دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / جشن تشرف فرشتگان در این قطعه از بهشت 

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / جشن تشرف فرشتگان در این قطعه از بهشت 

چادر سفید گل‌گلی نمازشان را به سرکرده و حالا بیشتر از همیشه شبیه فرشته‌ها شده‌اند. هرکدام اهل یک شهر و دیار هستند؛ یکی از اصفهان، یکی از تهران آمده، یکی اهل سلماس است، یکی هم از شیراز و دیگری از بروجرد مهمان مشهد و حرم نورانی امام هشتم شده …

به گزارش آستان نیوز، امروز جمع 100 نفره ای از دختران تازه مکلف دانش‌آموز به دعوت و میزبانی بنیاد فرهنگی رضوی از اقصی نقاط کشورمان به پایگاه آداب زیارت حرم مطهر رضوی آمدند تا در این روزهای نوروزی آغاز تشرف خود را در قالب طرح فرهنگی «بر بال فرشتگان» در جوار امام مهربانی‌ها جشن بگیرند.

پیوست فرهنگی برای یک سفر زیارتی
این جشن تکلیف تنها برای دخترهای 9 ساله در نظر گرفته نشده و پسرهای نو مکلف سراسر کشور هم بخشی از مخاطبان این طرح هستند. این طرحی از شروع بهار آغازشده و تا روز 13 فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت. طرح «بر بال فرشتگان» از طریق برنامه آموزشی «شاد» به خانواده‌ دانش آموزان دختران کلاس سومی و پسرهای دوره هشتمی اعلام شد تا در صورت تمایل، جشن تکلیف فرزندشان را در حرم مطهر رضوی برگزار کنند.
هر خانواده بر اساس برنامه سفر خانوادگی خود به شهر مشهد، برای حضور در این برنامه نام‌نویسی کرده و طبق جدول زمان‌بندی، در جشن تکلیف شاد و مفرح تدارک دیده‌شده حاضر می‌شود. جشنی که همراه جنگ شادی، مسائل شرعی و اعتقادی تشرف را به تازه مکلفان می‌آموزد.

یک آغاز بابرکت 
ریحانه سادات میر شریفی از پایتخت مهمان این جشن شده. خوش‌سروزبان است و مدام از توانایی‌های خود از تسلط به زبان خارجی گرفته تا حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم تعریف می‌کند. می‌پرسم، چرا دوست داشتی در این برنامه شرکت کنی؟ جواب می‌دهد: اول هر کاری مهمِ. دوست داشتم که اولین سال تکلیفم را در حرم امام رضا(ع) شروع کنم. من خیلی مشهد و آقا امام رضا(ع) را دوست دارم.

آرزوی دو رکعت نماز 
کنارش، مهدیه از رفسنجان نشسته و آرام به حرف‌ و نظرهای بچه‌ها گوش می‌کند. وقتی از او هم همین سؤال را می‌پرسم، در جواب می‌گوید: وقتی کوچک‌تر بودم با پدر و مادرم به مشهد آمدیم. وقتی دخترهای چادری را در حال نمازخواندن در حرم می‌دیدم، آرزو کردم که یک روز مثل آن‌ها چادر سفید بپوشم و در حرم امام رضا(ع) نماز بخوانم.

جشن تکلیف در دل مشهد  
فاطمه هم اهل شهر بندرعباس است. تازه از راه رسیده و مادرش در حال خوش‌وبش کردن با خادمان حرم است. او با دیدن طرح «بر بال فرشتگان» در کانال «شاد»، نظر فاطمه را هم برای شرکت می‌پرسد که با شادی و رضایت دخترش در آن نام‌نویسی می‌کند. حالا چادر سفید متبرکی که از خادمه حرم هدیه گرفته باذوق و شوق می‌پوشد و همراه سایر دخترها آماده حضور در مراسم می‌شود. از او هم دلیل علاقه به شرکت در این جشن را پرسیدم. جواب داد: همیشه با دیدن حرم امام رضا(ع) در تلویزیون، دلم می‌خواست توی مشهد زندگی کنیم. حالا که نمی‌شود، دوست داشتم اینجا جشن تکلیف بگیرم.

دخترها و والدین در مسیر آموزش‌وپرورش
شادی و نشاط از چهره بچه‌ها و گوشه گوشه مراسم پیداست. با ورود عمو تدین، خادم الرضای بخش فرهنگی، کمی حواس‌ها جمع می‌شود تا ببینند او چه برنامه‌ای برایشان دارد. حاج‌آقای تدین هم با شعر و بازی، رسم کودکی در پیش می‌گیرد و خطاب به بچه‌ها می‌گوید: «کیا عاشق امام رضا(ع) هستند، دست‌هاشون بالا … خب حالا، همه یک‌صدا بگین «یا رضا(ع)» و از جا پا بشین تا به آقا سلام بدیم. حالا که به این خوبی سلام دادین، یک «یا زهرا(س)» بگین و بنشینید … دخترهای گلم میدوین بیرون خونه و زمان نماز باید روسری و چادر بپوشین موهاتون دیده نشه؟ میدونین … »
پس از دقایقی نوبت به شنیدن قصه‌های زاغی خوش‌آواز می‌رسد. به‌محض ورود حاج‌آقا و حضور زاغی و شیرین‌زبانی‌هایش، صدای خنده دخترها فضای پایگاه را پر می‌کند. صلواتی غراء به نام امام هشتم و همه شهدای اسلام می‌کنند. در این بخش نمایشی هم این کارشناس علوم دینی باری از آموزش‌های تازه مکلفان را بر عهده دارد.
اما در مجاورت سالن جشن، والدین دخترها در سالن دیگری در دوره مشاوره خانواده حرم مطهر حضور دارند. محور سخنان این کارشناس امور خانواده، تربیت والدین همراه فرزندان است. او تأکید دارد که باید فرایند تعلیم و تربیت را از اول‌ازهمه، از خودشان شروع کنند تا در مراحل بعدی به آموزش‌وپرورش فرزندان خود برسند.
او سپس با زبان طنز و لحنی مطایبه آمیز، یکی‌یکی مقدمات تربیت شدن را شامل به‌جا آوردن اعمال عبادی اول وقت، حضور در مسجد، خوش‌اخلاقی، شناخت موانع تربیتی، آموختن مهارت‌های تربیتی را برشمرده و می‌گوید: هر چه در زمینه‌های مذکور بهتر تربیت پیدا کنید، به همان نسبت فرزندان بهتری هم خواهید داشت و …
این به نشست قدری گرم و صمیمی می‌شود که شمار زیادی از زائران رهگذر نیز با شنیدن سخنان کارشناس خانواده، انگار نیاز امروز خود و فرزندشان را شنیده باشند، از حرکت ایستاده و گوشه‎ای از فضای پایگاه می‌نشینند تا از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های او استفاده‌ای ببرند.
نکات اخلاقی و تربیتی که گاهی بسیار کوچک و ظریف به نظر می‌رسند ولی برای مواجهه صحیح والد و فرزندی و پرورش اسلامی فرزندان بسیار لازم و کاربردی هستند که از نقاط مفقوده فرایند تعلیم و تربیت امروز محسوب می‎شود.
گزارش از سارا صالحی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *