جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مشهدالرضا(ع)، عزادار آل الله

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مشهدالرضا(ع)، عزادار آل الله

از خیابان‌ها آن طرف‌تر، شاید از 3، 4 کیلومتر دورتر، همینطور جمعیت است که به سوی بارگاه سلطان خراسان روانه در حرکت است. تا چشم کار می کند، فقط رنگ سیاه موج می زند که در ماتم خاتم الانبیا(ص) و عزای کریم اهل بیت، به سوی بارگاه منور سلطان سریر خراسان در حرکت است. جمع، جمع ارادتمندان است؛ پیر و جوان و زن و مرد فرقی ندارد. بالهجه هایی که از لابه لای جمعیت خوب می شود جنوبی یا تهرانی اش را فهمید، شیرینی اصفهانی اش را درک کرد و حس خوب صمیمیت سیستانی اش را به خاطر سپرد یا با صفای لرستانی اش همذات پنداری کرد. اصلا مگر فرقی می کند، اینجا مشهدی و غیرمشهدی معنایی ندارد. همه میهمان بارگاه آقا هستند که قرار است میزبان عزای دو عزیز باشد.

به گزارش آستان نیوز، هر چند از میدان فردوسی یا میدان 17 شهریور، جمعیت به آرامی در حال نزدیک شدن به بارگاه منور امام رضا(ع) است اما از میدان شهدا به سمت حرم امام رضا(ع) جمعیت میلی متری به پیش می رود. در میان این حضور، دسته های عزای جنوبی ها (خرمشهری و بوشهری)، آذری ها و قمی ها، بیشتر از دیگر دسته ها جلوه نمایی می کند. در کنار هر دسته نیز جمعیت انبوهی، گوش جان به آوای عزا و نوحه ها سپرده است. در میان مسیر تا چهارراه شهدا، موکب های پذیرایی شهرستانی، در حال پذیرایی از زائران روز عزا است؛ قیمه عراقی، فلافل جنوبی، قیمه قزوینی، سمبوسه، آب معدنی، شله مشهدی، حلیم، کباب ترکی و … و خلاصه اینکه خادمان موکب دار از هر جا که باشند، هر کدام به نوعی کار پذیرایی را سر و سامان می دهند.

از چهارراه شهدا که در مسیر خیابان شیرازی به سمت حرم امام رضا(ع) حرکت می کنیم، جمعیت فشرده تر شده است. داخل حرم اما قیامتی است تماشایی از عزاداران بارگاه منور رضوی که میراث‌دار عزای پیامبر اعظم(ص) و کریم اهل بیت است. خیل عظیم عزاداران از اقصی نقاط کشور و همچنین از کشورهای اسلامی همچون عراق، بحرین، سوریه، پاکستان، افغانستان و دیگر بلاد اسلامی به شهدالرضا(ع) آمده‌اند تا در این روزهای عزا و ماتم در کنار حرم حضرت شمس الشموس باشند. دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی در حالی که بیرق‌های عزا در دست دارند از خیابان‌های اطراف حرم به این بارگاه کبریایی رسیده اند و فریاد «یا رسول‌الله(ص)» و «مظلوم حسن جان» از هر طرف به گوش می‌رسد و هر کس به نوعی اندوه و حزن خود را به سلطان خراسان نشان می دهد.

ویژه برنامه عزاداری و سوگواری روز رحلت جانسوز پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد(ص) و شهادت سبط اکبر ایشان حضرت امام حسن مجتبی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) در حال برگزاری است. در این مراسم در ابتدا گروه سرود گلدسته‌های حرم با خواندن قطعه‌ای ادبی در مدح رسول‌الله(ص) دل‌ها را روانه مدینه‌النبی(ص) کردند.

در ادامه این مراسم سید ابوالفضل مبارز؛ شاعر آئینی و محب اهل بیت(ع) با ابیات شعر خود حاضران در این مراسم را میهمان خوان کریمانه امام حسن مجتبی(ع) کرد و سپس زائران حریم ملکوتی رضوی با قرائت صلوات خاصه پیامبر(ص) خالصانه‌ترین سلام‌ها و دوردها را به ساحت قدسی پیامبر مهربانی‌ها تقدیم کردند.

همراه با مراسم سالروز ارتحال نبی مکرم اسلام(ص) و امام حسن(ع)، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد نیز در مدح این دو عزیز به ایراد سخن پرداخت.

آیت الله سیداحمد علم الهدی بیان کرد: مساله تطبیق شهادت امام مجتبی(ع) با  رحلت نبی مکرم اسلام(ص) بیانگر این واقعیت است که مظلومیت امام مجتبی(ع) در واقع تداوم ظلم و ستمی است که مستکبران زمان در حق رسول خدا(ص) روا داشتند.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) فرموده‌اند که هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد. اما مقایسه مسائل و مشکلاتی که بر پیامبر(ص) در طول بیست و سه سال رسالت بر ایشان وارد شد با اذیت و آزار پیامبری چون نوح که حدود نهصد و پنجاه سال مردم را به خدا پرستی دعوت کرد، درک این فرمایش پیامبر(ص) را قدری برای ما مشکل می‌کند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: حضرت نوح نهصد و پنجاه سال مردم را به پرستش خدا دعوت کرد ولی در نهایت هیچ کس به او ایمان نیاورد ولی پیامبر اکرم(ص) که در روز اول مبعوث شدن به رسالت تنها بود در پایان این دوره و در زمان رحلت ایشان قلمرو اسلام گسترش بسیاری پیدا کرده بود.

دعوت به توحید و آغاز مقابله با اسلام

وی تصریح کرد: ما مفهوم این فرمایش پیامبر(ص) که هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد، را به خوبی درک نمی‌کنیم  چرا که تنها عرصه بیست و سه سال زندگی پیغمبر(ص) را می‌بینیم و فکر می‌کنیم اذیت ایشان فقط به همین سال‌ها محدود می شود در حالی که رحلت پیامبر(ص) مرگ ظاهری ایشان بوده و حیات آن حضرت تا به امروز هم ادامه دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: ایشان بعد از رحلت نیز مشرف بر سرنوشت امت و وضعیت زندگی اجتماعی اسلام هستند. بنابراین آن حضرت بر همه مظالمی که امت بر خاندان آن حضرت روا داشتند آگاه بودند.

وی اظهار کرد: رویارویی و مقابله با پیامبر(ص) از همان روز نخست دعوت به اسلام با پرتاب سنگی از سوی ابولهب آغاز شد و این مخالفت کم کم درون جامعه مسلمین هم نفوذ پیدا کرد. این مخالفت‌های در حالی بود که پیامبر(ص) علیه آنها اعلان جنگ نکرد و فقط از آنها خواست به با گفتن کلمه«لااله الا الله» یکتاپرست و موحد شوند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: از آنجا که کلمه «لا اله الا الله» با روحیه استکباری و قدرت طلبی بزرگان و سران قریش هم‌خوانی نداشت و با منافع آنها در تضاد بود، به مخالفت با پیامبر(ص) و اذیت و آزار ایشان پرداختند.

ایجاد بینش توحیدی در جامعه مسلمین

وی گفت: پیامبر(ص) در برابر بینش استکباری سران قریش که همه چیز را در زر و زور و ثروت می دانستند، یک بینش توحیدی در جامعه ایجاد کرد که بر اساس آن مسلمانان حاضر بودند همه هستی خود را در راه خدا نثار کنند.

آیت‌الله علم الهدی اضافه کرد: متاسفانه این بینش مردم بعد از اینکه اسلام به قدرت رسید کم کم عوض شد و مسلمانانی که در ابتدا در کنار پیامبر(ص) علیه کفار می‌جنگیدند خود در مقابل پیامبر(ص) قرار گرفتند.

وی بیان کرد: بعد از شهادت امیرالمومنین(ع) مردم با امام مجتبی(ع) بیعت کردند ولی از آنجا که ارزش‌ها عوض شده بود هنگامی امام تصمیم به جنگ با معاویه گرفت تا جامعه را از وجود او پاک کند، بسیاری از افراد سپاه ایشان در اثر تطمیع معاویه امام مجتبی(ع) را تنها گذاشتند و به سپاه معاویه پیوستند.

خطیب حرم رضوی خاطرنشان کرد: بنابراین مظلومیت امام مجتبی(ع) در واقع تدام مظلومیت جدش پیامبر(ص) بود و مظلومیت این امام همام تا اندازه‌ای بود که وقتی به شهادت رسیدند، جنازه ایشان را در کنار قبر پیامبر(ص) تیر باران کردند.

گفتنی است؛ قرائت زیارت رسول الله(ص) از بعید با نوای مهدی سروری و مرثیه خوانی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) توسط جعفر ملائکه و امیر عارف از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *