دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / اجرای سرود و نقالی با محوریت احادیث و زندگی امام رضا(ع) در ایستگاه «بهار زندگی»

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / اجرای سرود و نقالی با محوریت احادیث و زندگی امام رضا(ع) در ایستگاه «بهار زندگی»

غرفه «هنر و زندگی» یکی از غرفه‌های ایستگاه بهار زندگی است که به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برپاشده است.

لیلا بحری یکی از مجریان غرفه هنر و زندگی که نزدیک‌ترین غرفه به حرم مطهر رضوی درگذر آیت‌الله واعظ طبسی است، در گفتگو با آستان‌نیوز، درباره فعالیت‌های این غرفه می‌گوید: در این غرفه نمایش خیابانی توسط 8 گروه مختلف، گروه‌های سرود و نقالی توسط هنرمندان مطرح مشهدی بر محوریت احادیث و زندگی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
او می‌افزاید: هنرمندان مطرح خوشنویس مشهدی در این غرفه با نوشتن جملات بهاری و احادیث امام رضا(ع) آثار خود را در قالب خطوط معلی، ثلث، نستعلیق و شکسته‌نستعلیق به زائران هدیه می‌دهند.
محسن آقاکوچکی از خمینی‌شهر اصفهان یکی از حاضران در این غرفه است که یک تابلوی خطاطی را هدیه گرفته است، او می‌گوید: دو روزی است که مهمان مشهدی‌ها هستیم و وجود این نمایشگاه لحظات خوبی را در مسیر تشرف به حرم برایمان فراهم ‌کرده است.
او ادامه می‌دهد: من این تابلو خطاطی که در این غرفه هدیه گرفتم را به شهرم می‌برم و در کارگاهم نصب می‌کنم تا همیشه حال و هوای امام رضایی را حس کنم.

آشنایی با نحوه استخراج فیروزه  در غرفه «میراث و زندگی»
غرفه «میراث و زندگی» نیز از دیگر غرفه‌های حاضر در نمایشگاه بهار زندگی است که به همت اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی با حضور تولیدکنندگان آثار هنری برپاشده است.
علی خاتمی؛ غرفه‌دار یکی از صنایع فعال در غرفه میراث و زندگی به خدماتی که در این غرفه ارائه می‌شود اشاره‌کرده و می‌گوید: کار ما در اینجا فروش آثار تولیدشده با فیروزه نیشابور است اما در کنار فروشگاهی که داریم کارگاه آموزشی نیز درباره تراش فیروزه برای علاقه‌مندان به‌ویژه نوجوانان برگزار می‌کنیم.
او بیان می‌کند: در اینجا از نحوه استخراج فیروزه در معدن تا سوارشدن سنگ‌بر روی نقره به‌عنوان زيورآلات را برای مراجعه‌کنندگان توضیح می‌دهیم که برای علاقه‌مندان به‌ویژه مسافران بسیار جذاب است.
محمد عباس نیا؛ جوانی اهوازی است که بعد از دریافت اطلاعاتی از فیروزه نیشابور در این غرفه می‌گوید: من بارها به شهر مشهد سفرکرده‌ام و برگزاری این نمایشگاه که برای نخستین بار رخ‌داده است را حرکت خیلی خوبی برای زائران می‌دانم.
این زائر امام رضا(ع) ادامه می‌دهد: در این غرفه با جزئیات فیروزه که ارزش بسیار زیادی دارد آشنا شدم و فهمیدم هر چه رگه‌های سنگ فیروزه کمتر باشد و بزرگ‌تر، سنگ فیروزه ارزشمندتر است.

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در غرفه «کتاب و زندگی»
یکی از محورهای نمایشگاه بهار زندگی فعالیت در عرصه‌های فرهنگی است در همین راستا غرفه «کتاب و زندگی» به همت موسسه فرهنگی و انتشاراتی به نشر در این ایستگاه برای کتاب دوستان راه‌اندازی شده است.
حسین سعیدی؛ مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) بابیان اینکه غرفه کتاب و زندگی با سه محور در این نمایشگاه فعالیت دارد، می‌گوید: محور نخست ارائه مجموعه عنوان‌های زندگی به سبک ایرانی و اسلامی از انتشارات آستان قدس رضوی  است. طرح دیگر ما در این نمایشگاه  «بهار خوان» است که با محوریت ترویج کتاب و کتاب‌خوانی با  پنجاه عنوان موضوع ادبیات دینی برپاشده است.
او در ادامه یکی از خدمات این غرفه را تخفیفات ویژه فروش ذکر کرده و می‌گوید: کتاب‌ها در  این غرفه با تخفیف ویژه به فروش می‌رسد.
سعیدی همچنین محور دیگر فعالیت‌های غرفه کتاب و زندگی را  پویش کتاب‌خوانی «آبی‌ها»  دانسته و ادامه می‌دهد: این پویش یازدهمین پویش کتاب‌خوانی موسسه به نشر است که باهدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به بازدیدکنندگان عرضه می‌شود.
سمانه ساعی از حاضران در غرفه کتاب و زندگی که کتاب آبی‌ها را تهیه‌کرده است، می‌گوید: قلم نویسنده این کتاب یعنی مرحوم سعید تشکری را دوست دارم و بیشتر کتاب‌هایش را مطالعه کرده‌ام.
خانم ساعی اظهار می‌کنم: کتاب خواندن و مطالعه را دوست دارم و این کتاب را نیز باهدف مطالعه خریدم و اگر توانستم در پویش آبی‌ها هم شرکت می‌کنم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *