یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

تشدید اختلاف‌ها در کنفرانس اقلیمی دبی بر سر حذف سوخت‌های فسیلی

تشدید اختلاف‌ها در کنفرانس اقلیمی دبی بر سر حذف سوخت‌های فسیلی

به دنبال انتشار پیش‌نویس توافق کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی دبی که در آن از حذف سوخت‌های فسیلی گفته شده و نامه دبیرکل اوپک به کشورها برای مخالفت با آن، اختلاف میان کشورها برای رسیدن به یک اجماع در خصوص بیانیه پایانی شدت پیدا کرده است.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، اوپک تلاش می‌کند تا اعضا و هم‌پیمانان تولیدکننده نفت خود را برای رد هر پیش‌نویسی در خصوص حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی دبی (COP28) متحد کند.

کارشناسان معتقدند، هر گونه توافقی برای حذف سوخت‌های فسیلی در بیانیه پایانی کاپ ۲۸، اختلافات بر سر آینده نفت و گاز را عمیق‌تر خواهد کرد.

از آنجایی که دانشمندان اقدامات بلندپروازنه‌ای برای جلوگیری از بدتر شدن تغییرات آب‌وهوایی دارند، تقریبا ۸۰ کشور در این کنفرانس هستند که خواستار توافقی برای پایان دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند.

آخرین پیش‌نویس منتشره این کنفرانس که می‌تواند توافق نهایی COP28 باشد، روز جمعه منتشر شد و شامل گزینه‌هایی برای انجام این موضوع بوده است.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در نامه‌ای به اعضای این سازمان از جمله امارات به عنوان میزان این کنفرانس نوشت: «به نظر می‌رسد فشار بی‌رویه و نامتناسب علیه سوخت‌های فسیلی به اوج خود رسیده و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.»

در نامه‌ای که روز چهارشنبه، ششم دسامبر ارسال شده اما دیروز بعدازظهر در رسانه‌ها  منتشر شد، دبیر کل اوپک از اعضای این سازمان  خواست تا هر نوع نوشتاری که سوخت‌های فسیلی را در توافق پایانی این کنفرانس هدف قرار می‌دهد، رد کنند.

اوپک در پاسخ به پرسش‌های رویترز در مورد این نامه پاسخ داده است، این سازمان از کاهش گازهای گلخانه‌ای حمایت خواهد کرد  نه ازانتخاب منابع انرژی.

دبیرکل اوپک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جهان به سرمایه‌گذاری در تمام انواع انرژی نظیر هیدروکربن‌ها و تمام فناوری‌ها و فهم نیازهای انرژی همه مردم نیاز دارد.»

سلطان الجابر، رئیس کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی دبی موسوم به «کاپ 28» (COP28) پیش از این از نزدیک ۲۰۰ کشور شرکت‌کننده در این کنفرانس خواست تا پیش از پایان یافتن این نشست ۲ هفته‌ای در ۱۲ ماه دسامبر سخت تلاش کنند تا درباره سوخت‌های فسیلی به یک اجماع برسند.

وی پیش از انتشار این پیش‌نویس گفت: «لطفا بیایید کار را تمام کنیم… من نیاز دارم شما قدم بردارید و از منطقه امن خود بیرون بیایید.»

در حالی‌که گفته می‌شود سوخت‌های فسیلی منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند اما در سه دهه از کنفرانس‌های تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل، هرگز به آینده این سوخت‌ها پرداخته نشده و تصمیم برای حذف تدریجی آنها بی‌سابقه خواهد بود.

استفان کروزات، سفیر آب‌وهوای فرانسه، گفت کشورهایی مانند عربستان احساس می‌کنند می‌توانند به تولید سوخت‌های فسیلی ادامه دهند و در عین حال انتشار گازهای گلخانه‌ای را با فناوری‌های جدید جذب کربن پاک کنند. ما فکر می‌کنیم این واقع‌بینانه نیست.

استیون گیلبولت، وزیر محیط‌ زیست کانادا نیز گفت، مطمئن است متن نهایی شامل توافق در مورد سوخت‌های فسیلی می‌شود. حتی اگر آنقدر بلندپروازانه نباشد که برخی می‌خواهند، باز هم یک لحظه تاریخی خواهد بود.

سایر کشورها اصرار دارند، هرگونه حذف تدریجی سوخت فسیلی باید توسط کشورهای ثروتمندی انجام شود که چندین دهه از منابع آنها بهره‌برداری کرده‌اند.

نیک نظمی نیک احمد، وزیر آب‌وهوای مالزی، به رویترز گفت: «در مورد شرایط گذار (گذار به انرژی‌های پاک) نمی‌توان برای همه کشورها یک استاندارد تعیین کرد.»

پائولو پدروسو، یک دیپلمات کوبایی گفت: «کل موضوع باید بازنویسی شود.»

پدروسو افزود: «کل موضوع پیچیده است». کشورهایی با ابزارهای کمتر باید زمان بیشتری داشته باشند تا از انرژی پاک استفاده کنند و کشورهای ثروتمندتر باید سریع‌تر عمل کنند.

به گفته این مقام کوبایی، یک مصالحه همچنین باید شامل افزایش حمایت مالی و فناوری برای کشورهای در حال توسعه و فقیرتر به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم باشد.

وی افزود، زمانی‌که شما فقط به کاهش تدریجی، حذف تدریجی اشاره می کنید، این به نظر من کمی قابل درک نیست. زیرا مردم متوجه نمی‌شوند منظور شما چیست.

پیش از این هم عربستان و امارات از مخالفت خود با حذف سوخت‌های فسیلی سخن گفته بودند. وزیر انرژی عربستان با آن قطعا مخالفت کرده بود.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *