جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

تورم در انگلیس به بالاترین حد در ۴۱ سال گذشته رسید

تورم در انگلیس به بالاترین حد در ۴۱ سال گذشته رسید

 مرکز آمار ملی انگلیس روز چهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد که شاخص تورم در این کشور در نتیجه افزایش افسارگسیخته هزینه‌های انرژی به بالاترین حد از سال ۱۹۸۱ میلادی رسیده است.

به گزارش ایرنا، داده‌های آماری نشان می‌دهد شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۱۰.۱ درصد در ماه «سپتامبر» به ۱۱.۱ درصد در ماه «اکتبر» رسیده که ۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن بیشتر است. علاوه بر هزینه‌های انرژی، افزایش افسارگسیخته قیمت مواد غذایی از دیگر دلایل جهش نرخ تورم در انگلیس عنوان شده که گفته می‌شود با سریع‌ترین شتاب سالانه از سال ۱۹۷۷ افزایش یافته است.
بر اساس ارزیابی مرکز ملی آمار انگلیس قیمت‌ها بین سپتامبر و اکتبر به اندازه کل نیم سال گذشته افزایش یافته است. این درحالیست که اقتصاد دانان پیش‌بینی می‌کردند نرخ تورم در اکتبر گذشته به ۰.۶ افزایش به ۱۰.۷ درصد برسد.
بانک مرکزی انگلیس پیشتر به واسطه بودجه جنجالی دولت لیز تراس که باعث اشفتگی مالی در این کشور شد، پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم در ماه اکتبر به ۱۳ درصد برسد. مقامات بانک برای مهار تورم به افزایش نرخ بهره که با اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی ارتباط مستقیم دارد متوسل شده‌اند.
کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی انگلیس ماه پیش تصمیم گرفت تا نرخ بهره بین بانکی را با ۰.۷۵ درصد افزایش به ۳ درصد برساند که بالاترین میزان طی ۱۴ سال گذشته محسوب می‌شود. این میزان افزایش از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون سابقه نداشته و به این ترتیب چند صد پوند دیگر به اقساط ماهانه وام مسکن انگلیسی‌ها اضافه شده است. رسانه‌های انگلیسی این افزایش را برای میلیون‌ها شهروند بدهکار بانک «دردناک» توصیف می‌کنند.
این درحالیست که پیش‌بینی می شود در جلسه آتی کمیته مقامات بانک مرکزی، این نرخ به ۳.۵ درصد افزایش یابد.
شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. مرکز ملی آمار انگلیس هفته پیش گزارش داد که اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال جاری کوچک‌تر شده و این نخستین نشانه رکود در سایه تورم بی‌سابقه و آشفتگی مالی در جزیره است.
بر اساس این گزارش، شاخص رشد اقتصادی در این کشور بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر گذشته ۰.۲ درصد به‌نسبت دوره قبل افت کرده و ناظران پیش‌بینی می کنند که این روند در سه ماهه آخر امسال نیز ادامه یابد.
رکود به دوره‌ای گفته می‌شود که اقتصاد یک کشور برای دو دوره سه ماهه متوالی کوچک شود. در این باز زمانی معمولا شرکت ها درآمد کمتری دارند، دستمزدها کاهش و بیکاری افزایش می یابد. به‌عبارت دیگر دولت برای استفاده از خدمات عمومی مانند بهداشت و آموزش، مالیات کمتری دریافت می کند.
اندرو بیلی رئیس بانک مرکزی انگلیس دو هفته پیش با بیان اینکه این کشور وارد یک دوره طولانی رکود شده درباره چالش‌های اقتصادی کشور طی دو سال آینده هشدار داده بود. وی در یک نشست خبری اعلام کرد که انگلیس با یک رکود “بسیار چالش برانگیز” مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.
ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس هم در اظهاراتی جنجالی گفته است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد. وی افزود که دولت او تلاش می‌کند تا نسبت به وضعیت بغرنج اقتصادی و مشکلات مالی کشور با مردم صادق باشد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *