دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

آموزش مهارت‌های اجتماعی را جدی بگیریم

آموزش مهارت‌های اجتماعی را جدی بگیریم

*تخیل خلاق و تفکر نقاد دو ابزار مهم در کسب مهارت ها است، تخیل خلاق از لازمه های اصلی است که باعث می شود نوآوری کنیم هم به داشته های ذهنی خود بیافزاییم و هم تولیداتی را در عرصه اجتماعی به وجود آوریم.

تهران- ایرنا- مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش مهارت‌های اجتماعی در زمینه‌های مختلف باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا زمینه‌های آسیب فردی و اجتماعی فراهم نشود.

عبدالرسول عمادی  روز پنجشنبه در چهارمین همایش ملی ارتقای کیفیت آموزش با رویکرد مهارت‌های زندگی با اشاره به اینکه احصا کاملی از مهارت ها نشده است، تصریح کرد: در طول زندگی روزمره با حوادث و مسائل مختلفی از حوزه های فردی تا پدیده های نوظهور و اتفاقات جهانی مواجه می شویم که باید بدانیم چطور با آنها برخورد کنیم و این جز با آموزش مهارت های زندگی و اجتماعی انجام نمی شود.

وی با تاکید بر کسب مهارت در حوزه فردی خاطرنشان کرد: تخیل خلاق و تفکر نقاد دو ابزار مهم در کسب مهارت ها است، تخیل خلاق از لازمه های اصلی است که باعث می شود نوآوری کنیم هم به داشته های ذهنی خود بیافزاییم و هم تولیداتی را در عرصه اجتماعی به وجود آوریم.

عمادی با بیان اینکه در عرصه عمل اجتماعی دو وظیفه داریم، تصریح کرد: نخست گفت و گو است که باید مهارت آن را داشته باشیم و دیگری عمل اجتماعی است که از رابطه ای دو سویه بهره می برد؛ در این حوزه ها نیازمند مهارت جدی هستیم که اگر نداشته باشیم هم به خود هم به جامعه آسیب می زنیم.

در ادامه این همایش، حجت  الاسلام ذوعلم رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه مدارس امروز از محل زندگی با نشاط و تعالی بخش به عنوان محیطی زنده و پویا فاصله بسیار دارد، اظهار داشت: مدارس امروز تنها به کنکور می اندیشند و این افتی است که مختص به مدارس غیر دولتی نیست و شامل مدارس دولتی هم می شود.

وی با بیان اینکه دانایی به دنبال خود توانایی دارد تاکید کرد: در این روزها دانایی مهجور و گمشده محسوب می شود و باید این موضوع را مورد توجه قرار داد.

حجت الاسلام ذوعلم با تاکید بر اینکه ده‌ها سال فیزیک و شیمی و امثال این دروس به عنوان درس های حفظ محور بودند، تصریح کرد: این دروس نقشی در زندگی عادی و مهارت زندگی اجتماعی ندارند و ما از این موضوع غافل مانده ایم.

وی با تاکید بر اینکه تغییر در این زمینه دشوار است، افزود: البته تعارض هایی در این زمینه وجود دارد عده ای موافق تحولات هستند و عده ای دیگر نمی پذیرند.

ذوعلم با اشاره به اینکه در برنامه درسی ملی ۱۱ حوزه تعریف شده است خاطرنشان کرد: آداب و مهارت های زندگی، تفکر و حکمت، کار و فناوری و تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر از حوزه هایی است که در برنامه درسی به آن توجه لازم و کافی نشده است.

وی همچنین با بیان اینکه عدالت درسی تنها با حمایت دولت تحقق نمی یابد، اظهار داشت: دسترسی و برخورداری دانش آموزان از توانمندی نسبت به محتوا و اراده خلاق مدارس یکسان نیست و به همین دلیل انجمن ها باید برای رشد جامعه و ارتقاء تقویتی در توسعه عدالت آموزشی مشارکت بیشتری داشته باشند.

به گفته ذوعلم، در شهر تهران نیز تبعیض در عدالت درسی وجود دارد و انجمن ها برای رفع مشکل و توسعه عدالت می توانند در این راستا موفق عمل کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که به معنای واقعی شاهد تحول اثر بخش و ارتقا و تعمیق هویت دانش آموزان باشیم تا آنها در آینده مستقل، توانمند و پیشرو باشند و این مهم تنها با حضور معلمان به عنوان پیشتازان این عرصه تحقق می یابد.

همچنین «اشرف السادات شکرباغانی» دبیر چهارمین همایش ارتقای کیفیت آموزش با اشاره به اینکه امسال رویکرد این همایش مهارت های زندگی انتخاب شد، اظهار داشت: این همایش به جستجوگری می پردازد و درباره مهارت های زندگی سخن بگوید.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ مقاله برای این همایش برگزیده شد، افزود: در نهایت دو مقاله به صورت سخنرانی انتخاب شد و بقیه به صورت پوستر وجود دارد که با بارگذاری در سایت انجمن علمی آموزشی فیزیک قابل بهره برداری خواهد بود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *