پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / اجرای سيستم‌ های مديريت ایمنی غذایی در راستای تضمین سلامت و کیفیت محصولات

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / اجرای سيستم‌ های مديريت ایمنی غذایی در راستای تضمین سلامت و کیفیت محصولات
تضمین سلامت و کیفیت، امروزه موضوعی کلیدی برای رقابت و البته بقای تولیدکنندگان به ویژه در حوزه صنعت غذا است. کیفیت در این حوزه تعریف های مختلفی دارد؛ به عنوان مثال سازمان غذا و دارو، تامین سلامت مصرف کننده را معنای کیفیت می داند و سازمان استاندارد، تطبیق ویژگی های محصولات با استانداردهای تعیین شده را در نظر می گیرد.

علاوه بر این، مواردی همچون عاری بودن از هرگونه مواد زیان‌ آور، افزایش ارزش غذایی، تامین نیازهای تغذیه مردم و… هر یک به نوبه خود حکایت از کیفیت محصول دارد. شرکت نان قدس رضوی هم به منظور تولید و عرضه محصولاتی سالم و مطابق با استانداردهای ملی و جهانی، گواهینامه های متعددی را در این خصوص برای تمامی محصولات خود کسب کرده است که در گفت و گو با سید مهدی طالبیان؛ مدیر عامل شرکت نان رضوی به این استانداردها، مراحل دریافت و همینطور اثرات آن ها در اصلاح و مدیریت فرایندها پرداخته ایم.

 

این شرکت چه گواهینامه هایی را در چه حوزه هایی کسب کرده است؟
شرکت نان قدس رضوی گواهینانه هایISO 9001:2015  مربوط به سیستم مدیریت، ISO 22000:2018 مربوط به تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی و HACCP در حوزه  سیستم مدیریت بهداشت مواد غذایی را کسب کرده است.

 

این برای اولین بار است که شرکت نان قدس رضوی ایزوهای مزبور را دریافت می کند؟
شرکت نان قدس رضوی مفتخر به دریافت این گواهینامه ها از سال های گذشته بوده اما با توجه به اتمام اعتبار این گواهینامه ها، برای یک دوره چهار ساله مجدداً صادر شده است. البته نباید فراموش شود که دریافت گواهینامه ها مستلزم اجرای دستورالعمل های دقیقی می باشد که این مهم به خوبی توسط شرکت انجام شده است.

 

برای دریافت استانداردهای سیستم مدیریت چه اقداماتی در شرکت نان قدس رضوی صورت گرفته است؟
شرکت نان قدس رضوی از سال 1398 نسبت به طراحی فرآیندهای خود اقدام کرده است. ویرایش اولیه فرآیندهای شرکت پس از برگزاری جلسات کارشناسی با تیم اجرایی واحدها تدوین شد؛ بر این اساس تمامی فعالیت های این مجموعه در قالب ۱۳ فرآیند كلان طبقه بندی و بدین منظور برای تمامی فرآیندهای کلان و تعدادی از زیر فرآیندهای اصلی سازمان شناسنامه فرآیند طراحی شد. تمامی مستندات مربوط به هر شناسنامه فرآیند شامل دستورالعمل ها، فرم ها، آیین نامه ها و… به پیوست در هر شناسنامه فرآیند و با کد سند جدید و همچنین با درج تاریخ ویرایش جدید به روز رسانی شده و پس از تایید و تصویب در سازمان جاری شده است. در هر شناسنامه فرآیند برای هر یک از فرآیندها ا به عبارتی مجموعه فعالیت های هر واحد، نوع فرآیند کلان، عنوان فرآیند، زیر فرآیندها، شاخص های فرآیند، معیار پذیرش، دوره پایش و مسئولیت اجرا، ورودی ها و خروجی های فرآیند، شرح توصیفی هر یک، اصطلاحات و تعاریف و نیز منابع مورد نیاز مشخص شده است که بر این اساس میزان اثر بخشی آن فرآیند در سازمان قابل رصد است.

 

برای دریافت استانداردهای مدیریت چه مراحلی طی شده است؟
برای این امر در وهله نخست، سابقه و اعتبار شرکت های گواهی دهنده بررسی و در همین راستا قراردادی با شرکتی معتبر و بین المللی به نام توف اینتر سرت آلمان منعقد شد. در ادامه نیز از طریق تدوین و بازنگری تمامی مستندات شامل فرآیندها، دستورالعمل ها، فرم ها؛ ممیزی داخلی و خارجی توسط ممیزان شرکت گواهی دهنده انجام شد و پس از تائید مراحل ممیزی، گواهینامه ها صادر شد.

 

کسب این استانداردها با چه رویکرد و اهدافی توسط شرکت نان قدس رضوی انجام شده است؟
در پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت اهدافی به منظور رشد و اعتلای هر سازمانی تعریف می شود که بر اساس فعالیت و ماهیت کاری همان مجموعه، میزان اهمیت این اهداف اولویت بندی خواهد شد. شرکت نان قدس رضوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اهداف و رویکردهایی شامل مديريت فرايندها، مديريت زنجيره تامين، رضايت كاركنان، رضايت مشتريان، اثربخشي سازماني، نتايج مالي و بازار و… را در دستور کار خود قرار داده است.

 

با دریافت این استانداردها چه تغییراتی در مجموعه شرکت نان قدس رضوی ایجاد شده است ؟
تعیین ساختار سازمانی و سلسله مراتب تصمیم گیری و همینطور تعیین مسئولیت و اختیارات کارکنان، از جمله نتایجی بوده که با اجرای این استانداردها حاصل شده است. همچنین می توان به مکتوب شدن روش های انجام فرآیند ها و فعالیت ها و پایش و کنترل فعالیت های در حال انجام و حتی اجرا شده، اشاره کرد. علاوه بر این، اقدام های ضروری برای رفع علل مشکلات صورت گرفته که به نوبه خود بسیار ارزشمند است. دریافت تقدیرنامه 4 ستاره از جایزه ملی تعالی و پیشرفت و همچنین دریافت لوح های تقدیر از سازمان های مختلف از جمله انتخاب واحد نمونه تولیدی از طرف اداره نظارت و استانداردها در سال های متوالی، بخشی دیگر از نتایج پیاده سازی این استانداردها در شرکت به حساب می آید.

 

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *