شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

اهتمام دولت تدبیر و امید برای جهش تولید ملی در کشور

اهتمام دولت تدبیر و امید برای جهش تولید ملی در کشور

دولت دوازدهم در روزهای پایانی کار خود با زمینه سازی های مناسبی که در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری انجام داده، طی یک ماه آینده قدرت را به دولت منتخب واگذار خواهد کرد. در این مدت آنچه بیش از هر موضوع مورد توجه نخبگان و اهالی رسانه قرار میگیرد، مرور عملکرد هشت ساله دولت است.

این روزها مرور  عملکرد هشت ساله دولت و به عبارتی کارنامه سیاسی و اقتصادی دولت بیش از هر موضوعی مورد توجه و تامل نخبگان و اهالی رسانه است و اینکه دولت تدبیر و امید تا چه میزان موفق در عملیاتی کردن شعارهای کلان کشور شد. بی گمان موضوع اقتصاد و تولید ملی در صدر خواسته ها و توجهات قرار دارد. بر همین اساس در این نوشتار در صدد بررسی این مساله هستیم که دولت تدبیر و امید به طور مشخص در بخش جهش تولید ملی که به عنوان شعار سال در سال ۹۹ از سوی رهبری مطرح شد؛ چه اقدام های شاخص و ملموسی انجام داده است.

دولت دوازدهم و پدیده ای به نام ترامپ
لازم است پیش از اشاره به عملکرد دولت در این مقوله خطیر(جهش تولید ملی)، شرایط داخلی و محیطی دولت، مورد تحلیل و ارزیابی کارشناسی قرار گیرد. به بیانی دیگر مقدوریت های داخلی دولت همزمان با محذوریت های داخلی و بین المللی ارزیابی شود. بر همگان مکشوف است که دولت دوازدهم با پدیده  شومی به اسم ترامپ مواجه شد و این پدیده خطرناک که امروز به اتفاق همه تحلیلگران و کارشناسان بین المللی تهدیدی بر نظم و امنیت بین المللی بود؛ اقدامات مخربی در صحنه بین المللی از خود به ارث گذاشت. مشخصا ترامپ تحت تاثیر دو جریان عبری – عربی فعال در کنگره و کاخ سفید؛ دشمنی سرسختی با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت و به اذغان اقتصاددانان درهای تجارت و اقتصاد را به روی صادارت کشورمان تا حد زیادی بست. فروش نفت کشور به پایین رقم در طی چهاردهه اخیر رسید و مهم تر از همه امکان دریافت درآمد های دلاری کشور ناشی از فروش میعانات گازی و نفتی و سایر اقلام صنعتی به چرخه بانکی کشور محدود شد. مقصود از بیان این گفتار، تبیین شرایط واقعی اقتصادی کشور است و اینکه عملکرد دولت دوازدهم در حوزه تولید ملی متاثر از جریان تحریمی دشمن بود.

پیشبرد جهش  تولید ملی در شرایط سخت تحریم و کرونا
در کنار چالش تحریم باید به موضوع بیماری کرونا در سال ۹۹ به عنوان عاملی بازدارنده در رشد و توسعه اقتصادی همه کشورهای دنیا توجه داشت. در خصوص آثار بیماری کرونا بر عرصه اقتصاد و تجارت در مقیاس بین المللی تحلیل های گوناگونی وجود دارد و همه اقتصاددانان معترف به این واقعیت هستند که کرونا حداقل ۱۰ درصد حجم اقتصاد و تجارت جهانی را کاهش داده است. طبیعی است که این موضوع در اقتصاد کشورمان که در همین شرایط عادی با معضل تحریم مواجه بود؛ اثرات به مراتب بیشتری در قیاس با سایر کشورها داشته باشد. به خصوص اینکه با توجه به عدم امکان فروش نفت، دولت در بودجه سال ۹۹ توجه خاصی به درآمدهای مالیاتی به عنوان جایگزین منابع نفتی داشت.
همه گیری ویروس کرونا و کاهش درآمدهای مشاغل خرد و کلان در کشور باعث شد که این پیش بینی درآمدی دولت با مشکل مواجه شود و طبق یک آمار مطمئن در سال ۹۹ حداقل ۴۰ هزار میلیارد  تومان از مجموع در آمد مالیاتی کشور کاهش یافت.  بدین رو دولت دوازدهم موضوع جهش  تولید ملی  را هم زمان با دو معضل تحریم و کرونا پیش برد و نگاهی به عملکرد دولت در طی سال گذشته گویای مسیر درست و رو به جلوی اقتصادی دولت دارد. در این بستر بنا به گزارش بانک مرکزی، دولت در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل تولیدی اختصاص داد و با حمایت های مختلف نظیر بخشودگی جرایم مالیاتی به سهم خود در حمایت از تولید ملی همت گمارد.

حمایت از تولید با  اقدامات زیربنایی و زیرساختی
برنامه ریزی دولت در حمایت از تولید ملی صرفا در حمایت های مالی و تسهیلاتی متوقف نشد و دولت به سمت اقدامات زیربنایی و زیرساختی در تقویت تولید ملی حرکت کرد. فعال شدن مناطق آزاد تجاری در کشور و پروسه تقویت راه های ترانزیتی از نمونه اقدامات ماندگار دولت تدبیر و امید در این عرصه است. در همین خصوص در آیین رونمایی از طرح های بزرگ مناطق آزاد تجاری رییس جمهوری محترم کشورمان از آخرین دستاوردها در ۱۵ منطقه آزاد در کشور که عموما  در اطراف مرز های ایران شکل گرفته اند؛ سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که این طرح های کلان و پایه ای زمینه ای برای رشد و اعتلای اقتصادی کشور باشد. قابل ذکر است که با اقدامات و تلاش های دولت، امروز حوزه ترانزیتی کشور در بخش های مختلف بسیار تقویت شده است. در منطقه آزاد اروند در جنوب غرب کشور اتصال راه آهن خرمشهر به بصره در دستور کار است و با نهایی شدن این طرح دسترسی به سوریه و دریای مدیترانه به راحتی قابل وصل خواهد بود. در جنوب کشور با تکمیل پروژه راه آهن چابهار، امکان وصل به دریای خزر و ترکمنستان و کشورهای حوزه آسیای مرکزی فراهم می شود. همه این طرح ها اکنون در کشور در فاز نهایی شدن است و امید می رود با تداوم توسعه این طرح ها، کشور از موهبت تجارت منطقه ای و تقویت رشد صادرات بهره مند گردد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *