چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - Wednesday 01 May 2024

اثرات معنی‌دار قرنطینه‌های اجتماعی در پاندمی کرونا بر عملکرد حرکتی سالمندان

اثرات معنی‌دار قرنطینه‌های اجتماعی در پاندمی کرونا بر عملکرد حرکتی سالمندان

نتایج تحقیقات محققان دانشگاه تربیت بدنی گیلان بر اثرات اجرای قرنطینه‌های اجتماعی پاندمی کرونا نشان می‌دهد که این امر بر عملکرد حرکتی آنها اثرات معنی‌داری داشته است.

به گزارش ایسنادکتر پریسا صداقتی، عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان در وبیناری با اشاره به اجرای مطالعاتی در زمینه اثرات کم تحرکی سالمندان در زمان شیوع کرونا، گفت: پیشینه اجرای این مطالعات، تحقیقاتی است که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ انجام شده بود. این مطالعات با هدف بررسی اثر محدودیت‌های بیماری کرونا بر فعالیت بدنی و سلامت ذهنی کودکان و بزرگسالان با معلولیت جسمی و ذهنی و بررسی اثر قرنطینه و تنها بر سلامت بدنی و ذهنی سالمندان در طی همه گیری ویروس کرونا انجام شده بود.

وی با اشاره به نتایج این مطالعات، خاطر نشان کرد: نتایج این دو بررسی نشان داد که محدودیت‌های ایجاد شده در زمینه بیماری کرونا موجب کاهش فعالیت بدنی شده، ضمن آنکه قرنطینه اجتماعی و ارتباطی تاثیر منفی زیادی بر احساسات، سلامت روانی و جسمی سالمندان دارد.

صداقتی، کاهش طول عمر را از دیگر عوارض ناشی از برگزاری قرنطینه‌های اجتماعی دانست و افزود: بر این اساس ما مطالعاتی را با عنوان “تاثیر کم تحرکی ناشی از کووید-۱۹ بر عملکرد حرکتی سالمندان ساکن در مراکز مراقبتی” اجرایی کردیم. این مطالعه با هدف کلی بررسی یک دوره کم تحرکی ناشی از دوران پاندمی کرونا بر برخی فاکتورهای عملکرد اجرایی شد.

وی فاکتورهای عملکردی حرکتی را شامل راه رفتن و احتمال سقوط در سالمندان ساکن مراکز نگهداری از سالمندان استان گیلان دانست و ادامه داد: این مطالعات در مدت یک سال از انتهای سال ۹۸ تا انتهای سال ۹۹ بوده است و طی آن ۳۴ نفر از سالمندان ۶۵ تا ۷۰ سال ساکن مراکز سالمندی شهر رشت مورد ارزیابی قرار گرفت که این تعداد در انتهای این تحقیقات به ۲۶ نفر تقلیل یافت. دلیل این تقلیل ابتلای برخی از آنها به بیماری کرونا و یا فوت مشارکت کننده در این مطالعات بوده است.

این عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان با اشاره به جزئیات این مطالعات یک ساله، توضیح داد: بررسی تاثیر یک سال کم تحرکی ناشی از دوران پاندمی کرونا بر تعادل عملکردی سالمندان، سرعت راه رفتن و احتمال سقوط سالمندان ساکن در مراکز سالمندان از موارد مورد بررسی در این مطالعات بوده است.

این محقق اضافه کرد: بررسی نتایج یک ساله این تحقیقات نشان می‌دهد که عملکرد حرکتی افراد قبل و بعد از شیوع کرونا تفاوت معنی داری داشته است. به عنوان نمونه احتمال سقوط از ۱۷ نفر در قبل ‌از شیوع کرونا به ۲۵ نفر بعد از شیوع ویروس کرونا افزایش یافت.

صداقتی خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیقات، برای جلوگیری و یا کاهش تاثیرات منفی کم تحرکی در سالمندان ساکن در مراکز سالمندان یا محیط منزل باید با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در دوره همه گیری کرونا برای افراد سالمند مقدمات آموزش انواع تمرینات یا حرکات ایستا یا در جا در محیط شخصی فراهم شود و لازم است به همراهان یا خانواده سالمندان آموزش‌هایی در خصوص آشنایی با تمرینات حرکتی متنوع و قابل اجرا در محیط‌های کوچک و منزل داده شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *