چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - Wednesday 01 May 2024

ارتقا و پیشرفت صنایع تحریمی توسط دانشگاهیان

ارتقا و پیشرفت صنایع تحریمی توسط دانشگاهیان

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه سطح کیفیت علمی دانشجویان ایرانی در سطح استاندارد های جهانی است، گفت: ایرانیان جایگاه بسیار خوبی در دانشگاه‌های دنیا دارند. این نشان می دهد؛ روند علمی و سطح کیفی دانشجویان و دانشگاهیان در کشور بسیار بالاست. به همین دلیل؛ توانسته‌ایم در یکسری از  صنایع تحریمی با همت و دانش خود آن صنایع را ارتقا و پیشرفت دهیم.

به گزارش ایسنا، مقام معظم رهبری در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ با کارگزارن کشور دیدار کرد. ایشان در فرمایشات خود به کلمه کلیدی «واقعیت شیرین مسائل جامعه» اشاره کردند.

در این باره باید گفت؛ دانشگاهیان جمعیت بزرگی در جامعه نیستند؛ اما در رشد و توسعه کشور تاثیر گذار هستند و بسیاری از پیشرفت های کشور که واقعیت های شیرین را برای مردم رقم زده است، توسط دانشگاهیان رقم خورده است.

در همین باره مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جمعیت دانشگاهی زیاد نیست؛ اما جامعه به عملکرد آن ها نگاه می کند، گفت: کیفیت علمی دانشجویان ایرانی در سطح استانداردهای جهانی است و جایگاه بسیار خوبی در میان دانشگاه های دنیا داریم. این نشان می دهد؛ راهبردهای خوبی برای رشد علمی و ارتقاء سطح کیفی دانشگاه اتخاذ شده است. به همین دلیل؛ توانسته ایم در صنایع راهبردی و پیشرو با همت و دانش خود به جایگاههای قابل توجهی در منطقه و دنیا دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: علی رغم تحریم های بین المللی که کشور در آن قرار دارد، دانشگاهیان تلاش کرده اند تا محصولات با کیفیت دانش بنیان تولید و به بازار عرضه کنند. برنامه های منسجمی در خصوص ایجاد بسترهای مناسب برای یافتن جایگاه دانشجویان، فارغ التحصیلان و استفاده بهینه از تخصص آن ها در صنایع مرتبط با حوزه تحصیل، تدوین شده و در حال اجرا است. قطعاً انجام تحقیقات کاربردی و در راستای نیازهای جامعه و صنعت به دانشجویان و دانشگاهیان روحیه و انگیزه فعالیت مضاعف خواهد داد. با اقدامات انجام شده در قالب طرح پایان نامه/رساله (پارسا) و خانه ارتباط دانشگاه و صنعت، بخشی از نیازهای تحقیقاتی جامعه و صنعت توسط دانشگاهیان و در قالب انجام پایان نامه ها و رساله ها تامین می شود و این اقدام به دانشجویان احساس مؤثر بودن می دهد. از این رو شاهدیم دانشجویانی که از طریق انجام طرح تحقیقاتی برای صنعت وارد صنایع مرتبط شده اند، منشأ خدمات مؤثرتری در حوزه تخصصی خود و در زمانی کوتاه هستند.

فکور یکی از مهمترین اقداماتی که دانشگاه تهران پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری انجام داده است را کاربردی کردن رساله و پایان نامه ها نام برد و گفت: با اتخاذ برنامه ای منسجم، رساله ها و پایان نامه ها را از کتابخانه ها خارج کرده ایم و تا حدی به سمت کاربردی شدن سوق داده ایم. همچنین؛ حمایت های ویژه ای هم در نظر گرفته شده است و به همین منظور برنامه ای با نام پارسا تدوین کرده ایم که در آن دو فاز ثبت پارسای پژوهشی و فناوری مطرح می شود.

وی افزود: یک سامانه هم راه اندازی شده است که در حال حاضر به صورت آزمایشی فعالیت می کند. در این پلتفرم برای دانشجویانی که بتوانند پایان نامه ها را از سطح پژوهشی به سطح فناوری ارتقا دهند، گزینه های حمایتی خاصی پیشنهاد شده است. برای این دسته از دانشجویان، تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است و کسانی که پارسای فناوری موفق انجام دهند، در نهایت به پارک علم و فناوری معرفی می شوند. معتقدیم ایجاد هر شرکت دانش بنیان نیاز به یک پشتوانه کار تحقیقاتی دارد. باید یک کار تحقیقاتی، سکوی فعالیت شرکت های دانش بنیان و ثبت محصول فناورانه باشد و بهترین بستر انجام کار تحقیقاتیِ پیش نیازِ محصولات دانش بنیان، همان قالب پایان نامه/رساله ها است.

فکور با بیان اینکه خانه دانشگاه و صنعت هم راه اندازی کرده ایم، گفت: رساله و پایان نامه ها در این خانه در تعامل با صنعت و بر اساس نیاز های صنایع تعریف و نگاشته می شوند. این خانه کمک می کند تا صنایع با توجه به نیاز های خود نیروی انسانی کارآمد را از میان دانشجویان جذب کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *