شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بانوانی بلند همت در کسوت خادمی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / بانوانی بلند همت در کسوت خادمی
دقایقی همراه با خادمان خواهر حرم حضرت رضا(ع)؛

از هر ورودي كه پا به صحن و سراي حرم آقا بگذاري خدمه‌ای را مشاهده مي‌كني كه در كمال تواضع و با چهره‌هایي بشاش در حال انجام وظيفه‌اند. يكي مامور انتظامات است و ديگري کفشدار. به گرمي پاسخ سلامت را مي‌دهند و حضورت را خوشامد مي‌گويند.

به گزارش آستان نیوز، برایشان فرقی نمی‌کند که در کجا مشغول خدمت هستند؛ چوب‌پر به دست بگیرند و به زائران خوش‌آمد بگویند و یا در حال جمع‌آوري گرد و غبار یا پوست شکلاتی که احتمالا از دست کودکی به زمین افتاده. اگر بیرون از این مکان دارای پست و مقامی باشند اما اینجا که می‌آیند كسي برای خود عنوان و سمتی قائل نیست، هيچ تعلقي هم به آن ندارند. اینجا صميميت هست و مهرباني.
این بانوان با تمام مشغله‌ای که دارند، حرم که می‌آیند خود را وقف زائران امام رئوف می‌کنند، از جان و دل هم برای آنها مایه می‌گذارند. «صفیه خانی» از خادمیاران بخش حریم حرم مطهر است و چند سالی است که توفیق خادمی نصیبش شده. او حال و هوای خدمت در حرم مطهر ثامن الحجج(ع) را شیرین و لذت‌بخش توصیف می‌کند و می‌گوید: همانطور که طبیعت نو می‌شود و همه چیز جان دوباره می‌گیرد ما هم نیاز به رشد شخصیتی داریم و حرم بهترین مکان برای رشد معنوی انسان‌هاست. کار من امر به معروف و نهی از منکر و حفظ امنیت بانوان زائر در حرم است. خدمت در این فضا به من کمک می‌کند تا با آگاهی و معرفت به رشد معنوی برسم. این روزها حال خوبی را تجربه می‌کنم و خدا را شکر که دوباره میزبان خیل زیادی از زائران هستیم.

میزبانی از خادمان
شکر نعمت خادمی حضرت ثامن الحجج(ع)، خدمت شایسته به زائران رضوی است و برای هیچ خادمی فرقی نمی‌کند که خدمتش دیده شود یا نه. «خدمت میزبانی» هم از همین جنس خدمات در حرم امام رئوف است. وظیفه خادمیاران این بخش این است تا در زمان استراحت خادمان در آسایشگاه به آن‌ها رسیدگی و همه چیز را برای آنها مهیا کنند.
«نسرین جهانی‌فرد» چهار سالی هست که افتخار خدمت در این بخش را دارد. او می‌گوید: وقتی در حرم هستم گذر زمان را احساس نمی‌کنم. کارم این است که در زمان استراحت خدام به آن‌ها خدمت کنم تا با انرژی بیشتری به محل خدمتشان بازگردند. تفاوت نوع خدمت امسال با سال‌های گذشته در این است که حجم حضور زائران بیشتر شده و خادمان بیشتر خسته می‌شوند این در حالی است که مدت زمان استراحتشان هم کمتر می‌شود تا زودتر به پست خدمتی خود حاضر شوند.
جهانی‌فرد می‌افزاید: باعث افتخار است که می‌توانم برایشان کاری انجام دهم تا بتوانند بهتر خدمت کنند. ما همه کارمان به نوعی خدمت به زائران امام رضا(ع) است، فرقی نمی‌کند که در کدام بخش مشغول خدمت هستیم مهم این است که به وظیفه خود به درستی عمل کنیم.

بهترین پاداش خدمت
به سراغ يكي دیگر از خادمان حرم مطهر مي‌رویم و از حال و هواي خدمت گزاری مي‌پرسیم. «زیبا سید محمدی» که در بخش انتظامات خواهران است، اين خدمت‌گزاري را مرهون لطف و عنايت امام هشتم(ع) مي‌داند و می‌گوید: هشت سالی می‌شود که در حرم امام هشتم(ع) در حال خدمت هستم. اما امسال تجربه متفات‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشتم و بیشتر وقتم را در حرم گذراندم. احساس می‌کنم اینجا خانه خودم است؛ مثل زمانی که در خانه‌ام مهمان دارم و سعی می‌کنم بهترین پذیرایی را از مهمانانم انجام دهم، اینجا هم تلاش می‌کنم به بهترین نحو به زائران خدمت کنم. وقتی در حال خدمت هستم و زائر امام بعد از کمک کردن و راهنمایی کردند می‌گوید «خدا پدر و مادرت را بیامرزد» بهترین پاداش و حس به من منتقل می‌شود. خداوند به همه ما خادمان توفیق عنایت کرده تا بتوانیم با اعمال خوب و کارهای نیکو محبت، خشنودی و رضایت حضرت رضا(ع)که رضایت خداوند متعال است را جلب کنیم.
«طیبه جمعه‌زاده» هم از سال 96 افتخار خدمتگزاری در حرم مطهر را دارد. او درباره نوع خدمتی که در حرم به زائران ارائه می‌دهد، می‌گوید: خدمت در این مکان شیرینی خاصی دارد. کار من زدودن غبار است و هر زباله یا گرد و غباری را در حوزه خدمتی‌ام ببینم آن را بر طرف می‌کنم. در این ایام که حضور زائران بیشتر شده باید خیلی بیشتر دقت کنیم تا در بین شلوغی جمعیت ظاهر بخش خدمتی‌مان برای حضور زائران آراسته و تمیز باشد تا زیارت خوبی را مهمانان آقا تجربه کنند.

حضور زائران برای مشهدی‌ها نعمت است
این بانوان با وجود دل‌مشغولی‌هایی که دارند اینجا که می‌آیند اضطراب و پریشانی را کنار می‌گذارند و با فراغی آسوده خود را وقف زائران این امام مهربان می‌کنند.
«لیلا خداشناس» هم خادمی است که هر هفته از شاندیز به مشهد می‌آید تا در لباس سبز خادمی، خدمتگزار زائران آقا علی ابن موسی الرضا(ع) باشد. این بانوی جوان می‌گوید: خدمت من در بخش انوار است که به آن انوارداری می‌گویند. وظیفه ما این است تا کتاب‌های دعا و مهرهای نماز را سرجایشان مرتب و تمیز بگذاریم. اوایل کار برایم کمی مشکل بود اما اکنون که چهار سال از خدمتم می‌گذرد عاشق این کار شدم و از خدمتم لذت می‌برم. در دو سال گذشته به خاطر کرونا بخش زیادی از کتاب‌های دعا و قرآن‌ها از صحن‌ها و رواق ها جمع‌آوری شد اما خوشبختانه با گذر از شرایط سخت کرونا این کتاب‌ها دوباره به قفسه‌ها بازگشتند و زائران و مجاوران می‌توانند از کتب ادعیه استفاده کنند.

«طیبه مومنیان‌زاده» هم از دیگر خادمانی است که کشیک خدمتی‌اش را در بخش کفشداری می‌گذراند. او می‌گوید: شاید شلوغی این روزهای حرم برای خدمت‌رسانی کمی خسته کننده به نظر بیاید اما حضور همین زائران برای ما مشهدی‌ها نعمت است. خیلی‌ها آرزوی خدمت در این صحن و سرا را دارند و برای این توفیق لحظه شماری می‌کنند. به لطف و مدد همین حضرت که نگاه و عنایاتشان هیچگاه از ما دریغ نشده، دعا می‌کنم به جای ماسک‌های روی صورت مهمانان امام هشتم(ع)، لب‌های همه خندان باشد.
«سیده لیلا طهماسبی» هم از خادمان بخش سلامت است. او هم مثل سایر خادمان از حضور دوباره زائران در مشهدالرضا(ع) خوشحال است و بیان می‌کند: دو سالی می‌شود که به عنوان خادمیار سلامت در حال خدمت‌رسانی به زائران حضرت هستم. کار من توزیع ماسک و محلول ضد عفونی بین مهمانان امام رضا(ع) است.
به گفته او بهترین لحظه خدمت زمانی است که کودکان مراجعه می‌کنند و با دستان کوچکشان ماسک یا الکل می‌خواهند و خوشحالم که می‌توانم این لحظات را با خدمت در حرم مطهر امام هشتم(ع) تجربه کنم و دعا می‌کنم حس خدمت به زائران حضرت نصیب همه شود.
گزارش از طاهره فجر داودلی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *