شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

راه اندازی درگاهی برای دسترسی یکپارچه به منابع علمی و پایان‌نامه‌ها

راه اندازی درگاهی برای دسترسی یکپارچه به منابع علمی و پایان‌نامه‌ها

با راه اندازی سامانه‌ای یکپارچه امکان دسترسی مخاطبان به نسخ الکترونیکی منابع و اسناد، نشریات و همچنین پایان نامه‌ها فراهم خواهد شد.

دکتر مظفر پاسدار، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خدمات آنلاین و برخط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دو تا ۳ سال اخیر، گفت: تاکنون سعی شده است خدمات سازمان را توسعه دهیم، ولی به دلیل محدودیت‌هایی که سامانه‌ها داشتند، مجبور شدیم هر کدام از خدمات را در قالب یک سامانه و در چارچوب درگاه خاص ارائه دهیم.

وی نمونه آن را سامانه “ایران ژورنال” دانست و ادامه داد: “ایران ژورنال” یک سامانه مستقلی است که خدمت دسترسی به مقالات فارسی را ارائه می‌دهد و یا آن سامانه سنا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که سرویس منابع نشریات را در اختیار مخاطبان قرارخواهد ‌داد.

پاسدار سامانه منابع دیجیتال را از دیگر سامانه‌های این سازمان نام برد که منابعی چون اسناد، عکس‌ها و پایان نامه‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و یادآور شد: چون نیاز جامعه، دسترسی به این منابع بوده است، لازم بود تا هر چه سریع سرویس دهی می‌کردیم و تاکنون مجبور بودیم از ظرفیت‌های محدودتری استفاده کنیم تا سرویس‌های لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، راه اندازی سامانه “حافظه ملی ایرانیان” را در این راستا دانست و خاطر نشان کرد: در قالب این سامانه تلاش داریم که در فاز اول داده‌ها و اطلاعات این سامانه‌ها را به صورت تجمیع شده، ارائه دهیم.

پاسدار اضافه کرد: این سامانه امکان جستجو در انواع منابع و در موضوعات مختلف و همچنین دسترسی به نسخ دیجیتال منابع، از طریق یک درگاه جستجوی واحد و در قالب یک سامانه را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: سامانه “حافظه ملی ایرانیان” در قالب یک پلتفرم از یک طرف تجمیع کننده سرویس‌های داخلی سازمان کتابخانه و اسناد ملی است و در ادامه امیدواریم با سرویس‌های جدیدی که تعریف می‌کند، داده‌ها و منابع سایر کتابخانه‌ها و سایر مراکز ارائه دهنده منابع علمی و حتی کتابفروشی‌ها را به مخاطبان ارائه دهیم.

پاسدار با تاکید بر اینکه این سامانه مبتنی بر فناوری بلاکچین طراحی شده و بستر امن تبادل اطلاعات و تراکنش‌ها خواهد بود، یادآور شد: امیدواریم به کمک این سامانه بتوانیم تحول جدیدی در عرصه نشر دیجیتال داشته باشیم و به کمک این فناوری بتوانیم از حوزه حق مالکیت فکر و حق مؤلف دفاع کنیم، ضمن آنکه دسترسی مخاطبان به نسخه‌های دیجیتال منابع به ویژه منابع دارای حق مؤلف تسهیل شود.

وی اظهار کرد: در ذیل این سامانه همچنین ماژول‌هایی برای ارائه سرویس‌های پیشرفته‌تر هوشمند چون جستجوی مبتنی بر متن منبع و درون متنی به منظور تسهیل دسترسی مخاطبان به منابع پیش بینی شده است. این اقدام در راستای فعالیت‌های سازمان در عرصه نوآوری و فناوری بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از رونمایی از فاز اول این سامانه در هفته آینده خبر داد و گفت: در فاز اول، درگاه تجمیع شده جستجو در میان منابع و  عضویت آنلاین اعضا فعال خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *