یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

فارن پالیسی: کابوس انرژی اروپا به واقعیت تبدیل شده است

فارن پالیسی: کابوس انرژی اروپا به واقعیت تبدیل شده است

تارنمای فارن پالیسی نوشت: در شرایطی که قطع گاز روسیه امنیت انرژی اروپا را به خطر انداخته است، این قاره برای مقابله با آنچه که به گفته کارشناسان یکی از بدترین بحران های انرژی است- و هنوز هم می تواند بدتر شود – ، دست و پنجه نرم می کند؛ موضوعی که به کابوسی برای اروپا تبدیل شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی نوشت: رهبران اروپا ماه ها درگیر از دست دادن منبع گاز طبیعی روسیه هستند که حدود ۴۰ درصد از واردات اروپا را تشکیل می دهد و نقش مهمی در تامین انرژی این قاره دارد.

این کابوس اکنون به واقعیت دردناکی تبدیل شده است. زیرا مسکو به تلافی حمایت اروپا از اوکراین قیمت انرژی را بشدت افزایش داده و بسیاری از کشورها را وادار کرده تا طرح های اضطراری خود را احیا کنند. این درحالیست که جایگزین های تامین انرژی مانند نروژ و آفریقای شمالی نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.

«الکس مونتون»، کارشناس بازارهای جهانی گاز در گروه مشاوره انرژی «راپیدان» گفت: این شدیدترین بحران انرژی است که تا به حال در اروپا رخ داده است. نگاه اروپا به فقدان گاز کافی در زمانی است که بیشترین نیاز را به این محصول دارد؛ یعنی در سردترین فصل سال.»

مونتون افزود، قیمت گاز طبیعی اروپا، افزایش قیمت ها در آمریکا را تقریباً ۱۰ برابر کرده است. این بهای فوق‌العاده بالایی برای گاز طبیعی است و واقعاً هیچ راهی برای خروج فوری از آن وجود ندارد.

بسیاری از مقام ها و کارشناسان انرژی نگران هستند که این بحران هفته جاری پس از توقف فعالیت نورد استریم ۱، بزرگترین خط لوله گاز از روسیه به اروپا، به منظور تعمیرات تعمیق شود.

فارن پالیسی مدعی شد: اگرچه قرار است این خط لوله تنها  تا ۱۰ روز در دست تعمیر باشد، سابقه کرملین در باج‌گیری انرژی و تسلیح‌سازی این نگرانی را برانگیخته است که مسکو از آن عقب نشینی نخواهد کرد و کشورهای اروپایی که به شدت به این خط لوله وابسته هستند در وضیت دشواری قرار بگیرند.

روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان روز شنبه به رادیو آلمان گفت: همه چیز ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است گاز حتی شاید بیشتر از قبل دوباره جریان یابد، همچنین ممکن است اتفاقی رخ ندهد.»

فارن پالیسی نوشت: این مساله برای زمستان پیش رو، زمانی که تقاضا برای انرژی افزایش می یابد و گاز طبیعی کافی برای گرمایش ضروری می شود، مشکل ایجاد می کند. کشورهای اروپایی معمولاً برای پر کردن مجدد تاسیسات ذخیره‌سازی گاز خود به ماه‌های تابستان متکی هستند و در زمان جنگ، زمانی که عرضه گاز آینده این قاره نامشخص است، داشتن ضربه گیری برای داشتن انرژی بسیار مهم است.

اگر اختلال در صادرات گاز روسیه ادامه پیدا کند، کارشناسان هشدار می دهند که زمستان سختی در پیش خواهد بود: سهمیه بندی های احتمالی، تعطیلی صنعتی و حتی نابسامانی عظیم اقتصادی از جمله چنین سختی هایی است.

مقام های انگلیسی که همین چند ماه پیش نسبت به افزایش قبوض برق برای مصرف کنندگان هشدار داده بودند، اکنون نسبت به وخیم تر شدن  اوضاع هشدار می دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *