر حسین(ع) را زمزمه می کنند.
عقربه های ساعت که به 21 می رسد مداح مراسم همه حاضران را دعوت می کند تا در طلب خون به ناحق ریخته شدۀ امام شهیدشان همراه با ملت حسینی ایران، فریاد عاشقانه «لبیک یا حسین» سر دهند و  صحن و سرای این حرم ملکوتی پُر می شود از غریو لبیک یا حسین…
در این مراسم علاوه بر مهمانان ویژه، جمع محدودی از زائران و مجاوران در شب عاشورا حضور داشتند، که با نوای مداح زمزمه می کرند: «مستان همه افتاده و ساقی نمانده، یک گل برای باغبان باقی نمانده، مظلوم حسینم، مظلوم حسینم»…

گزارش: اکرم صاحب علم

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *