شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

توضیحات مدیرکل غذا وزارت بهداشت درباره تولید برنج مصنوعی

توضیحات مدیرکل غذا وزارت بهداشت درباره تولید برنج مصنوعی
مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد:هیچ گزارشی مبتنی بر تولید برنج مصنوعی با دستگاه های وارداتی نداریم و ميزان آرسنیک همچنین در همه برنج های وارداتی و تولیدی کشور کم تر از حد مجاز است.

 محمد حسین عزیزی روز شنبه در گفتگو با ایرنا در مورد شایعه واردات دستگاه تولید برنج مصنوعی به کشور و تولید این نوع برنج افزود:گزارشی مبتنی بر تولید برنج مصنوعی در کشور نداریم. هیچ نمونه ای این نوع برنج در بازار ایران نداشته ایم و وجود برنج مصنوعی در بازار ایران تکذیب می شود.

وی در مورد وجود آرسنیک در برنج های موجود در بازار کشور بیان کرد:استاندارد الودگی برنج در ایران از نظر فلزات سنگین و قارچ بسیار سختگیرانه و در حد استاندارد اروپاست و حداکثر مجاز آن ۱۵۰ ppm یا نانوگرم است و اگر در برنجی ميزان الودگی به آرسنیک بیش از این ميزان باشد اجازه ورود به کشور را نمی گیرد و ترخیص نمی شود. در خصوص برنج های داخلی ميزان این نوع الودگی بسیار کم است و معمولا زیر حد مجاز هستند و از این جهت مشکلی ندارند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی وزارت بهداشت افزود :حدود ۶۰ درصد برنج های مصرفی در کشور تولید داخل و حدود ۴۰ درصد وارداتی است. بیشتر برنج وارداتی نیز از هندوستان و پاکستان و به ميزان بسیار کمتری از تایلند وارد می شود.

عزیزی در مورد تخلف مخلوط کردن برنج داخلی و خارجی نیز ذکر کرد:این مسئله خیلی تحت کنترل نیست چون امکان دارد در یک مغازه یا یک انبار چنین تخلفی برای برنج های فله ای وجود داشته باشد ولی چنانچه هم باشد ميزان آن بسیار کم و ناچیز است زیرا معمولاً برنج های ایرانی و غیر ایرانی هر کدام با بسته‌بندي و برند خودشان در بازار عرضه می شوند.

وی گفت:میلیون ها مغازه خرید و فروش برنج وجود دارد که نظارت بر آن ها به عهده معاونت های بهداشت و ماموران بهداشت محیط در سطح عرضه است و درصورتی که تخلفی در این زمینه وجود داشته باشد حتماً با آن برخورد می شود.

بر اساس آمارهای موجود سالیانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می شود. سخنگوی گمرک نیز اعلام کرده که از ابتدای سال ۹۸ تا پایان دی ماه یک میلیون و ۲۹۸ هزار تن برنج از هندوستان، پاکستان و تایلند وارد کشور شده است.

سرانه استفاده برنج در کشور طبق آمارهای مختلف وزارت جهاد کشاورزی و صنعت بین ۳۶ تا ۴۲ کیلوگرم است که این اختلاف محاسبه سرانه، بر ميزان واردات برنج در کشور تأثير می گذارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *