یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

شرکت کشتیرانی «مرسک» هزینه حمل بار به سرزمین‌های اشغالی را افزایش داد

شرکت کشتیرانی «مرسک» هزینه حمل بار به سرزمین‌های اشغالی را افزایش داد

به دنبال پاسخ نظامی نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و دریای عرب،‌ یکی از بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان اعلام کرد که بهای حمل و نقل محموله‌های باری به سرزمین‌های اشغالی را افزایش داد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که شرکت کشتیرانی دانمارکی «مرسک» که حدود ۱۴.۸ درصد از کل تجارت جهانی کانتینری را برعهده دارد، در پی حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که از هشتم دسامبر(دیروز جمعه)، هزینه‌های اضافی بر محموله‌های عازم سرزمین‌های اشغالی اعمال شده است.

به گفته وبگاه اقتصادی عبری زبان «گلوبز»، میزان افزایش قیمت برای کانتینرهای ۲۰ فوتی ۵۰ دلار و برای کانتینرهای ۴۰ و ۴۵ فوتی ۱۰۰ دلار خواهد بود.

مرسک در این باره گفته است، حق بیمه برای کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل(سرزمین‌های اشغالی) حرکت می‌کنند، همچنان در حال افزایش است که این امر منجر به نیاز شرکت برای اجرای بند متمم  مربوط به خطرهای اضطراری (ERS) شده و در هر حال این افزایش قیمت به منظور تامین هزینه‌های اضافی بیمه تعیین شده و هدف آن اطمینان از خدمات رسانی به مشتریان در اسرائیل است.

گلوبز گزارش داد که این دومین اقدام مرسک در رابطه با  رژیم صهیونیستی است. این شرکت کشتیرانی هفته گذشته نیز اعلام کرد که تصمیم دارد مسیر دو کشتی خود را به دلیل مرتبط بودن کشتی‌ها با رژیم صهیونیستی از دریای سرخ منحرف کند  که کشتی اول «لیزا» نام دارد که از هند به سمت بندر صلاله عمان می‌رفت و «مرسک پاگانی» که از کیپ تاون حرکت کرده و به موندرا در هند منتقل شد.

در ادامه گزارش آمده است که مرسک پاگانی توسط گروه “XT” به رهبری شرکت  “Audi Angel” اجاره شده که ۵۰ درصد سهم آن متعلق به آنگل و ۵۰٪ متعلق به عیدان عوفر، تاجر صهیونیست است و مرسک بیم آن داشت که این کشتی‌ها نیز  هدف حمله یمنی‌ها قرار گیرد.

تصمیم مرسک پس از آن اتخاذ شد که شرکت کشتیرانی «زیم» (ZIM) وابسته به رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد، به دلیل وخامت اوضاع امنیتی دریایی در دریای سرخ و دریای عرب در حال ایجاد تغییراتی در خطوط حمل و نقل خود از شرق سرزمین‌های اشغالی است. این شرکت اعلام کرد که در حال انجام تنظیمات مطابق با پروتکل‌های ایمنی دقیق است.

با این حال، مرسک یک شرکت بسیار بزرگتر از زیم در حمل و نقل کانتینری است که آن را در رتبه دوم جهان در این زمینه قرار می‌دهد، در حالی که زیم در رتبه دهم قرار دارد.

آژانس آمریکایی بلومبرگ هم گزارش داده است که هیچ راه فراری از مسیر دریای سرخ برای کشتی‌هایی که از کانال سوئز عبور می‌کنند، وجود ندارد. در درازمدت، شرکت‌ها ممکن است  درباره مسیرهایی که کشتی‌هایشان طی می‌کنند تجدید نظر کنند تا حرکت کشتی‌ها را به نواحی جنوبی آفریقا منتقل کنند که در این صورت ۱۰ روز به سفر کشتی‌ها افزوده می‌شود یا اینکه به عبور از کانال پاناما متوسل شوند که این هم ۱۱ روز به طول مدت سفر اضافه می‌کند.

به گفته «یگال ماور»، محقق مرکز تحقیقات امنیت ملی رژیم صهیونیستی، تغییر مسیر این خط، بار اقتصادی قابل توجهی را به دنبال دارد. هزینه اضافی مربوط به روزهای بیشتر دریانوردی کشتی‌های عازم اسرائیل و مصرف سوخت اضافی ناشی از سفر به دور آفریقا و برگشت از آن، به جای عبور از کانال سوئز، بسیار قابل توجه است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی تأکید دارند که لغو خطوط کشتیرانی به طور خودکار منجر به افزایش قیمت محصولات وارداتی از طریق دریا خواهد شد و انتظار می‌رود این روند به میزان قابل توجهی افزایش یابد و به امنیت غذایی اسرائیل آسیب برساند.

این رسانه‌ها همچنین تأیید کردند که اسرائیل حدود ۷۰ درصد مواد غذایی خود را به خصوص دام را از طریق دریا و بنادر ایلات، اشدود و حیفا وارد می‌کند.

در همین راستا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شدند که تل‌آویو و ابوظبی توافقنامه‌ای را امضا کردند براساس آن یک پل زمینی بین بندر دبی و بندر اشغالی حیفا با هدف ادعایی غلبه بر تهدید یمن برای بستن خطوط کشتیرانی  راه‌اندازی می‌شود.

نیروهای مسلح یمن تاکید کرده‌اند که تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه متوقف نشود، عملیات نظامی علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و منافع آن ادامه خواهد داشت. یمنی‌ها در عین حال گفتند که دریانوردی در دریای سرخ برای همه کشتی‌های غیر وابسته به اسرائیل ایمن و بی خطر است.

نیروهای مسلح یمن هفته گذشته طی یک عملیات نظامی دریایی دو کشتی رژیم صهیونیستی را در باب المندب هدف گرفتند؛ افزون بر اینکه یک کشتی وابسته به این رژیم را در نوامبر گذشته توقیف کردند.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *