یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

نیویورک تایمز به نقل از ‘محمود المشهدانی’ نماینده اهل تسنن عراق می نویسد : ایران بدنی کوچک با مغزی بزرگ است و ایالات متحده بدنی بزرگ با مغزی کوچک

نیویورک تایمز به نقل از ‘محمود المشهدانی’ نماینده اهل تسنن عراق می نویسد : ایران بدنی کوچک با مغزی بزرگ است و ایالات متحده بدنی بزرگ با مغزی کوچک

نیویورک تایمز، تلاش های آمریکا برای به انزوا کشاندن تهران با روابط رو به گسترش ایران با همسایگان خود بی اثر شده است.
‘آلیسا روبین’ نویسنده گزارش نیویورک تایمز معتقد است که برنده واقعی رقابت میان ایران و آمریکا برای کسب نقش و جایگاه برتر در عراق، ایران است.
وی برای شاهد ادعای خود از ‘محمود المشهدانی’ نماینده سنی و سخنگوی سابق مجلس عراق نقل قول کرده است که: ‘ایران بدنی کوچک با مغزی بزرگ است و ایالات متحده بدنی بزرگ با مغزی کوچک است و همین واقعیت علت این است که چرا تهران در عراق دست برنده را دارد’.
گزارش نیویورک تایمز سخنان ‘عدنان الزورفی’ یکی از اعضای شیعه مجلس عراق را بازتاب داده است: ‘حضور ایالات متحده درعراق تنها نظامی است و حضور ایران در عراق نه فقط نظامی و سیاسی بلکه اقتصادی و فرهنگی نیز هست’.
آلیسا روبین در ادامه گزارش خود می نویسد: ایران برنده واقعی انتخابات پارلمانی سال گذشته در عراق بود و علاوه بر آن، گروه های مسلح شیعه به یک نیروی سیاسی بدل شده اند که راه ارتباطی تهران با لبنان و سوریه را نیز تضمین می کنند.
ایران، عراق را اولین مقصد برای کالاهای خود می داند و می خواهد در کنار دیگر بازیگران همچون ترکیه و چین سهمی در بازار عراق داشته باشد، شباهت های فرهنگی، یکسانی مذهبی و قرابت جغرافیایی از ایران شریک بهتری برای عراقی ها ساخته است. ایران در پرتو چنین موئلفه هایی، مراودات اقتصادی خود را نه تنها با بغداد بلکه با کردستان عراق و دیگر شهرهای عراق گسترش داده است. علاوه بر کالا و خدمات، ایران در تامین انرژی های ضروری برای عراقی ها سهم مهمی ایفا می کند، این کشور علاوه بر صدور گاز طبیعی به عراق، حدود 20 درصد از برق همسایه خود را تامین می کند.
ایران همچنین بنا دارد که در سال جاری میلادی 40 نمایشگاه تجاری در عراق برگزار کند و روحانی از گسترش راه آهن کرمانشاه به بصره خبر داده است، همچنین دو کشور در پی تسهیل قوانین سفر به کشورهای یکدیگر هستند که بازرگانان آسانتر سفرهای تجاری را به انجام برسانند.
ایران اعلام کرده است که می خواهد تجارت با عراق را از 12 میلیارد دلار در سال به 20 میلیارد دلار برساند.
نویسنده گزارش نیویورک تایمز در انتها یادآوری می کند که عراقی ها می دانند که ایران همسایه آنهاست و این همسایگی برای همیشه باقی خواهد ماند اما آمریکا ممکن است از منطقه دور شود و به همین خاطر بیشتر در پی گسترش روابط با ایران هستند تا آمریکا.
پس از تشکیل دولت جدید عراق؛ مقام های ایرانی مختلفی به این کشور سفر کرده‌اند که از جمله آنها می توان به سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، «بیژن زنگنه» وزیر نفت، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو و «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی ایران اشاره کرد.
«برهم صالح» رئیس جمهوری جدید عراق نیز آبان ماه امسال به ایران سفر کرد.
برخی از کارشناسان منطقه معتقدند که سفر رسمی روحانی به عراق افزون بر دستاورد‌های مهم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، پیام‌های سیاسی مهمی در منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.
سفر روز دوشنبه (20 اسفند) رئیس جمهوری به بغداد نخستین سفر وی به این کشور از آغاز انتخاب او به عنوان رئیس جمهوری ایران در سال 1392 است.

منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *